Designul vestimentar maramureșan

Previzualizare referat:

Cuprins referat:

CAPITOLUL 1. Designul vestimentar 3
CAPITOLUL 2. Designul vestimentar maramuresan 3
2.1. Portul femeiesc 4
2.2. Portul barbatesc 7
2.3. Influenta portului popular maramuresan in designul modern vestimentar 9
BIBLIOGRAFIE 11

Extras din referat:

1. Designul vestimentar

Spre deosebire de frumusetea artistica realizata independent de utilitatea produsului , fenomenul design , conturat ca domeniu estetic autonom in secolul al XX- lea, defineste conceperea formei utile si frumoase , totodata , astfel incat forma sa se subordoneze in mod ideal functiei fara sa se recurga la ornamente si decoratiuni inutile.

Vestimentatia trebuie sa se armonize caracteristicilor ansamblului fiintei umane , asa cum sanatatea este armonia functiunilor , frumusetea este armonia formelor corpului , adevarata bunatate este armonia sentimentelor etice , iar adevarata intelepciune este armonia intelectului.

Vestimentatia este destinata in primul rand protejarii corpului fata de agentii mediului extern , aceasta fiind , de fapt , ratiunea pentru care a aparut. Odata cu trecerea timpului , imbracamintea a adaugat rolului ei protector si pe acela estetic , tradus prin dorinta omului de a se impodobi , de a-si decora trupul , de a se diferentia fata de semenii sai.

Conceptelor de estetica si frumos la produsele de vestimentatie trebuie sa le fie adaugata si notiunea de fiziologie a produsului , creatoare de confort. Fiziologia produselor vestimentare se defineste printr-un ansamblu de factori care se afla intr-o interdependenta continua si totala .

Cerintele estetice fata de produsele vestimentare urmaresc simbioza dintre aspectul exterior , confectionare , calitatea materialului textil si destinatia confectiei.

Apectul exterior reflecta intr-o masura foarte mare calitatea , fiind caracterizat de : silueta, forma , model , croiala.

Linia , acest element simplu , prin varietatea combinatiilor sale poate conduce la lucruri inimaginabile , frumoase , placute , in functie de fantezia si talentul designerului. Liniile pot crea iluzii optice de : scurtare , alungire , ingustare , largire , latire , efecte care pot fi folosite pentru corectarea anumitor deficiente.

Culoarea poate sublinia efectul liniilor. Din punct de vedere tehnic , culoarea unui material textil este corespunzatoare atunci cand are o stabilitate buna si daca este capabila sa mentina nuanta respectiva cat mai mult timp , in conditiile utilizarii materialului.

Cercetarile si experimentele ultimelor decenii in domeniul confortului vestimentar au pus in evidenta faptul ca studiul proprietatilor materialelor textile si confectiilor trebuie sa se faca conform grupelor de particularitati antropometrice , fiziologice , igienice si psihologice ale omului.

1. Designul vestimentar maramuresean

Portul popular reprezinta un document de viata si trebuie considerat ca atare. Strans legat de existenta omului , costumul popular a reflectat in decursul timpului , asa cum reflecta si astazi, mentalitatea si conceptia artistica a poporului. Costumul popular s-a dezvoltat odata cu istoria, fiind expresie a traditiilor inchegate de-a lungul veacurilor. Formele de viata sociala, politice in care a trait poporul roman in general - si taranimea romana in special - isi gasesc o oglindire plastica in felul de a se imbraca si mai ales in felul de a ornamenta artistic vestimentatia.

In confectionarea imbracamintii, creatorul popular s-a supus anumitor ,,canoane" care stau la baza formei (a croielei) , a structurii costumului , a compozitiei ornamentale , a amplasarii acestora in spatiu si a coloritului .Relatiile bine stabilite intre aceste valori sunt rezultatul unei indelungate experiente si supuse unor discipline riguroase care se integreaza in traditie si confera costumului popular calitatea de ,,creatie autentica" cu valoare de document.

Peste intrega intindere a tarii noastre portul popular se incradeaza intr-o unitate de stil generala , reprezentand tipologia costumului romanesc , ale carei caractere intrunesc trasaturile esentiale de vestimentatie purtata de tarani pe suprafata Romaniei.

De la o regiune la alta insa , costumul a primit, pe parcursul istoriei ,aspecte diferite. Notiunea de costum traditional autentic se refera la creatia populara structurata pe anumite elemente de stil ce s-au perpetuat in zonele constituite etnografic. In sudul tarii noastre, realitatile istorice oglindite in etnografie ne-au dus la conturarea unei intinse regiuni de cultura populara cu elemente comune care leaga portul. Portul popular din Maramures are numeroase note de sobrietate, frumusete si incontestabila vechime si s-a pastrat din fericire bine in fata valului modernismului.

Bibliografie:

Pamfilie , R. , Procopie, R. -" Estetica marfurilor" , Ed Academia de Studii Economice , Bucuresti , 1997

Tanasescu , Dorina , Antoaneta -,, Estetica marfurilor " , Ed Stolnicul Cantacuzino , Targoviste , 1999

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Designul vestimentar maramuresan.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
4/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
11 pagini
Imagini extrase:
11 imagini
Nr cuvinte:
4 742 cuvinte
Nr caractere:
22 521 caractere
Marime:
26.28KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Management
Tag-uri:
design, vestimentatie, maramures
Predat:
la facultate , Universitatea "Petrol - Gaze" din Ploiesti
Materie:
Management
Profesorului:
Amalia Ionita
Sus!