Extras din referat
Proiectarea proceselor – Activitatea de definire a mijloacelor specifice care pot fi folosite de fortele de exploatare pentru indeplinirea obiectivelor legate de produs.
Proiectarea produselor – Activitatea de definire a caracteristicilor necesare produsului pentru satisfacerea nevoilor clientilor.
Compartimentul de proiectare transpune nevoile clientului in specificatiile tehnice referitoare la materii prime, materiale, produse si procese. Specificarea si proiectarea trebuie astfel realizare, incat produsul sa poata fi obtinut, verificat si tinut sub control, in conditiile prevazute de productie, instalare si functionare.
Asigurarea calitatii in specificatie si proiectare implica urmatoarele aspecte:
-definirea proiectului: stabilirea responsabilitatilor pentru fiecare activitate de proiectare/dezvoltare, definirea clara in proiect aspectelor referitoare la calitate;
-specificarea metodelor de masurare si incercare pentru evaluarea produsului si proceselor, in etapele proiectarii si fabricatiei, cu precizarea criteriilor de acceptare;
-analiza proiectului, cu luarea in considerare a elementelor referitoare la satisfacerea nevoilor clientului, specificarea produsului si a proceselor, verificandu-se proiectul prin incercari de prototip;
-calificarea si validarea proiectului implica evaluarea periodica a acestuiaprin diferite metode: arborele defectelor, incercarea prototipului si/sau a esantioanelor, validarea sistemelor informatice;
-analiza finala a proiectului si lansarea in fabricatie;
-analiza aptitudinii de lansare pe piata se refera la disponibilitatea unei documentatii adecvate, referitoare la instalare, utilizare, intretinere si reparare; existenta unui sistem adecvat de distributie si service; instruirea privind utilizarea produsului si disponibilitatea pieselor de schimb, etc;
-tinerea sub control a modificarilor proiectului;
-recalificarea proiectului;
-managementul configuratiei proiectului.
Un studiu vis-a-vis de perceptia oamenilor despre ce este proiecarea/design-ul a scos la iveala perspecive interesante. Un grup de ingineri, tehncieni, proiectanti si manageri au fost pusi sa descrie pe scurt procesul de proiectare in viziunea lor. Rezultatele au aratat ca cei mai multi au tendinta de a privi proiectarea doar ca pe un proces de creae si implementare, neglijand o etapa intermediara vitala a intelegerii si optimizarii functionale. Aceasta duce la un proces avand ca etape succesive creara, testarea, repararea intr-un mod iterativ. Insa iterarea ca metoda de imbunatatire a calitatii s-a demonstrat a fi consumatoare de timp, costisitoare si ineficienta.
In cautarea unui design de inalta calitate trebuie mai intai sa aflam ce isi doresc consumatorii sub toate aspectele. Pentru acesta consideram un produs care urmeaza a fi proiectat. Unii ar zice ca toto ceea ce doreste consumatorul de la un produs este o functionare efectiva si fiabilitate (de ex. Masina de spalat sau automobil). Produsul trebuie sa le incadreze intr-un cost acceptabil si trebuie lansat pe piata inaintea altor produse la fel de competitive, pentru a putea acapara o cont ade piata. Trebuie sa aiba un design atragator, sa nu fie zgomotos, poluant, sa fie eficient energetic si sa poata fi intretinut relativ usor. Fiecare cerinta de proiectare are repercursiuni asupra celorlalte.
Asadar procesul de proiectare de inalta calitate poate fi privit ca unul care ofera cel mai bun compromis intre toate cerintele utilizatorului. Realizarea acestui compromis este un proces foarte complex de comunicare intre diferite discipline si de gestionare a relatiilor si interactiunilor dintre interfete.
Figura 2 prezinta setul tipic de elemente interactive prezent in orice exercitiu de proiectare.Treaba designerului este de a proiecta un subsistem avand in vedere satisfacerea tuturor cerintelor, precum si raportarea lui la celelalte subsisteme (modul de interactiune). Fiecare element de proiectare (parte, subsistem sau sistem complet) trebuie sa isfaca toate atributele (prezentate in figura anterioara).
Numarul de decizii in procesul de proiectare este enorm. De exemplu, daca luam 3 subsisteme si presupunem ca fiecare subsistem este asamblat din alte 3 subsisteme, si fiecare subsisteam are asociata o decizie, se ajunge la un numar mare de decizii care trebuie avute in vedere. Insa in cazuri concrete de proiectare pot fi mult mai multe, crescand complexitatea deciziilor de proiectare. Asadar nu este surprinzator faptul ca exista multe surse potentiale de erori in procesul de design. Aceasta este confirmarea ca procesul trebuie tratat intr-o maniera structurata, care este mai efectiva si cu un minim de erori.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Indicatori Utilizati in Evaluarea Calitatii in Proiectare.doc