Referitor la determinantii propriu-zisi ai strategiilor, in literatura de specialitate se gasesc numeroase prezentari. Vom aborda un model care sintetizeaza, intr-o maniera complexa, interdependentele si influentele asupra strategiei, si eficientei firmei, a unei parti apreciabile dintre determinantii considerati de noi. In aceasta viziune, determinantii strategiei de firma se divizeaza, in functie de zona din care provin, in doua categorii: o endogeni; o contextuali. Determinantii endogeni (interni) In categoria determinantilor endogeni ai strategiei includem, in principal, elementele cuprinse in figura de mai jos. Trasatura lor comuna este aceea ca ei se manifesta in cadrul firmei. o Proprietarul firmei este reprezentat fie de o persoana, fie de un grup de persoane, sub forma de asociati sau actionari. Atunci cand isi indeplineste efectiv rolul de proprietar, acesta are o influenta determinanta, mai ales asupra obiectivelor firmei si a marimii resurselor alocate. Tendinta generala este ca proprietarul sa solicite obiective cat mai performante, mai ales cele privitoare la profit si sa restrictioneze resursele alocate pentru acoperirea cheltuielilor curente si pentru investitii. Marimea si felul influentei proprietarului asupra strategiei depind foarte mult de caracteristicile sale: - puterea economica; - cota-parte pe care o detine din capitalul organizatiei; - nivelul de pregatire economico-manageriala; - intensitatea spiritului intreprinzator; - varsta; - importanta pe care o prezinta firma in ansamblul preocuparilor sale; - problemele familiale pe care le are de rezolvat. Proprietarul influenteaza strategia in mod nemijlocit, prin aprobarea sa in calitate de proprietar unic sau ca participant la adunarea actionarilor sau asociatilor. De asemenea, proprietarul influenteaza continutul si modul de implementare a strategiei prin contactele informale pe care le are cu managerii sai si prin controalele pe care le efectueaza direct sau prin experti. Cu cat numarul proprietarilor este mai mic iar dimensiunea organizatiei mai redusa, cu atat influenta lor reala asupra strategiei este mai mare. In cazul societatilor comerciale pe actiuni este esentiala detinerea pachetului de control de catre un numar mic de actionari. In caz contrar, atat calitatea strategiei, cat si cea a managementului firmei vor fi serios afectate. o Managementul de nivel superior. Echipa manageriala (care conduce efectiv firma) formata din directorul sau managerul general si directorii executivi sau adjuncti, impreuna cu ceilalti componenti ai consiliului de administratie, are un impact major asupra tuturor componentelor strategiei. De fapt, in cadrul mandatului acordat de catre proprietar, proiectul de strategie este esentialmente opera managerilor de nivel superior. Situatia este pe deplin fireasca avand in vedere ca ei cunosc cel mai bine caracteristicile, mecanismul de functionare si posibilitatile organizatiei. Realitatea organizatiei din toata lumea releva ca cea mai mare contributie efectiva asupra strategiei o are, de regula, managerul sau directorul general. Calitatile, cunostintele, aptitudinile si deprinderile sale se vor reflecta, in mod direct, asupra configuratiei strategiei. Intre acestea, mentionam: - conceptia sa asupra evolutiei firmei; - spiritul antreprenorial; - amploarea si profunzimea cunostintelor de management, economice si tehnice, in special cele referitoare la strategie; - gradul de informare; - prestigiul; - varsta, vechimea in organizatie; - modalitatile prin care este motivat. Cu cat firma este mai mare si proprietatea dispersata intre actionari, cu atat managerul isi pune mai puternic amprenta asupra strategiei. o Dimensiunea organizatiei. Indiferent cum este exprimata, prin unul sau mai multi indicatori (numar de salariati, dimensiune a capitalului, volum al vanzarilor) marimea firmei constituie unul din principalii determinanti ai strategiei. Mai concret, dimensiunea organizatiei conditioneaza strategia,in primul rand, prin amploarea resurselor pe care le poseda si/sau pe care le poate atrage.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).