1. Prezentarea functiilor si rolurilor manageriale 3 1.1. Functiile manageriale 3 1.2.Rolurile mangeriale 6 2. Descrierea competentei manageriale de gestionare a resurselor umane 8 3. Comunicarea in cadrul organizatiei scolare 14 4. Prezentarea conceptului de calitate a educatiei 19 5. Descrierea strategiilor si stadiilor de cariera 23 5.1. Tipuri de inventare de interese 23 5.2.Teoriile carierei 24 5.3. Strategii si stadii in cariera 27 6. Stabilirea conceptului de proiect si management al proiectului 30 Bibliografie selectiva 36
1. Prezentarea functiilor si rolurilor manageriale 1.1. Functiile manageriale Termenul management cuprinde un sir de varii functii pentru a realiza un proiect cu succes. Definitia generala a managementului este ,,procesul de coordonare a resurselor umane, informationale, fizice si financiare pentru realizarea scopurilor organizatiei". Cu alte cuvinte, managementul combina abilitati creative, de afaceri, organizationale, analitice si interpersonale si abilitati de gestionare a timpului pentru a produce niste rezultate eficace orientate catre scop O abilitate este o aptitudine sau o indemanare in realizarea unei sarcini. Abilitatile manageriale acopera calitati intangibile cum ar fi abilitatile de comunicare, negociere si cele de minimizare a conflictelor, precum si abilitatea de a gestiona timpul si stresul si de a prioritiza sarcinile. Ele ajuta managerii sa atinga cele mai bune rezultate posibile pentru ei si personalul lor date fiind constrangerile semnificative de timp si resurse care caracterizeaza practic toate pozitiile manageriale. Abilitatile unui manager pot fi de mai multe feluri: abilitatile tehnice reprezinta abilitatea de a folosi cunostinte, tehnici si resurse specifice in realizarea sarcinii. Aptitudinile tehnice sunt importante in special pentru managerii din prima linie. abilitatile decizionale reflecta calitatea deciziilor luate de catre un manager. Toti managerii trebuie sa aleaga mereu intre abordari alternative, iar calitatea selectiei determina gradul sau de eficacitate. Abilitatea pentru luarea deciziei necesita in general aptitudine pentru analiza deoarece managerii trebuie sa isi indeplineasca o mare parte din activitatea lor prin intermediul altor oameni, abilitatile pentru relatiile umane sunt extrem de importante. abilitatile pentru comunicare reprezinta abilitatea de a transmite intelesuri generale intr-o forma scrisa sau orala, care sunt vitale pentru performanta manageriala efectiva. Aceste aptitudini sunt importante in orice domeniu, dar in special pentru unmanagerce trebuie sa obtina rezultate. abilitati conceptuale - un manager trebuie sa fie capabil sa aiba o vedere de ansamblu, sa inteleaga complexitatile intregii institutii si felul in care diferitele componente se potrivesc una cu alta. Toate aceste abilitati sunt importante, dar importanta lor difera in functie de nivelul managerului in cadrul unei institutii. Spre exemplu, aptitudinile tehnice si cele pentru relatiile umane sunt mai importante la nivelurile inferioare ale managementului, in timp ce aptitudinile decizionale si conceptuale sunt deosebit de importante pentru managerii superiori. Managementul are loc in cadrul si in cursul colaborarii cu echipe de indivizi unde responsabilitatile sunt impartite pentru a atinge tintele si obiectivele. Managerii eficace urmaresc pas cu pas realizarea proiectelor pe care si le propun. A. Planificare Orice manager trebuie sa stie sa planifice actiuni. Trebuie planificat un plan al proiectului, actiunile din proiect, resursele umane si materiale necesare. De asemenea, sunt planificate actiunile echipei si sunt verificate realizarile acesteia. Managerul trebuie sa distribuie munca catre echipe si sa verifice realizarea actiunilor cerute. B. Prioritizare Managerul defineste prioritatile tintelor propuse. Membrii echipei pot fi uneori, din diferite motive, confruntati cu o cantitate de munca ce le poate depasi puterea de acoperire. Echipa nu va sti sa acorde intaietate unei actiuni sau alteia pentru ca nu cunoaste planul general in aceeasi masura ca managerul. Datoria acestuia este de a oferi echipei / echipelor prioritati in fiecare zi pentru a-i ajuta astfel sa fie eficienti. Acest lucru ajuta la scaderea stresului si echipa va lucra mai eficient. C. Delegare Managerul trebuie sa fie constient ca nu va putea sa faca totul in proiectele pe care si le propune. Trebuie sa aiba competentele de a intelege si de a decide, dar nu neaparat de a face totul. Prin urmare, solutia este de a delega, de "a lasa" pe altii sa faca in locul sau sub coordonarea sa. Daca o actiune poate fi facuta de un membru al echipei sau de o echipa, atunci trebuie planificata cu echipa si transmisa. Este recomandabil ca managerul sa delege chiar si actiuni de mica importanta pentru ca si acelea necesita atentie si timp, in plus isi exercita aceasta abilitate. In felul acesta va castiga timp pentru organizarea si conducerea proiectului propus. D. Comunicare Orice membru al echipei trebuie sa se simta parte integranta din echipa si sa vada ca munca lui este valorizata in cadrul institutiei. Membrii echipei trebuie sa stie ce, cand, cum si de catre cine trebuie realizata o actiune in cadrul obiectivului propus. Pentru ca acest nivel de informatie sa ajunga in mod echilibrat la toti membrii echipei, managerul trebuie sa isi puna in aplicare planul de comunicare. Acesta trebuie sa comunice catre echipa rezultatele fiecarei realizari, starea de avansare a lucrarilor. Comunica direct cu oamenii pentru a-i felicita cand fac bine si pentru a-i corecta atunci cand gresesc sau atunci cand rezultatul trebuie ameliorat. Comunca clar si concis. De asemenea, trebuie sa stie cand sa utilizeze comunicarea formala in scris (exemplu : raportare catre superiori, raport de avansare a lucrarilor etc.) sau comunicare informala scrisa (exemplu: cazul unei observatii directe catre un membru al echipei care nu a realizat o actiune la timp). Managerul trebuie sa reuseasca sa-si cunoasca echipa, competentele si aspiratiile oamenilor. In acest fel, va putea sa aloce resursele umane pe posturi si misiuni conform pregatirii si chiar a aspiratiilor acestora. Un bun manager stie sa discute si sa asculte membrii echipei si sa le inspire incredere.
1. Cristea Sorin- Managementul oganizatiilor scolare, Ed. Didactica si pedagogica, Bucuresti, 1996 2. Ghergut Alois - Managementul general si strategic in educatie,Ed. Polirom, Iasi, 2007 3. Joita Elena - Management educational, Ed. Polirom, Iasi, 2000 4. Rees David - Arta managementului, Ed. Tehnica, Bucuresti, 1996 5. Tudorica Roxana- Managementul educatiei in context european, Ed.Meronia, Bucuresti, 2007 6. Vasile Andrei-Managementul proiectului educational, Editura Mirton, Timisoara, 2004. 7. *** Management educational pentru institutiile scolare, I.S.E., Bucuresti, 2001.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).