Efectele perverse ale evaluarilor nationale, evaluarilor comparative internationale in prezent - evaluarea la clasa a II-a, a IV-a, a VI-a

Extras din referat Cum descarc?

Evaluare educationala de tip national (examene, testari) reprezinta unul din mijloacele cele mai importante in monitorizarea, asigurarea si cresterea calitatii educatiei nationale. Din acest motiv este si subiect frecvent de dezbateri.
Evaluarea pe scara nationala, realizata profesional identifica, teoretic, succesele si fragilitatile sistemului si ofera informatii critice factorilor decizionali.
Testarile nationale reprezinta un fenomen nou pe plan european in jurul carora s-a cristalizat o miscare dinamica si viguroasa. Intr-un studiu recent al Comisiei europene se fac urmatoarele constatari: ,,Cu exceptia catorva tari, testarea nationala este o forma noua de evaluare a elevilor in Europa. Introducerea si utilizarea de teste nationale a inceput incet si sporadic si a sporit semnificativ mai ales din anii 1990. In deceniul actual, unele tari se afla in faza introducerii acestui sistem de evaluare iar altele a caror start s-a produs anterior isi dezvolta in continuare sistemele nationale de testare."
Asadar, un sistem european al evaluarii educationale este abia in curs de constituire.
Ca tara membra a UE, Romania este interesata sa-si dezvolte un sistem de evaluare compatibil cu standardele si practicile bune din tarile occidentale dezvoltate.
Participarea tarii noastre la unele testari internationale ( TIMSS, PISA etc.) reflecta schimbari benefice in politica evaluarii educationale. Studiile de aceasta factura ofera informatii utile despre performantele scolare, fac comparabile sistemele de invatamant din punctul de vedere al productivitatii lor educationale si, de asemenea, ofera sugestii metodologice privind conceperea si realizarea evaluarii educationale de anvergura.
Competentele reprezinta un ansamblu de cunostinte, deprinderi si atitudini de care are nevoie fiecare dintre noi pentru dezvoltarea personala, pentru integrarea sociala si profesionala, acestea fiind baza pentru invatarea pe tot parcursul vietii.
In momentul de fata, in Europa exista o pondere de 20% a tinerilor de 15 ani care au un nivel scazut in ceea ce priveste competentele de baza in materie de citire,matematica, stiinte si tehnologie. Dar Comisia Europeana isi propune ca pana in anul 2020, acest procent sa scada, tinta fiind sub 15%.
Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) realizeaza ciclic, la fiecare 3 ani, un studiu comparativ, la nivel international, cu scopul de a determina nivelul competentelor de baza citire/lectura, matematica si stiinte, ale elevilor de 15 ani, numit Programme for International Student Assessment(PISA).Romania a participat la Programulpentru Evaluarea Internationala a Elevilor- PISA in anii 2000, 2006, 2009,2012 si 2015. In 2003 nu a participat deoarece nu a gasit fondurile necesare, dar va participa in 2018. Ca si noutate, testarea din 2018 va viza si competente necesare integrarii sociale si profesionale in contextul globalizarii, reunite sub denumirea generala de ,,Competenta globala".
In anul 2000 participau la aceasta testare 42 de tari, iar Romania se clasifica pe locul 34, in 2006 ocupa locul 47 din 57, in 2009, locul 49 din 65, in 2012, locul 45 din 65, iar in 2015 locul 48 din 72 de tari participante. In general, la fiecare testare Romania si-a imbunatatit usor rezultatele, dar de fiecare data s-a situat in a doua parte a clasamentului.
Ultima testare propriu zisa a avut loc in data de 22.04.2015, fiind sustinuta de 4876 elevi de 15 ani din 182 de scoli. Au fost administrate 30 tipuri de brosuri, fiecare continand o combinatie de itemi din cele trei domenii, Stiinte, Matematica si Citire/Lectura, iar testul a durat doua ore. In 2015, principalul domeniu a fost Stiinte, iar Matematica si Citire/Lectura au fost domenii secundare. Elevii din Romania au obtinut un scor mediu de 435 punctela Stiinte,scorul mediu al celorlalte tari fiind de 493 puncte. La Matematica au obtinut 444puncte, scor mai mic cu un punctfata de cel din 2012,iar la Citire/Lectura au obtinut 434puncte, mai putin decat in 2012, dar mai mult decat in 2009, cand au obtinut 424 puncte.
Incepand cu anul scolar 2013-2014 s-a introdus Evaluarea Nationala la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a , ea fiind realizata dupa modelul evaluarilor internationale IEA-PIRLS, IEA-TIMSS si OECD-PISA.
La clasa a VI-a, conform art.74 din L.E.N nr.1/2011 evaluarea se realizeaza prin doua probe transdisciplinare, Limba si Comunicare si, Matematica si Stiinte. 
Aceasta evaluare urmareste testarea capacitatii elevilor de a utiliza si aplica algoritmi de rezolvare a exercitiilor si problemelor cu continut abstract in solutionarea unor situatii reale, intalnite in viata de zi cu zi. Rezultatele ar putea fi utilizate pentru realizarea planurilor individualizate de invatare a elevilor si pentru preorientarea scolara catre un anumit tip de liceu.
Ce s-a dorit de fapt? O evaluare care seamana foarte mult cu evaluarile internationale, cea mai cunoscuta evaluare internationala este PISA, unde Romania in general, de-a lungul timpului, nu a obtinut rezultate bune, una dintre explicatii fiind ca tipul de evaluare in Romania difera de tipul de evaluare aplicat in testele PISA.


Fisiere in arhiva (1):

  • Efectele perverse ale evaluarilor nationale, evaluarilor comparative internationale in prezent - evaluarea la clasa a II-a, a IV-a, a VI-a.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. -Manolescu, M., Referentialul in evaluarea scolara, Editura Universitara, Bucuresti, 2015;
2. -OMEN 4787 din 30.08.2017 privind aprobarea CALENDARULUI de administrare a evaluarilor nationale la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a in anul scolar 2017-2018 ---OMENCS 3051 din 12.01.2016 privind aprobarea METODOLOGIEI de organizare si desfasurare a evaluarilor nationale la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a 
3. -Stoica,A., Evaluarea curenta si examenele.Ghid pentru profesori, Ed.Prognosis, Bucuresti,2001;
4. -Voiculescu,E., Factori subiectivi ai evaluarii scolare.Cunoastere si control, Ed.Aramis, Bucuresti,2001 ;


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!