Odata cu deschiderea frontierelor de stat a aparut nevoia de a reglementa dreptul de rezidenta in Romania conform realitatii sociale actuale. Aparitia Uniunii Europene a adus o noua schimbare care trebuia transpusa in legislatia nationala. Cetatenii Uniunii si Spatiului Economic European puteau circula liber intre statele membre, noi posibilitati pe piata muncii. Multi cetateni au plecat sa gaseasca locuri de munca mai bine platite. In prezent exista reglementari privind dreptul de intrare in Romania, dreptul de sedere, de munca si acestea in functie de calitatea persoanei. Astfel, cetatenii Uniunii Europene si Spatiului Economic European se bucura de reglementari diferite fata de ceilalti, in functie de tratatele existente cu alte state non-UE. Majoritatea tratatelor incheiate de Romania cu statele non-UE fac referire la eliminarea vizelor pentru titularii de pasapoarte diplomatice si oficiale de serviciu . Ordonanta de urgenta nr. 102/2005 reglementeaza libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European. Cu privire la cetatenii straini exista reglementari in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania si Ordonanta nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei. Cu privire la cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European intrarea in Romania este conditionata doar de prezentarea unui document de identitate national, pasaport sau altui document recunoscut de legislatia in vigoare, iar membrii de familie, cetateni non-UE, pe baza unui pasaport valabil si a vizei(in cazul in care nu exista tratat care sa desfiinteze obligativitatea obtinerii acesteia. Membrul de familie care nu este cetatean UE este scutit de obtinerea vizei in conditiile: a) insoteste un cetatean al Uniunii Europene sau se alatura unui cetatean al Uniunii Europene care isi exercita dreptul de rezidenta pe teritoriul Romaniei; b) detine un document valabil, care atesta rezidenta pe teritoriul unui alt stat membru in calitate de membru de familie al cetateanului Uniunii Europene pe care il insoteste sau caruia i se alatura pe teritoriul Romaniei. In cadrul OUG nr. 102/2005 sunt explicati mai multi termeni folositi pentru intelegerea actului normativ. Notiunea de "membru de familie" poarta o importanta majora si include urmatoarele categorii de persoane: ,,a) sotul sau sotia; b) descendentii in linie directa, indiferent de cetatenie, care nu au implinit varsta de 21 de ani sau care se afla in intretinerea cetateanului Uniunii Europene, precum si cei ai sotului/sotiei; c) ascendentii in linie directa, indiferent de cetatenie, care se afla in intretinerea cetateanului Uniunii Europene, precum si cei ai sotului/sotiei" Prin aceste reglementari s-au acoperit o multitudine de situatii pentru care nu existau norme legale. Astfel, sotii pot sa intre pe teritoriul statului unde celalalt sot lucreaza, inclusiv cu copiii. Parintii de asemenea pot sa urmeze copii care sunt cetateni UE, realizandu-se o protectie a celor varstnici care de multe ori sunt abandonati de copii plecati in alte tari. Sunt prevazute in actul normativ si situatiile cand se refuza intrarea pe statul roman a cetatenilor UE, in cazuri limitativ prevazute. Cu privire la intrarea strainilor pe teritoriul Romaniei, aceasta este permisa prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, cu anumite conditii, fiind stabilit un regim destul de strict. Acesta este motivat de posibilele activitati infractionale care ar fi incurajate de o eventuala libertate excesiva. Includerea in timp a unor state in UE deja a favorizat activitati infractionale in apropierea granitelor de stat, faptuitorii fugind in statele nationale ceea ce scade semnificativ sansele politiei de a actiona eficient pe teritoriul altui stat, cu toate ca au fost stabilite mijloace de cooperare politieneasca. Spatiul Schengen a fost creat pentru a facilita si mai mult libera circulatie si intrarea pe teritoriul altor state, fiind ridicate controalele intre frontierele statelor membre. Romania nu face parte din aceasta zona, nefiind indeplinite unele conditii impuse, unele facand referire chiar la infractionalitatea existenta. Trecerea frontierei de stat prin incalcarea conditiilor legale este incriminata in Romania prin art. 262 Cod Penal Iesirea de pe teritoriul Romaniei poate sa fie refuzata in situatia cand persoana a savarsit o fapta penala, in anumite conditii prevazute de art. 8 din Ordonanta de Urgenta nr. 102/2005. Refuzul e justificat pentru a se putea face tragerea la raspundere a faptuitorului, in conditiile in care statul national al acestuia poate refuza cooperarea. Daca nu ar exista aceasta parghie infractionalitatea ar creste la un nivel foarte mare, fiind chiar favorizata. In reglementarea actuala urmarirea penala in cazul faptei comise de un strain poate sa urmeze un curs normal, se pot administra toate probele existente si pot fi audiate persoanele implicate. In privinta rezidentei, cetatenii Uniunii Europene si membrii de familie, indiferent de nationalitate, ai acestora beneficiaza de dreptul de sedere pe teritoriul Romaniei pentru o perioada de 3 luni din momentul intrarii, iar cei care cauta un loc de munca pentru o perioada de 6 luni.
1. https://www.mae.ro/tratate-bilaterale - 14.09.2020 16:30 2. ORDONANTA DE URGENTA nr. 102 din 14 iulie 2005 3. digi24.ro 15.09.2020 17:00 4. libertatea.ro 15.09.2020 17:30 5. imigrari.ro 15.09.2020 17:30 6. mae.ro15.09.2020 17:30 7. Ordonanta de urgenta nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania 8. Directiva 2004/38/CE din 29 aprilie 2004 9. LISTA statelor pentru ai caror cetateni este obligatorie viza de intrare in Romania 15.09.2020 18:30
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).