Referatul de fata are ca tema "Functionarul public" si isi propune sa traseze principalele repere cu privire la institutia mentionata, gratie importantei pe care aceasta o detine nu doar in cadrul legislatiei tarii noastre, ci si in cadrul altor state europene. Notiunea de functionar public a fost definita pentru prima data in legislatia noastra, in Legea pentru Statutul functionarilor publici din 19 iunie 1923 - unul din primele statute ale functionarilor publici din Europa care, in art.1 prevedea faptul ca "Sunt functionari publici cetatenii romani, fara deosebire de sex, care indeplinesc un serviciu public permanent (civil si eclesiastic) la stat, judet, comuna sau la institutiile al caror buget este supus aprobarii Parlamentului, Guvernului sau consiliilor judetene si comunale". In prezent, Legea 188/1999 republicata si cu modificarile ulerioare defineste functionarul public ca fiind persoana fizica numita, in conditiile legii, intr-o functie publica portivit art.2, alin.(2). Activitatile desfasurate de functionarii publici, care implica exercitarea prerogativelor de putere publica, sunt urmatoarele: a) Punerea in executare a legilor si a celorlalte acte normative b) Elaborarea proiectelor de acte normative si a altor reglementari specifice autoritatii sau institutiei publice, precum si asigurarea avizarii acestora c) Elaborarea proiectelor politicilor si strategiilor, a programelor, a studiilor, analizelor si statisticilor, precum si documetatiei privind aplicarea si executarea legiilor, necesare pentru realizarea competentei autoritatii sau institutiei publice d) Consilierea, controlul si auditul public intern e) Gestionarea resurselor umane si a resurselor financiare f) Colectarea creantelor bugetare g) Reprezentarea intereselor autoritatii sau institutiei publice in raporturile acesteia cu persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, din tara sau strainatate, in limita competentelor stabilite de conducatorul autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea Conditiile necesar a fi indeplinite pentru ocuparea de catre o persoana a unei functii publice sunt prevazute in art.54 al Legii nr.188/1999 republicata si cu modificarile ulerioare: a) Sa fie cetatean roman si sa aiba domiciliul in Romania b) Sa cunoasca limba romana scris si vorbit c) Sa aiba 18 ani impliniti d) Sa aiba capaitate deplina de exercitiu e) Sa fie apt din punct de vedere medical, avand o stare de sanatate corespunzatoare functiei pulice pentru care candideaza f) Sa aiba studii necesare ocuparii functiei g) Daca se impun anumite conditii specifice, sa le indeplineasca h) Sa nu fi fost condamnat pentru savarsirea unor infractiuni specificate de lege, cu exceptia in care a intervenit reabilitarea i) Sa nu fi fost destituit dintr-o functie publica sau sa nu-i fi incetat contractul de munca pentru motive disciplinare in ultimii 7 ani j) Sa nu fi desfasurat activitati de politie politica In Constitutie, in art.16, alin.3 se precizeaza ca statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru ocuparea functilor publice. In ceea ce priveste cetatenia, nu are nici o relevanta daca a fost dobandita prin nastere sau in alt mod, conditia este ca ea sa existe pe tot parcursul exercitarii functiei. Prin Legea 161/2003, au fost specificate in mod expres cateva categorii de infractiuni care impiedica dobandirii calitatii de functionar public: infractiuni contra umanitatii, contra statului sau contra autoritatii de serviciu sau in legatura cu serviciul, care impiedica infaptuirea justitiei, fals ori a unor fapte de coruptie. Functionarul pubic este persoana fizica investita cu o functie publica cu caracter de permanenta in serviciile autoritatii centrale sau locale, ori in institutiile publice care apartin acestora. Ocuparea functiei de catre functionar, in mod legal se face prin simpla investire sau prin investirea urmata de incheierea unui contract de munca, sau prin simpla incheiere a unui contract de munca. Investirea este un act unilateral de putere, iar contractul de munca este un acord de vointa. De aceea problema investirii legale a celor care exercita diferite functii in organele administratiei publice este valabila independent de contractul de munca.
1. Constitutia Romaniei 2. Drept administrativ si stiinta administratiei, Ioan Santai, Sibiu, 2007 3. Drept administrativ, Elena-Mihaela Fodor, Cluj Napoca, 2008 4. Drept administrativ Tratat elementar, Prof. Univ. Dr. Manda Corneliu 5. Drept administrativ. Note de curs - pentru programul de masterat Management Sanitar, lector univ. dr. Laura-Maria Craciunean, Universitatea ,,Lucian Blaga", Facultatea de Drept 6. Legea 161/2003 7. Legea 188/1999 8. Legea nr.251/2006
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).