Implementarea unui Sistem de Management al Calității

Referat
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1416
Mărime: 22.12KB (arhivat)
Puncte necesare: 6
Universitatea Al.I.Cuza din Iași, 2013

Extras din referat

IMPLEMENTAREA UNUI SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII

Sistemul de management al calității (SMC) este definit ca fiind un sistem de management prin care se orientează și se controlează o organizație în ceea ce privește calitatea. O definiție mai dezvoltată este enunțată în Enciclopedia calității (2005) : "Un sistem de management al calității este ansamblul proceselor manageriale între care sunt interferențe, al documentelor asociate acestora și al elementelor de natură structurală ale organizației, ansamblu al cărui scop este orientarea și controlul organizației în ceea ce privește calitatea." De asemenea, sistemul de management al calității mai poate fi definit ca un ansamblu de acțiuni și măsuri planificate referitoare la calitate, care garantează că produsul realizat îndeplinește condițiile de calitate prescrise de o documentație elaborată în conformitate cu standardele europene (EN) sau internaționale (ISO).

Conceptele - cheie ale SMC sunt abordarea activităților ca procese și ținerea sub control a organizației în domeniul calității. Un SMC bazat pe procese înseamnă o abordare a activităților ca procese pentru a manageria și ține sub control modul în care este implementată politica calității și cum sunt atinse obiectivele calității. Abordarea managementului calității ca proces implică: elemente de intrare, analize, emiterea de directive și decizii referitoare la calitate. Procesele sunt compuse din una sau mai multe activități corelate, care trebuie conduse pentru a obține elemente de ieșire (output-uri) predeterminate. Ieșirea dintr-un proces poate constitui intrarea pentru următorul proces, aceste procese interacționează și sunt corelate prin astfel de relații intrări-ieșiri. Aceste interacțiuni ale proceselor creează un SMC unic, bazat pe procese.

Pentru a se putea aprecia orientarea către calitate a organizației, măsura în care lucrează în cadrul unui sistem de management al calității, s-au dezvoltat o serie de standarde (din familia ISO 9000). Standardele din familia ISO 9000 conțin o serie de cerințe referitoare la managementul calității și se constituie ca referențiale ale aprecierii orientării către calitate a organizației.

Începând din anul 1987, Organizația Internațională pentru Standardizare (ISO) a elaborat standarde pentru SMC. Acestea au fost revizuite de mai multe ori, iar ultima revizuire majoră a fost în anul 2000, creându-se seria ISO 9000:2000. ISO a aprobat o revizuire minoră, ISO 9001:2008, în 14 octombrie 2008, incluzând în special modificări gramaticale pentru ușurarea traducerii standardului în alte limbi.

După revizuirile din anii 2000 și 2006, principalele standarde din familia ISO 9000, adoptate și de România prin Asociația de Standardizare din România (ASRO) sunt :

SR EN ISO 9000:2006 - Sisteme de management al calității. Principii fundamentale și vocabular;

SR EN ISO 9001:2008 - Sisteme de management al calității. Cerințe;

SR EN ISO 9004:2001 - Sisteme de management al calității. Linii directoare pentru îmbunătățirea performanțelor.

O organizație poate decide să-și dezvolte un sistem de management al calității conform standardelor din familia ISO 9000. Daca își configurează sistemul de management urmărind cerințele standardului ISO 9001:2008, precum și a celorlalte standarde asociate (din familia ISO 9000) putem spune ca "organizația si-a configurat un sistem de management al calității conform ISO 9001:2008".

Pentru implementarea unui SMC pe baza familiei de standarde ISO 9000 este necesar să se utilizeze și alte standarde pentru anumite activități complementare, de exemplu:

SR EN ISO 19011:2003 - Linii directoare pentru auditarea sistemelor de management al calității și/sau mediului;

SR EN ISO/TR 10013:2003 - Linii directoare pentru documentația sistemului de management al calității;

Bibliografie

Enciclopedia calității (2005). București, Editura Oficiul de Informare Documentară pentru Industrie, Cercetare, Management;

Paraschivescu, Andrei Octavian (2007). Managementul calității. Editura Tehnopress, Iași;

Sistem de management al calității http://ro.wikipedia.org/ , vizualizat in octombrie 2013;

Configurarea sistemului de management al calitații și cultura organizațională http://www.premier-management.ro/ , vizualizat in octombrie 2013;

Asociația de Standardizare din Romania http://standardizare.wordpress.com/ , vizualizat in octombrie 2013.

Preview document

Implementarea unui Sistem de Management al Calității - Pagina 1
Implementarea unui Sistem de Management al Calității - Pagina 2
Implementarea unui Sistem de Management al Calității - Pagina 3
Implementarea unui Sistem de Management al Calității - Pagina 4
Implementarea unui Sistem de Management al Calității - Pagina 5
Implementarea unui Sistem de Management al Calității - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Implementarea unui Sistem de Management al Calitatii.docx

Alții au mai descărcat și

Implementarea Sistemelor de Management al Calității

INTRODUCERE Calitatea reprezintă ansamblul de proprietăți și caracteristici ale unui produs sau al unui serviciu care îi oferă acestuia nevoile și...

Managementul calității - Firma IKEA

Introducere "Calitatea produsului nu este totul, dar totul este nimic fără calitate." (Peters și Waterman - "In search of Excellence")....

Managementul calității unei firme

1.GENERALITATI Termenul management provine din latinescul maneo care inseamna a ramane de unde a ajuns la termenul francez maison (casa) si la...

Principiile și funcțiile managementului calității

Pentru ca o organizaţie să poată fi condusă şi să funcţioneze cu succes este necesar ca aceasta să fie coordonată şi controlată într-un mod...

Standardul de calitate ISO 9001 din 2015

Capitolul 1. Scurt istoric a evoluției standardului calității De-a lungul anilor, seria ISO 9000 de standarde, și în principal 9001, a trecut prin...

Dezvoltarea Carierei Profesionale

Caracteristici generale De-a lungul timpului cariera a fost considerată ca fiind succesiunea posturilor (de regulă în ordinea crescătoare a...

Auditul Calității

AUDITUL CALITATII Cadrul conceptual Termenul de audit provine din latinescul ,,audio”, care înseamna ,,a asculta”. Introdus mai întâi ca...

Managementul proiectelor - Elaborarea și selecția

INTRODUCERE Pentru organizaţiile neguvernamentale din România, finanţarea este şi în prezent cea mai folosită modalitate de obţinere de fonduri,...

Te-ar putea interesa și

Implementarea unui sistem de managementul calității după seria de standarde ISO 9000 - Studiu de caz la Unilever SA

INTRODUCERE Implementarea unui sistem de managementul calității după seria de standarde ISO 9000 reprezintă un pas important pentru asigurarea...

Proiectarea și implementarea unui sistem de management al calității în cadrul unei companii de operare portuară de mărfuri generale

INTRODUCERE Cuvântul calitatea are un înțeles dinamic deoarece este determinat de cerințele și exigențele membrilor societății, de caracterul...

Implementarea unui sistem de management integrat calitate - siguranță alimentară

INTRODUCERE Calitatea produselor este conferită de sinteza optimă a principalelor proprietăţi (caracteristici), care exprimă gradul de utilitate...

Implementarea unui Sistem de Management al Mediului intr-o Unitate din Domeniul Monitorizării Calitații Aerului și Gradul de Poluare în Zona Turnu Măgurele

Introducere Regiunea a cărei stare de mediu este prezentată iîn cele ce urmeaza se află în sudul ţării, pe Valea Dunării între paralelele de...

Implementarea unui Sistem Integrat de Management Calitate-Mediu la SC Policolor SA

INTRODUCERE Sistemul de Management al Calitatii (S.M.C.) in organizatii are ca scop integrarea tuturor elementelor care influenteaza calitatea...

Implementarea unui sistem de management al calității în cadrul unei organizații

Capitolul 1. Prezentarea organizației 1.1. S.C. Boromir Prod S.A. Societatea comercială Boromir Prod S.A s-a înființat în anul 1994 la Râmnicu...

Ghid pentru implementarea unui sistem de management al calității în cadrul - SC Imapan SRL

Cap. I. ASPECTE GENERALE IMAPAN este unul dintre cei mai importanţi fabricanţi de produse de morărit, panificaţie, patiserie, biscuiţi şi paste...

Aspecte specifice privind managementul calității în transportul maritim

INTRODUCERE Transportul maritim este o activitate economica vasta s i complexa, atât ca volum al marfurilor aflate în traficul anual, cât si ca...

Ai nevoie de altceva?