Cunoaștere, putere și decizii în organizație

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 18 în total
Cuvinte : 4881
Mărime: 24.88KB (arhivat)
Publicat de: Valeria Kovacs
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Nechita Mariana
Universitatea Petre Andrei, Iaşi Facultatea de Economie Specializarea: Finanţe-Bănci Disciplina: Management

Extras din referat

Capitolul I – Cunoaşterea în organizaţie

În societatea actuală , în care accesul la date şi informaţii este tot mai uşor de realizat graţie ritmului de dezvoltare a tehnologiei informaţiei şi telecomunicaţiilor, se pune problema de a cunoaşte tot mai mult, de a şti cum să folosim imensitatea de informaţii pe care o putem avea la un moment dat.

Asumpţia că lumea economică post-industrială este bazată în mod intensiv pe informaţie a devenit una de simţ comun. Într-un anume sens, cunoştinţele - informaţia cuprinsă într-un set de practici de muncă, “teorii în acţiune”, deprinderi, procese şi euristici ale angajaţilor firmei - sunt acum “miezul” evaluării gradului de competenţă în economia informaţională globalizată

1. Cunoştinţe, cunoaştere – definire si tipologie

În contextul actual, în care din aproape orice loc putem accede un volum imens de informaţii, constatăm ca numai informaţiile nu sunt suficiente. Spre exemplu, pentru a putea dispune de datele furnizate prin Internet, nu este suficient sa fii conectat la Internet, ci trebuie sa ştii sa foloseşti calculatorul, deci sa ai anumite cunoştinţe.

Aşadar, informaţia este ceva extern, care se pune la dispoziţia noastră; cunoştinţa in schimb este o dezvoltare interna, o îmbogăţire a existentei noastre practice, o potenta a capacităţii noastre operative. Informaţia are valoare doar pentru cel care ştie ce sa facă cu ea, unde sa o caute, cum sa o aleagă, si in cele din urma, cum sa o utilizeze.

Urmând scara evoluţiei, mai întâi apar datele, apoi informaţia, iar cunoştinţele sunt undeva pe o treapta superioara. In literatura de specialitate exista multe opinii diferite in ceea ce priveşte definirea celor trei concepte.

Conform Collins Coincise Dictionary, datele reprezintă “o serie de observaţii, măsurători, fapte”, informaţiile sunt definite ca fiind “actul de informare sau conduita de a fi informat” iar cunoştinţele sunt “fapte sau experimente cunoscute de o persoana sau un grup de persoane, cunoasterea sau intelegerea acumulate prin experienţa sau învăţare”. Daca urmărim conexiunile dintre aceste trei concepte, informaţiile sunt “un ansamblu de date care au fost organizate intr-o anumita structura, au fost incadrate intr-un context si li s-a dat un anumit sens” iar cunostinta este “o informatie codificata suplimentar”.

Referitor la cele spuse anterior si, ar fi de remarcat urmatoarele observatii facute de N. Fleming:

- o colectie de date nu reprezinta informatii

- o colectie de informatii nu reprezinta cunostinte

- o colectie de cunostinte nu inseamna intelepciune

- o colectie de judecati nu reprezinta adevarul.

Cunoasterea pare a fi singura putere ce garanteaza progresul social, economic si democratic care nu se erodeaza in timp. Orientarea spre captarea si asimilarea de cunoastere este pentru cele mai multe dintre organizatii confirmarea unei maturitati functionale, concordante cu esenta societatii informationale in care traim.

Cunoasterea a devenit un important factor economic si a inceput sa fie supusa proceselor de management.

Cunoasterea (Knowledge) este definita, de regula, drept puterea de a intelege si de a surprinde esenta faptelor, valorificarea certitudinilor si a informatiei, obtinuta sub forma unor experiente sau invataminte.

2. Managementul cunostintelor – viziuni si interpretari

Sveiby mentioneaza ca atat printr “vanzatorii” de management al cunostintelor (cercetatori si cnsultanti), cat si printre cei ce-l folosesc (firmele in general, cei care il pun in aplicare), par sa existe doua “curente” si doua nivele:

- Managementul cunostintelor = managementul informatiilor, raspandit in general printre cei care au o pregatire in domeniul computerelor, a informaticii (pentru ei, cunostina semnifica obiect care poate fi identificat si cu care se lucreaza in sisteme informatice)

Preview document

Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 1
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 2
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 3
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 4
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 5
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 6
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 7
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 8
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 9
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 10
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 11
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 12
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 13
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 14
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 15
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 16
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 17
Cunoaștere, putere și decizii în organizație - Pagina 18

Conținut arhivă zip

  • Cunoastere, Putere si Decizii in Organizatie.doc

Te-ar putea interesa și

Impactul globalizării serviciilor turistice asupra economiei mondiale - studiu de caz

INTRODUCERE În contextul definirii prin analogie cu comerţul internaţional a unor concepte specifice turismului internaţional şi identificând...

Trăsături ale managementului de succes al personalului angajat

1. ABORDAREA HOLISTICĂ A CONCEPTULUI DE RESURSE UMANE 1.1. Managementul suportiv Conceptul de resurse umane aparţine teoriilor contemporane ale...

Leadership și Culturi Organizaționale

INTRODUCERE Liderii acţionează conform unei moralităţi înalte, unei practici etice şi cu o înţelegere fundamentală a factorilor de o mare...

Viitorul Turismului

Introducere Pe plan mondial si national, turismul este considerat in prezent ca un sector al activitatii economice, sector cu o sfera de...

Tehnici și metode promoționale

Capitolul 1. Prezentarea firmei Denumirea: SC COLGATE&PALMOLIVE ROMÂNIA SRL Adresa: Şoseaua Bucureşti – Ploieşti, nr. 17-21, sector 1 Cui: J...

Comunicarea managerială informală

Cap.I. Comunicarea informala. Comunicarea informala versus comunicarea formala Intr-o incercare de a defini comunicarea, observam ca aceasta poate...

Managementul Conflictelor

Motto: “Nu cunoasterea, ci invatarea. Nu posesia ci dobandirea. Nu “a fi acolo”, ci mersul spre”. De obicei, o organizatie este comparata cu un...

Diagnostic Comportamental Individual și de Grup

Gândirea contemporană preocupată de acţiunea umană s-a orientat pe cercetarea raportului dintre valorile psihice şi morale pe de o parte şi...

Ai nevoie de altceva?