Aspecte conceptuale Implementarea ciclului administratiei publice este definit ca "procesul prin care sunt indeplinite programele sau politicile publice, el denota transpunerea in practica a planurilor". Implimentarea masurilor poate fi ca un proces "de sus in jos", avind drept scop sa determine cum puteau fi facuti oficialii responsabili de implimentare sa isi indeplineasca sarcinile mai eficient. Acestei abordari I s-au opus cei care sustineau ca procesul se desfasoara "de jos in sus" si incepe de la cei afectati si implicati direct in proces. 2. Realitatile procesului de implementare a masurilor administrative Natura problemelor influenteaza implementarea programelor menite sa le solutioneze in diferite moduri. Deciziile administrative presupun grade diferite de dificultati de ordin tehnic in timpul procesului de implementare, unele fiind mai mari decit celelalte. Unele probleme sunt mai dificil de analizat, datorita naturii lor complexe, elementului de noutate pe care il contin sau caracterului lor unic, si deoarece implica nu o singura decizie, ci o serie de decizii cu privire la mijloacele de indeplinire a masurilor administrative. Dimensiunea grupurilor care constituie tinta anumitor programe reprezinta un factor, incit cu cit grupul e mai mare si mai divers, cu atit este mai greu de modificat comportamentul acestuia in maniera dorita. Pe linga natura problemei vizate de o anume legislatie, implementarea acesteia e influentata si de contextul social,economic, tehnologic si politic. Schimbarile in conditiile sociale pot influenta modul in care o problema e interpretata si maniera in care e implementat programul care o vizeaza. Schimbarile survenite in conditiile economice au un impact similar asupra procesului de implementare. Existenta unei tehnologii noi poate determina modificari la nivelul masurilor. Modificarile conditiilor politice influenteaza procesul de implementare a masurilor administrative. Modul de organizare a aparatului administrativ insarcinat cu implementarea unui ansamblu de masuri influenteaza de aasemenea procesul de implementare. Resursele politice si economice ale grupurilor tinta influenteaza procesul de implementare. Cei care implementeaza politica trebuie sa faca anumite compromisuri, pentru a-si usura sarcina. Sprijinul public acordat unei politici poate influenta procesul de implementare. Numeroase eforturi nobile depuse de guverne sau cetateni pentru crearea unei lumi mai bune s-au lovit de aceste "realitati" ale procesului de implementare. Este mai simplu pentru cei care elaboreaza politica publica sa tina seama de aceste limite si sa-si ia masurile care se impun ex ante si nu ex post. Pentru implementarea reusita a unei politici trebuie alocate suficiente fonduri si sarcina implementarii trebuie data unei agentii cu o experienta relevanta si un grad maxim de seriozitate. 3.Perspective asupra procesului de implementare Studiile asupra implementarii care pun accentul pe obiectivele unui program sun cunoscute sub denumirea de abordari "de sus in jos" ale acestui subiect. Abordarea "de sus in jos" incepe cu deciziile organelor de administratie publica, analizeaza masura in care cei care activeaza in aceste structuri indeplinesc sau nu aceste decizii si cauta apoi sa identifice motivele care stau la baza procesului de implementare. Accentul pe care il pune pe masura in care sunt indeplinite obiectivele formulate si pe activitatile existente la nivelul organelor abilitate sa implementeze politica ofera indicii clare cu privire la ce ar trebui sa inteleaga cei care implementeaza politica si ce finalitate ar trebui sa aiba in vedere acestia. Punctul slab al acestei abordari il reprezinta faptul ca acorda o prea mare atentie rolului pe care il au responsabilii de elaborarea politicii publice, cind de fapt acesta e neinsemnat in comparatie cu cel al oficialilor de la un nivel mai mic sau cu cel al populatiei. Criticiile aduse acestei abordari pentru neglijarea rolului pe care il detin oficialii la nivel mai mic au dus la dezvoltarea unei abordari "de jos in sus". Studiile intreprinse in aceasta maniera au demonstrat ca succesul sau esecul multor programe depinde de gradul de seriozitate si de capacitatea actorilor "de jos", implicati direct in programele de implementare. Principalul avantaj al abordarii "de jos in sus" este faptul ca indreapta atentia asupra relatiilor oficiale si neoficiale ce alcatuiesc retelele administrative implicate in elaborarea si implementarea politicilor. Distinctia intre abordarile "de sus in jos" si cele "de jos in sus" ale procesului de implementare tinde sa treaca peste faptul ca ambele abordari evidentiaza aspecte importante legate de procesul de implementare si ar trebui combinate, pentru a intelege clar subiectul.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).