Decizia, Esenta Activitatii de Conducere

Extras din referat Cum descarc?

DECIZIA este cel mai caracteristic mod de exprimare al cadrelor de conducere, masura nivelului calitativ al pregatirii si "talentului" lor, este o linie de actiune, aleasa constient dintr-o multime de variante, pentru atingerea unui obiectv fixat.
Locul deciziei in actul managerial
In primul rand, intreprinderea este creata, exista, nu ca un scop in sine, ci este doar mijlocul pe care-l are la dispozitie sau si-l creeaza proprietarul pentru atingerea concomitenta a unor obiective fundamentale, specifice (de exemplu, satisfacerea nevoilor de odihna la sfarsit de saptamana etc.), precum si a unor teluri cu caracter general, dintre care obtinerea profitului.
Conducerea intreprinderii are tocmai rolul de a asigura atingerea acestor obiective. Atingerea obiectivelor pe o perioada data se realizeaza printr-un sir continuu de decizii, cu comenzile aferente, de dirijare a eforturilor intreprinderii spre scopul sau final.
In al doilea rand, daca-i acceptam conducerii caracterul de activitate desfasurata in circuit prin care circula in permanenta atat mesaje de comanda, cat si de verificare a modului cum au fost ele transpuse in practica, atunci, in esenta sa, activitatea de conducere vizeaza transformarea informatiilor de stare in DECIZII si transmiterea lor in sistemul de executie, prin intermediul unor mesaje de comanda. In aceasta acceptiune exista un sir continuu de decizii care au drept "materie prima" informatiile de stare obtinute prin feed-back-ul sistemului si drept "produs finit" decizii, dispozitii, ordine.
In al treilea rand, aprecierea deciziei drept esenta activitatii de conducere are in vedere si faptul ca absolut toate activitatile de conducere se finalizeaza de fapt prin luarea unei decizii: de a face sau nu ceva, de a actiona sau nu intr-un domeniu sau altul.
Un cadru de conducere nu desfasoara activitati "de executie", el actioneaza prin intermediul colaboratorilor sai, iar angrenarea acestora se realizeaza, firesc, prin intermediul unor dispozitii, instructiuni, decizii, chiar si sfaturi.
Conceptul si tipologia deciziilor economice
Revolutia tehnico-stiintifica contemporana pune conducerii intreprinderii probleme deosebite de adaptare la schimbarile tehnice, tehnologice, sociale, politice sau organizatorice care au loc "in permanenta".
Prin functiile sale, intreprinderea trebuie sa se integreze acestor schimbari, sa reactioneze prompt la modificarile de orice natura ale mediului economic, social si politic. Aceasta se realizeaza prin intermediul procesului decizional.
Decizia urmareste un anumit mod de actiune, un obiectiv, precum si mijloacele, caile concrete de realizare a acestuia. Ovidiu Nicolescu intelege prin decizia de conducere "procesul de alegere a unei cai de actiune in vederea realizarii unor obiective, prin a carei aplicare se influenteaza activitatea a cel putin unei alte persoane decat decidentul".
In acest caz, situatia decizionala (situatia in care trebuie luata o decizie) presupune in mod obligatoriu:
-unul sau mai multe obiective de atins;
-doua sau mai multe alternative de actiune care pot asigura realizarea
obiectivelor propuse;
-necunoasterea anticipata a alternativei care va "optimiza" atingerea
obiectivelor;
-influentarea actiunilor si, implicit, a comportamentului a cel putin unei alte
persoane decat decidentul, prin aplicarea variantei alese.
In sens larg, decizia este capacitatea oamenilor, cu anumite responsabilitati, de a lua hotarari in toate problemele ce intra in sfera lor de competenta. Indiferent de nivelul ierarhic, de calitatea si continutul ei, decizia are un caracter complex, fiind o reactie a decidentului la "semnalele" primite din sistemul condus.
Avand in vedere ca: decizia stabileste scopurile si sarcinile oricarui sistem economic, iar functiile ulterioare ale conducerii sunt determinate de scopurile si sarcinile fundamentate de decizia adoptata si deoarece luarea unei decizii orienteaza folosirea resurselor umane, materiale si financiare pentru infaptuirea unor obiective precis stabilite, decizia reprezinta momentul crucial al oricarui proces de conducere.
Folosirea rationamentului stiintific in fundamentarea deciziei este un act prin care este pusa in valoare informatia, ceea ce presupune alimentarea permanenta a decidentului cu toate informatiile privind sfera de actiune a viitoarelor decizii; aceasta face necesar un sistem informational bine organizat si cu o functionare ireprosabila, prompta.
Putine concepte ale stiintei conducerii sunt atat de unanim acceptate si unitar definite; astfel, decizia, pentru toti economistii, indiferent de inerentele mici deosebiri de formulare, reprezinta un proces dinamic care are ca obiectiv alegerea constienta, din mai multe posibilitati (variante), a unei linii de actiune in vederea atingerii unui scop avut aprioric in vedere, cu o eficienta economica si sociala cat mai mare (maxim posibila).
Definitia releva mai multe caracteristici importante ale conceptului, respectiv:
1. Decizia trebuie sa fie rezultatul unui proces decizional rational; diversitatea fenomenelor economice, cresterea permanenta a complexitatii lor impun o analiza logica si stiintifica a contextului economic, tehnologic, social, politic in care au loc evenimentele care au impus luarea deciziei respective. Astfel, decizia trebuie fundamentata prin tratarea stiintifica a evenimentelor analizate (materializata in folosirea cercetarilor operationale si matematice, a modelarii economice etc.) sau, pentru un important numar de decizii printr-o analiza logica, bazata pe experienta si intuitie.
2. Luarea unei decizii presupune o alegere (a solutiei) din mai multe variante posibile. Respectarea acestei cerinte presupune utilizarea unui mare volum de informatii care sa reflecte concomitent realitatea economica, sociala, politica, stiintifica, tehnologica etc.
3. Alegerea trebuie sa fie rezultatul unui act constient, deliberat.
4. Decizia presupune existenta unui obiectiv masurabil si precis determinat care sa permita evaluarea, periodica si finala, a gradului lui de atingere.
5. Decizia este momentul din cadrul procesului de conducere care marcheaza trecerea de la gandirea creatoare la actiune.
Deciziile, sub forma unor comenzi (dispozitii etc.), stabilesc, pe de o parte, actiunile care trebuie intreprinse, iar, pe de alta parte, care sunt compartimentele afectate, respectiv compartimentele care urmeaza sa execute sarcinile stabilite si adesea chiar precizarea lor la nivelul fiecarui angajat. Conducatorul, in virtutea pozitiei sale ierarhice, are responsabilitate deplina fata de efectele deciziilor luate si transmise spre executie colaboratorilor sai.
Decizia este un act de creatie in care se impletesc gandirea, cunostintele, logica si imaginatia managerului; fundamentarea stiintifica nu inlatura in totalitate posibilitatea luarii unor decizii bazate pe intuitie. Intuitia impreuna cu cunostintele si experienta conducatorului sunt de neinlocuit in cazul unor decizii ce trebuie luate fara a dispune de suficient timp pentru prelucrarea informatiilor necesare unei hotarari stiintific fundamentate, precum si in conditii de incertitudine.
Este necesar ca decizia economica sa raspunda urmatoarelor cerinte:
1. Deciziile sa fie fundamentate stiintific.
In acest sens decizia trebuie luata tinand cont de conditiile concrete ale perioadei, de legislatia in vigoare, de posibilitatea asigurarii cu resurse.
Fundamentarea stiintifica presupune ca cel ce decide sa aiba cunostiinte despre domeniul abordat si 
sa utilizeze analiza si sinteza, inductia si deductia, fara sa neglijeze experimentele si metodele statistico-matematice.
Deciziile fundamentate stiintific asigura inlaturarea din procesul de conducere a rutinei, a improvizatiei si a subiectivismului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Decizia, Esenta Activitatii de Conducere.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!