Femeia pe piața muncii în Europa

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 3226
Mărime: 14.15KB (arhivat)
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Daniela Tatiana Corodeanu

Extras din referat

Femeia pe piata muncii din Europa

Corespunzator statisticilor facute de Comunitatea Europeana, 40% din forta de munca din Europa este reprezentata de femei. Ocuparea în masa a locurilor de munca de catre femei nu le-a garantat înca acestora accesul la functii situate la nivel înalt. Fiind dificil de obtinut date exacte, s-a aproximat optimist ca 10% din managerii europeni sunt femei, concentrati la niveluri inferioare si medii ale managementului, foarte putine reusind sa sparga plafonul de sticla pentru a ocupa pozitii de nivel superior. Luând în considerare numarul mare al pozitiilor înalte de management, acest procent este foarte mic.

În ultimii 30 de ani ocuparea locurilor de munca de catre femei a fost tendinta sociala dominanta în tarile din Uniunea Europeana. Între anii 1965 si 1991 numarul femeilor angajate a crescut de la mai putin de 40 de milioane la peste 53 de milioane, în timp ce numarul barbatilor angajati a scazut usor de la 83 de milioane la 82 de milioane.

Marea Britanie, Danemarca, Franta si Portugalia sunt tarile în care numarul femeilor încadrate în munca se situeaza peste 40% din totalul fortei de munca ocupate. În tarile în care culturile nationale reflecta influenta puternica a Bisericii Catolice (în special sudul Europei), acest procent se situeaza undeva între 34% si 37%: Italia, Spania, Grecia, Irlanda si Luxemburg.

Se pare ca în tarile din Uniunea Europeana ponderea femeilor angajate în munca este mai mica decât în statele Europei de Est, per total, pentru ca nu sunt incluse tarile scandinave, ca Suedia si Finlanda, unde numarul femeilor angajate este egal cu cel al barbatilor.

2.2.1. Ocuparea unui loc de munca

Barierele impuse femeii în ocuparea unui loc de munca n-au disparut, întrucât majoritatea femeilor sunt înca angajate la un nivel mediu, cu un program de munca redus, iar cresterea proportiei femeilor în viata profesionala nu s-a produs nici în domeniul industrial sau management, posturi considerate, de obicei, apanajul barbatilor. Cea mai mare crestere a numarului de femei angajate în statele Uniunii Europene a fost în cadrul posturilor birocratice sau în domeniul prestarii serviciilor, în special în domeniul învatamântului. În 1991, peste 75% dintre femei erau angajate în domeniul serviciilor (sanatate, educatie, distributie de alimente si servicii), comparativ cu doar 20% angajate în domeniul productie (textil, îmbracaminte).

28% dintre femeile angajate în statele Uniunii Europene nu lucreaza cu norma întreaga, în comparatie cu cei 4% barbati care procedeaza asa. Acest lucru este explicat de problema echilibrarii muncii cu cresterea copiilor si cu responsabilitatile familiale, dar si de natura mediocra a posturilor oferite femeilor, vazute mai degraba ca simple slujbe si nu ca oportunitati de realizare profesionala. Munca cu norma redusa înlatura perspectivele unei cariere. Acest tip de munca este specific nivelurilor inferioare ale firmelor si nu presupune avansari în functie.

Se estimeaza ca femeile ocupa mai putin de 5% din pozitiile superioare de management si ca acest procent ar fi de 8% în Grecia si de 2% în Marea Britanie. Având în vedere toate nivelurile managementului, cel mai mare numar de femei manager este în Marea Britanie (25%), apoi Franta cu 25% si Irlanda cu 17,4%.

În Germania, statisticile arata ca aici exista în mare masura o scindare a meseriilor în functie de sex. Astfel, în fosta Germanie de Vest 23,3% dintre managerii ce actioneaza în sectorul public sunt femei, în comparatie cu doar 5,9% în sectorul privat.

În Franta, numarul femeilor angajate în management este cel mai ridicat din Europa, dar în realitate aceasta nu constituie o adevarata realizare, deoarece progresul în management s-a limitat doar la pozitii medii. Domeniile în care femeile se afla înca în majoritate sunt: administratia (la nivel inferior), domeniul social, sanatate, învatamânt primar. În Franta facilitatile de îngrijire a copiilor sunt cele mai progresiste din Europa, prin dezvoltarea gradinitelor pentru copii de peste 3 ani, fapt ce explica motivele pentru care aici munca cu program redus este mai putin utilizata.

S-ar putea afirma ca în tarile scandinave managerii femei au mai mult succes, deoarece politicile familiale si programele pentru posibilitati sunt egale sunt puternic sustinute de legislatie. Totusi, nici în aceste tari numarul femeilor în management nu este mai mare decât în celelalte tari europene. În Danemarca, se estimeaza ca 10% din pozitiile medii de management, în sectorul public si privat, sunt detinute de femei. În Finlanda, în 1990, procentul este ceva mai mare: 21% dintre pozitiile executive si cele superioare erau ocupate de femei. Totusi, managerii femei sunt concentrati în domeniul bancar si sectorul public, continuând a fi slab reprezentate în sectorul privat.

În Europa sudica, desi femeile nu au avut, în mod traditional o orientare catre o cariera profesionala, în prezent numarul femeilor angajate este în continua crestere. În Italia si Spania, în special femeile mai tinere par a avea o atitudine diferita fata de munca, îmbratisând cariera de manager. Totusi numarul lor ramâne scazut: în Spania, 5% din slujbele din managementul privat sunt ocupate de femei, iar în Italia, femeile ocupa 3% din pozitiile superioare de management. Ca peste tot în Europa, femeile din sud tind sa se concentreze în posturi din sectorul serviciilor si din sectorul public.

Preview document

Femeia pe piața muncii în Europa - Pagina 1
Femeia pe piața muncii în Europa - Pagina 2
Femeia pe piața muncii în Europa - Pagina 3
Femeia pe piața muncii în Europa - Pagina 4
Femeia pe piața muncii în Europa - Pagina 5
Femeia pe piața muncii în Europa - Pagina 6
Femeia pe piața muncii în Europa - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Femeia pe Piata Muncii in Europa.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Analiza mediului internațional de afaceri din UE

Cap.1. Introducere În lucrarea noastra “Studiul Privind Mediul Internaţional al Afacerilor în Uniunea Europeana”, am dorit să analizăm toate...

Mediul Cultural

1. INTRODUCERE Din perspectivă istorică, derularea afacerilor internaţioale prezintă caracteristici de continuitate, dar şi de specificitate...

Euromarketing - țările membre UE

POLONIA Macromediul sau mediul international cuprinde un set complex de variabile care împreună formează un cadru guvernat de următorii factori :...

Impactul Campaniilor Sociale Asupra Publicului din România

INTRODUCERE Am ales ca temă a lucrării de licenţă Impactul campaniilor sociale asupra publicului din România datorită multiplelor posibilităţi de...

Analiza Mediului Demografic

1. Aspecte generale Demografia (din grecescul “demos”, popor) este ştiinţa care se ocupă cu studiul populaţiei din punct de vedere al numărului,...

Calitatea Vieții de Familie

Calitatea vieţii de familie Introducere Noţiunea de familie nu este un concept static. Definiţia familiei variază de la o epocă la alta şi...

Femeia lider în politică

Capitolul I Abordări conceptuale cu privire la viziunea feministă asupra puterii 1.1. Concepte cu privire la relaţionarea feminismului cu...

Problemele moderne ale familiei tradiționale

Inceputul declinului Schimbarile fata de modelul traditional de familie sunt atât de puternice încât, practic, în societatile occidentale, s-a...

Ai nevoie de altceva?