Funcția de previziune

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 3363
Mărime: 19.65KB (arhivat)
Publicat de: Zaharia Oroș
Puncte necesare: 6

Cuprins

  1. Introducere pag. 4
  2. Previziunea pag. 6
  3. Clasificari ale previziunilor pag. 8
  4. Concluzii pag. 13
  5. Bibliografie pag. 14

Extras din referat

I. Introducere

Necesitatea obiectiva a conducerii activitatii unei comunitati omenesti organizate este determinata de aparitia si adancirea diviziunii sociale a muncii, in cadrul careia se produce specializarea si demarcarea tot mai neta a celei de conducere. La aceasta a contribuit inegalitatea, mai intai biologica, apoi, treptat, economica si sociala intre membrii comunitatilor omenesti, ceea ce a facut ca unii dintre acestia sa-si asume rolul de conducator.

Dintotdeauna, procesul de conducere a fost unul de orientare a oamenilor intr-un efort organizat. Astazi insa, conducerea nu mai reprezinta exclusiv o activitate prin excelenta practica, bazata numai pe experienta si intuitie, ci a devenit o forma specifica de munca intelectuala, cu o functie specifica in societate, bazata pe un fond continuu crescand de cunostinte.

Realizarea procesului de conducere presupune indeplinirea unor actiuni specifice, grupabile in cateva functii definitorii pentru rolul oricarui conducator, indiferent de pozitia acestuia. Nu exista astazi unanimitate in ceea ce priveste delimitarea acestor functii si numarul lor, realitate confirmata de opiniile unor autori de renume care propun game diverse ale functiilor conducatorului.

In tara noastra s-a ajuns la un consens cvasiunanim al specialistilor privind impartirea procesului de conducere in urmatoarele cinci functii: previziunea, organizarea, antrenarea, coordonarea si controlul.

Desi nu denumirea sau numarul functiilor conducatorului sunt esentiale, ci faptul ca un asemenea mod de abordare a procesului de conducere permite definirea si detalierea continutului sau, trebuie retinut ca o clasificare judicioasa a acestor functii trebuie sa respecte urmatoarele cerinte de baza:

- fiecare functie sa poata fi corelata cu oricare dintre obiectivele de conducere posibile;

- functiile nu trebuie sa cuprinda coincidente partiale de continut;

- intre functii trebuie sa existe legaturi de conditionare reciproca ce le integreaza intr-un proces unitar.

Prevederea, dar mai ales planificarea, sunt activitati de conceptie prin care managerul, indiferent de nivelul ierarhic pe care este situat – insa, in mod special, cei aflati pe cele mai inalte trepte ierarhice ale unei organizatii oarecare -, racordeaza necesitatile si posibilitatile viitoare la realitatile prezentului si ale trecutului.

Literatura de specialitate apreciaza in unanimitate ca eficienta intregului proces de conducere, de fapt a organizatiei, depinde strict de acuratetea si realismul cu care este realizat acest prim atribut sau set de activitati ale cadrelor de conducere.

Planificarea, ca atribut central al conducerii, are ca principale scopuri:

- stabilirea conditiilor care vor constitui cadrul obiectiv in care organizatia isi va desfasura activitatea;

- determinarea principalelor obiective ale organizatieo si a mijloacelor necesare atingerii lor;

- definirea procedurilor ce trebuie urmate pentru realizarea obiectivelor fixate.

Pentru realizarea planificarii – ca atribut al conducerii – in conditii de inalta eficienta a muncii trebuie respectate o serie de cerinte, care vizeaza:

- obiectivitate in aprecierea conditiilor si a posibilitatilor prezente si, mai ales, viitoare. Doar in acest fel planul are sanse de a se realiza, iar resursele imobilizate in acest scop sa fie utilizate conform destinatiilor si cu efectele stabilite;

- suplete in executarea planului. Astfel, orice modificare profunda a conditiilor (externe sau interne) care au fost avute in vedere la elaborarea planului trebuie sa atraga dupa sine ajustarea corespunzatoare a acestuia;

- stabilitate in executarea planului. Exista pericolul de a confunda supletea cu instabilitatea, de a modifica planul ori de cate ori mediul ambiant, in special, nu eolueaza, la un moment dat, asa cum s-a anticipat. Modificarea-ajustarea planurilor si a programelor nu trebuie acceptata decat dupa o fundamentare tot atat de serioasa pe cat a fost cea a planului initial;

- antrenarea intregului colectiv interesat de planul care se elaboreaza la fixarea si fundamentarea obiectivelor, a resurselor si cailor de realizare a performantelor de plan ce se vor stabili. Este o cerinta care subliniaza pregnant diferenta dintre managementul acestui moment si cel de la inceputurile stiintei conducerii.

Activitatile principale care se integreaza in cadrul atributului de “prevedere-planificare” sunt:

- prevederea si/sau previziunea, prin care se schiteaza viitorul organizatiei si a mediului ambiant in care aceasta isi desfasoara activitatea;

- elaborarea planurilor si/sau a programelor de activitate;

- transmiterea planurilor si/sau a programelor pana la obiectul conducerii, respectiv pana la acei membri ai organizatiei care au rolul de a le traduce in realitate.

II. Previziunea

Prevederea, anticiparea viitorului, a preocupat omenirea din cele mai vechi timpuri; un cunoscut proverb arab spune: „Exista trei epoci in viata unui om: trecutul care nu mai revine, prezentul care nu dureaza si viitorul pe care nu-l cunoastem”; astazi insa, datorita dinamicii fara precedent a vietii economice, datorita unei evolutii nu doar rapide ci si adesea cu consecinte greu de imaginat, previziunea joaca un rol deosebit.

Anticiparea viitorului, previziunile elaborate stiintific sunt singurele mijloace pe care managemerul le are la dispozitie pentru a evita risipa, cu ajutorul carora asigura folosirea rationala a tuturor resurselor organizatiei.

Firesc, anticiparea unor evolutii, adesea greu de inteles chiar si dupa ce au avut loc, nu poate fi facuta cu mare precizie, este totdeauna imperfecta, dar cunoasterea lor, chiar imperfecta, este preferabila ignorarii lor.

Ne este greu sa ne inchipuim un manager eficient care nu-si analizeaza deciziile dintr-o dubla perspectiva: aceea a consecintelor imediate (pe termen scurt) si, concomitent, cele pe termen lung.

Sunt atat de numeroase situatiile in care decizii cu consecinte favorabile pe termen scurt provoaca adevarate catastrofe pe termen lung, la limita, putand impinge organizatia pana in pragul falimentului (bine cunoscute sunt cazurile unor celebre companii din industria auto).

Cunoasterea viitorului este, in acest context, o conditie esentiala tocmai a eficientei intregului proces de conducere.

Preview document

Funcția de previziune - Pagina 1
Funcția de previziune - Pagina 2
Funcția de previziune - Pagina 3
Funcția de previziune - Pagina 4
Funcția de previziune - Pagina 5
Funcția de previziune - Pagina 6
Funcția de previziune - Pagina 7
Funcția de previziune - Pagina 8
Funcția de previziune - Pagina 9
Funcția de previziune - Pagina 10
Funcția de previziune - Pagina 11
Funcția de previziune - Pagina 12
Funcția de previziune - Pagina 13
Funcția de previziune - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Functia de Previziune.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Evaluarea și Proiectarea Posturilor la SC Kaufland

INTRODUCERE Managementul, ca ştiinţă, a luat fiinţă destul de recent prin eforturile depuse de un mare număr de specialişti din întreaga lume, ca...

Analiza și previziunea vânzărilor la SC Vrancart SA

Capitolul I: CONSIDERATII TEORETICE PRIVIND PREVIZIUNILE ECONOMICE. 1.1. Stiinta previziunii economice Un atribut al managementului economic în...

Elaborarea programului de producție într-o exploatație agricolă

Capitolul 1 Functia de previziune a managementului Managementul unei unitati economice graviteaza in jurul unor activitati pe care trebuie sa le...

Organizații publice vs organizații private

„Managementul este cea mai noua dintre stiinte si cea mai veche dintre arte” Capitolul I 1.1. Definirea organizatiilor Organizatiile sunt...

Implicarea funcției manageriale în detectivistică

Capitolul 1. Conceptul de management Managementul reprezinta un proces constient de conducere si coordonare a actiunilor si activitatilor...

Servicii Publice Locale

Cap. I Evolutia si dezvoltarea conceptului de management public Aparitia si dezvoltarea notiunii de management public corespunde unei evolutii...

Funcțiile managementului

1. Evolutia managementului ca stiinta Ce este managementul? 1.1 Managementul ca proces Urmãreşte atingerea unor obiective (scopuri) utilizând...

Funcția de previziune

Functia de previziune consta in ansamblul proceseloc de munca prin intermediul carora se determina principalele obiective ale organizatiei si...

Ai nevoie de altceva?