Deosebiri intre Leadershipul Tranzactional si Transformational

Extras din referat Cum descarc?

Deosebiri intre leadershipul tranzactional si transformational
Un lider este o persoana cu autoritate de comanda sau influenta,este acea persoana care reuseste sa ii faca pe oameni sa vrea sa realizeze obiectivele si sarcinile pe care le au de dus la bun sfarsit.Liderul este cel care influenteaza alte persoane inspre realizarea misiunii si obiectivelor unui grup.
Leadershipul este definit ca un proces de influenta (Katz si Kahn),sau ca un instrument de atingere a obiectivelor (Homans).
In literatura de specialitate exista o diversitate de definitii a leadershipului.In ciuda diferentelor toate definitiile contin 3 elemente comune:
1. Leadership-ul este un fenomen de grup;nu exista lideri fara subalterni.De aceea leadership-ul implica intotdeauna influenta interpersonala si persuasiunea.
2. Leadership-ul este orientat spre atingerea de obiective si joaca un rol activ in organizatii.Liderii isi folosesc influenta pentru atingerea de obiective.
3. Prezenta liderilor presupune existenta unei ierarhii in organizatie.In unele cazuri aceasta ierarhie este formala si bine definita,liderul situindu-se in varful acesteia,iar in alte cazuri este informala si flexibila.
Un lider trebuie sa fie eficace.Fiedler defineste eficacitatea unui lider ca fiind data de performantele organizatiei.Alta definitie spune ca eficacitatea liderilor este data de gradul in care sunt satisfacuti subalternii.Iar o alta definitie indica ca semn al eficacitatii leadershipului implementarea cu succes a schimbarilor pe scara larga in organizatie.
In urma analizelor diferitelor definitii a eficacitatii liderilor s-a ajuns la concluzia ca aceasta implica 3 elemente:
a. atingerea obiectivelor-printre principalele obiective situandu-se cele financiare,calitatea produselor sau serviciilor,satisfacerea cerintelor consumatorilor;
b. o buna functionare interna a organizatiei-aceasta incluzand coeziunea grupului,satisfactia subalternilor,activitate eficienta a organizatiei;
c. adaptabilitate externa-ceea ce vizeaza capacitatea grupului de a raspunde la schimbare si de a-si desfasura activitatea cu succes.
Pentru ca liderii sa fie eficienti,acestia trebuie sa urmareasca mentinerea sanatatii interne a organizatiei si adaptabilitatea externa a acesteia.
O problema care se pune este cum reusesc liderii sa creeze si sa sustina schimbari revolutionare in organizatii si ce stil de leadership este necesar pentru a motiva subalternii sa intreprinda schimbari organizationale.Un raspuns la aceasta problema il constituie conceptele de leadership transformational si leadership tranzactional
Conceptul de leadership transformational se utilizeaza pentru a sublinia mai puternic rezultatul in timp al practicarii unui stil de conducere eficient asupra oamenilor ce sunt condusi.
In cadrul unui leadership transformational cei condusi sunt tratati cu respect si incredere,sunt consiliati si incitati sa actioneze in conformitate cu trebuintele superioare ale omului (de stima, de autodepasire si autorealizare) sa actioneze pentru interesului comun si nu a celui personal, sunt provocati permanent sa se autodepaseasca,le este stimulata dorinta de succes.Asa cum ii spune numele oamenii se transforma cu astfel de lideri,cei condusi sunt educati in spiritul unor valori astfel incat sa se scoata ,,tot ce e mai bun" din ei.
La o extrema se poate ajunge pana acolo incat conducatorul sau liderul transformational poate fi considerat mentor spiritual,iar demersul lui ca o completare a educatiei realizata intr-o maniera directa si activa in viata profesionala sau cea sociala.
La celalat pol putem avea pur si simplu oameni care reusesc sa convinga ca viziunea lor de a face lucrurile este cea corecta,si cel putin pentru timp scurt sunt urmati neconditionat.Din acest punct de vedere leaderii transformationali sunt interesati atat de obiectiv cat si de ,,spiritul" oamenilor care actioneaza pentru atingerea acelui obiectiv.Leadershipul transformational poate fi practicat de cei care au carisma,de cei care au curajul raspunderii,cu inteligenta emotionala,empatie,calauziti de idealuri si valori,cu forta de persuasiune.
Warren Benis,in lucrarea sa ,,On Becoming a Leader" scrisa in 1998,considera ca acest tip de lideri dispun de 4 competente majore: 
o managementul atentiei - atrag atentia asupra lucrurilor care ,,conteaza" cu adevarat, au abilitatea de a crea si impartasi viziunea,farmeca si vrajesc pe cei ce sunt condusi; 
o managementul semnificatiei - nu dau explicatii ci creeaza intelesuri si semnificatii la nivelul intregii organizatii,ofera exemple de ,,cum trebuie interpretate" informatiile; 
o managementul increderii - stiu sa ofere incredere si sa obtina incredere (increderea find ,,moneda de schimb"),sunt previzibili in asteptari si nu isi schimba parerile peste noapte;
o managementul sinelui - acesti lideri isi cunosc limitele dar si competentele si resursele personale,si chiar intuiesc cu destula acuratete si resursele psihologice ale celorlalti oferindu-le scopuri putin peste posibilitatile de moment ale acestora astfel incat sa incite la autodepasire.
Americanul John Schaar,specialist in filozofie politica,a sintetizat notiunea de leadership transformational spunand:"Viitorul nu este rezultatul alegerii unui drum dintre mai multe alternative oferite de prezent,ci un loc care este creat.Este creat mai intai prin gandire si vointa,apoi prin actiune.Viitorul nu este un loc catre care ne indreptam,ci un loc pe care il cream noi.Drumurile catre viitor nu sunt descoperite,ci construite,iar munca de faurire a lor il schimba atat pe constructor,cat si destinatia lui."(2003)
Leadershipul transformational incepe cu valorile si convingerile noastre,apoi cu vointa noastra de a actiona.Inseamna crearea viitorului prin transformarea prezentului,angajearea celor din jur in deciziile privind viitorul pe care si-l doresc si realizarea lui prin efort colectiv-de aici,si legatura leadershipului transformational cu viziunea.
Un lider transformational isi identifica propriile valori si pe ale celor din organizatie,ca sa le indrume actiunile,creand astfel un mod constient si colectiv de comportament si actiune.Puterea este distribuita,deoarece un astfel de lider nu o considera un privilegiu limitat,ci un bun difuzabil.
Un lider transformational nu este superficial,ia masuri de substanta si-si imputerniceste cu adevarat oamenii.Interesele sale nu sunt dominate de profiturile pe termen scurt sau de valoare adusa actionarilor,ci de problemele tuturor celor care au o miza in companie:clienti,angajati, actionari,furnizori si comunitate.Daca s-ar concentra doar asupra actionarilor,ar pierde din vedere premisa potrivit careia succesul depinde de capacitatea de a-i servi pe clienti mai bine decat concurentii.Focalizarea exclusiva asupra intereselor actionarilor poate duce la neglijarea clientilor,scaderea cotei de piata si demoralizarea angajatilor.Dar daca sunt serviti toti cei care au interese in companie,vor prospera si actionarii.
Burns a descoperit ca multi lideri recurgeau la ceea ce el numea leadership tranzactional.Acest concept se refera la un schimb de lucruri considerate pretioase,fie ele de natura economica sau politica(cum ar fi de exemplu,negocierea de voturi).Un candidat le ofera alegatorilor,ca sa le castige votul,ceea ce considera ei ca-si doresc.De exemplu mentinerea unui nivel scazut al taxelor sau imbunatatirea sistemului de invatamant.Totusi politicienii trebuie sa demonstreze ca-si indeplinesc partea lor din intelegere,ca sa-si pastreze voturile alegatorilor.Acesta este motivul pentru care departamentele de statistica din administratiile centrale au atat de mult de lucru.
In campaniile comerciale,astfel de schimbari tranzactionale pot lua forma contractelor de munca si a planurilor de pensii.Daca organizatia incepe sa nesocoteasca acordurile stabilite,angajatii nu mai simt nici un fel de loialitate sau obligatie fatade ea,astfel incat leadershipul tranzactional este serios slabit.
Multi privesc leadershipul tranzactional ca insemnand management,deoarece relatia manageriala se bazeaza adesea pe schimb.Dar leadershipul sustenabil de care e nevoie in ziua de azi trebuie sa fie mai mult decat motivarea angajatilor de a presta munca in schimbul banilor.Si totusi multe departamente de resurse umane se axeaza in jurul leadershipului tranzactional.
In privinta ledershipului tranzactional,schimbul se bazeaza pe faptul ca aderentii asteapta sa primeasca o recompensa sau sa evite o penalizare,iar liderul asteapta de la aderenti supunere.Cu alte cuvinte,cine face ce i se cere,isi va primi si plata si isi va pastra si locul de munca.
Puterea se afla in mainile managerului,dar si angajatii pot icerca sa exercite o oarecare influenta,in speranta de a mai obtine si alte recompense,chiar daca e vorba doar de recunoastere.Puterea este considerata limitata si slujind doar satisfactiei liderului tranzactional.
Burns a descoperit un stil mai rar de leadership,deosebit de cel tranzactional.El scria:"Leadershipul care transforma se manifesta atunci cand unul sau mai multi oameni se angajeaza alaturi de lider in asa fel incat si liderul,si aderentii lui se ridica impreuna la un nivel superior de motivare si moralitate...Leadershipul care transforma devine in ultima instanta moral,pentru ca ridica nivelul conduitei umane si al aspiratiilor etice atat ale liderului,cat si ale aderentilor,avand astfel un efect de transformare asupra tuturor."(1978).El a numit acest fenomen leadership transformational.


Fisiere in arhiva (1):

  • Deosebiri intre Leadershipul Tranzactional si Transformational.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!