Formarea si Perfectionarea Profesionala

Cuprins referat Cum descarc?

1. Concepte privind formarea, pregatirea si perfectionarea profesioala 2
2. Etapele procesului de formare profesionala 5 
3. Metode de pregatire profesionala 9
4. Forme de stimulare a pregatirii profesionale 13
5. Rolul formarii si al perfectionarii profesionale 15
6. Concluzie 15
Webgrafie 17


Extras din referat Cum descarc?

FORMAREA, PREGATIREA SI PERFECTIONAREA
PROFESIONALA
1. Concepte privind formarea, pregatirea si perfectionarea profesionala
Particularitati:
In trecut se obisnuia ca tinerii care dobandeau o profesie, pe baza cunostintelor obtinute in timpul scolii, sa o exercite pe toata durata vietii dar in zilele noastre cunostintele se perimeaza foarte rapid. In perioada actuala de schimbari majore si rapide prin care trece Romania, este necesar ca formarea si perfectionarea sa devina un proces continuu si organizat care sa tina seama atat de schimbarile care au loc in trecerea spre economia de piata, cat si de schimbarile ce pot fi anticipate.
In conditiile in care inovatiile modifica tehnologia si managementul de la o zi la alta, companiile si societatile comerciale se vad obligate sa-si reconsidere permanent politica de resurse umane si semnificatia valorii muncii. Astfel, formarea si perfectionarea salariatilor a devenit o cerinta obligatorie a perioadei in care traim deoarece nici o firma nu poate obtine rezultate comparabile cu cele de pe plan mondial daca nu-si va instrui permanent angajatii, asigurand in acelasi timp lucrul in echipa, intarirea relatiilor dintre angajati, comunicarea interna, si antrenarea angajatilor in dezvoltarea institutiei la care lucreaza.
Formarea si perfectionarea se intrepatrund, uneori fiind dificil de apreciat daca anumite activitati sunt de formare sau de perfectionare.
Deosebiri intre formarea si perfectionarea profesionala
Formarea profesionala Perfectionarea profesionala
- calificarea initiala 
- insusirea unei noi meserii - insusirea de catre lucratori deja calificati intr-un anumit domeniu a unor noi cunostinte, priceperi si deprinderi de munca, recunoscute ca fiind parte din continutul meseriei 
- policalificare 
- recalificare 
Sursa: R.L.Mathis, P.C.Nica, C.Rusu, Managementul resurselor umane, Editura Economica, Bucuresti, 1997, p.124.
Definitii:
a) Formarea profesionala:
- reprezinta "un ansamblu logic si sistematic de cunostinte teoretice si deprinderi practice acumulate prin pregatire profesionala, supuse procesului de extindere si innoire permanenta prin perfectionarea pregatirii profesionale, cunostinte si deprinderi necesare pentru a exercita o anumita profesiune" (Fleseriu, A, Managementul Resurselor Umane, Ed. Cartimpex, Cluj, 2003);
- presupune "un proces sistematic de schimbare a comportamentului, cunostintelor si motivatiei angajatilor existenti in scopul imbunatatirii echilibrului intre caracteristicile angajatului si cerintele locului de munca" (I.O. Panisoara, G. Panisoara, Managementul resurselor umane,. Editura Polirom, Iasi, 2005);
- urmareste dezvoltarea unor capacitati noi;
- include calificarea profesionala, perfectionarea, specializarea, formarea prin experienta si informarea profesionala.
b) Perfectionarea profesionala:
- este "procesul de transformare a "materialului"pe care il reprezinta omul, iar rezultatul prestatiei oferite, prin acest proces, este forta de munca, aptitudinile fizice si intelectuale "prelucrate" in materialul nativ, capacitatea de munca la un anumit nivel de calificare" (Campeanu-Sonea,E.; Osoian, C.L., Managementul resursei umane. Recrutarea, selectia si dezvoltarea profesionala, Ed. Presa Universitara Clujana, Cluj-Napoca, 2004);
- poate fi considerata ca un stadiu al formarii, care consta in acumularea cunostintelor referitoare la profesia de baza;
- vizeaza imbunatatirea capacitatii existente;
- se are in vedere, de obicei, un rezultat concretizat intr-o meserie cu o anumita utilitate. Dar pentru a ajunge aici este absolut necesar un proces complex si indelungat, care incepe cu educatia in familie a noilor-nascuti, continua si se impleteste cu educatia scolara elementara, gimnaziala si liceala. Procesul educational nu se incheie niciodata, iar startul procesului de pregatire pentru o meserie anumita este foarte greu de precizat ca moment in timp.
Inceperea invatarii unei meserii se bazeaza pe mai multe considerente:
- orice meserie necesita anumite aptitudini ce pot fi depistate si care evolueaza in timp, se contureaza in jurul varstei de 13 ani; dar nu exista o limita clara a momentului in care aceste aptitudini se pot manifesta (ex.: talentul pentru muzica poate fi manifestat la 4-5 ani, abilitatea de-a lucra cu cifrele se depisteaza de la 7-8 ani sau chiar mai curand, pregatirea pentru dans clasic sau gimnastica ritmica incepe pe la 6 ani, etc.);
- cei mai multi tineri dotati pentru un anumit gen de activitate, incep sa "practice" meseria respectiva, imitand persoane din preajma sau remarcandu-se de timpuriu in cadrul unor activitati scolare;
- educatia scolara, chiar daca nu are ca obiectiv un profil profesional concret, contribuie la dezvoltarea inteligentei cu caracter global, la capacitatea omului de-a se orienta, de-a se adapta si de a se integra in mediul social economic; procesul este util pentru practicarea si, mai ales, pentru invatarea oricarei meserii.
- in orice meserie este utila cultura generala si este dovedit ca un absolvent de liceu poate fi cu usurinta "adaptat" la un anumit domeniu de pregatire, poate fi recalificat sau policalificat, mult mai usor decat un absolvent de gimnaziu sau de scoala profesionala.


Fisiere in arhiva (1):

  • Formarea si Perfectionarea Profesionala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!