Cultura si Etica in Modelele de Management European

Extras din referat Cum descarc?

I.Introducere
Cultura organizationala in ultimul deceniu a constituit obiectul de studiu al multor
cercetatori din spatiul CSI, din Europa centrala si de Est. Au aparut lucrari in care sunt supuse
analizei cercetarile autorilor occidentali, in continuare s-au efectuat investigatii care atesta inceputul unor cautari profunde in domeniul respectiv. In Romania, o contributie deosebita la studiul culturii organizationale au adus Gh.Ionescu, O.Nicolescu, E.Burdus, A.Toma, D.Zait, M.Popescu-Nistor, C.A.Hutu s.a.;
II. Cultura organizationala-Obiect de cercetare al stiintei manageriale
Importanta pe care cultura o are in organizatie este argumentul esential ca managementul sa o ia in considerare. A actiona intr-o organizatie inseamna a actiona in mediul cultural specific acesteia.
Cultura organizationala- reprezinta un stil de viata si ar putea fi definita sumar ca fiind modul reglementat de a fi al unei organizatii (firma, companie, intreprindere, societate comerciala, corporatie, fabrica, uzina, banca, agentie guvernamentala, universitate, institut de cercetare - dezvoltare, etc.). Cultura organizationala este concretizata intr-un set de valori, aspiratii si credinte specifice, norme si practici curente, simboluri definitorii la care trebuie sa adere angajatii.
Orice organizatie are o cultura proprie, care reflecta istoria ei, modul de abordare a
problemelor, practicile de conducere a activitatilor, stilul managerial, atitudinea fata de risc,
competitie, consumatori si, desigur, de salariati. Cultura organizationala poate fi definita doar
plecand de la om, deoarece fondatorii si purtatorii culturii organizatiei sunt oamenii. Sistemul de simboluri, traditii, ritualuri, valori si norme de comportament impartasite de cea mai mare parte a personalului unei organizatii, modul de gandire si de actiune, care sta la baza activitatii
organizationale, modalitatea de integrare interna si de adaptare la mediul extern constituie cultura organizationala. Aceasta consta dintr-un set de reguli, norme si valori impartasite de catre angajati si are drept finalitate definirea profilului cultural specific organizatiei, se axeaza pe studiul organizatiei ca grup sau colectivitate, accentul punandu-se pe cercetarea caracteristicilor interne ale intreprinderii.
Cultura organizationala rezida in ,,ansamblul valorilor, credintelor, aspiratiilor,
asteptarilor si comportamentelor conturate in decursul timpului in fiecare organizatie, care
predomina in cadrul sau si-i conditioneaza direct si indirect functionalitatea si performantele", iar climatul organizational ,,exprima starea de spirit a personalului, ce tinde sa prevaleze intr-o anumita perioada, reflectare atat a culturii organizationale, cat si a evolutiilor recente ale organizatiei, in special economice si manageriale" [Nicolescu O., Verboncu I., 1997, p.403].
Atunci cand vorbeste despre cultura unei organizatii, E.Schein observa ca ,,toata lumea este de acord ca <<ea>> exista si ca este foarte importanta, dar toti au idei diferite despre ceea ce <<ea>> este", deoarece notiunea de ,,cultura" are mai multe sensuri, iar grupurile, organizatiile sunt dificil de definit, astfel incat ambiguitatea creste. De aceea trebuie evitate modelele superficiale ale culturii organizationale in favoarea unor ,,modele antropologice mai detaliate si mai complexe" [Schein E.H., 1985, p.8].
E.Schein identifica trei niveluri de manifestare a culturii organizatiei:
1. Primul nivel include artefactele. Acesta este stratul exterior, reprezentat de simbolurile si produsele care se concretizeaza in lucruri observabile, cum ar fi arhitectura, designul, vestimentatia, tehnologiile, obiceiurile, ritualurile, miturile, istorioarele etc. Baza tehnico-materiala a organizatiei influenteaza si reflecta cultura sa.
2. Valorile si normele dominante adoptate si partajate de salariatii organizatiei. Acorduri, scopuri, regulamente, norme etice, care se dezvolta in cadrul echipelor de lucru si calauzesc politica unei organizatii fata de proprii angajati si clienti. Valorile influenteaza intelegerea referitoare la ceea ce este bun sau rau in cadrul organizatiei, ele fiind strans legate de idealurile caracteristice unui grup uman. Normele reprezinta opinia grupului despre ceea ce este corect si incorect. Ele se pot concretiza din punct de vedere formal in legi, iar din punct de vedere informal- in control social.
3. Supozitiile de baza despre viata, existenta umana. Este nivelul cel mai profund, care reuneste credintele, convingerile salariatilor, conceptiile privind sensul si modalitatile de
desfasurare a activitatilor in cadrul organizatiei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Culture si Etica in Modelele de Management European.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!