Cultura organizațională

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 17 în total
Cuvinte : 4808
Mărime: 24.60KB (arhivat)
Publicat de: Mihnea Abel Toader
Puncte necesare: 6

Extras din referat

1. Prezentarea temei

Orice tip de organizatie se caracterizeaza prin dinamism,prin schimbare,intr-un anumit fel este un organism viu,reactioneaza la fortele din interior si exterior.Unele schimbari sunt de mica importanta,cu efecte restranse asupra membrilor organizatiei sau chiar a organizatiei,alte schimbari sunt mai ample si au un impact major asupra acesteia.

Organizatiile fiinteaza intr-un mediu socio-economic si politic,iar in interiorul lor se constituie un mediu specific.Modificarile in cadrul acestor medii sunt percepute pozitiv sau negativ de catre organizatie in functie de intreaga cultura a acesteia.

De aceea cultura organizationala este foarte importanta si trebuie tratata corespunzator rolului major pe care-l ocupa in cadrul organizatiei.

2.Prezentarea punctelor de vedere ale altor autori in legatura cu conceptul de”cultura organizationala”

In capitolul dedicat culturii organizationale cuprins in lucrare ”Analiza organizationala” George Munteanu se refera la”cultura” aflata pe trei nivele:”cel social,al business-ului,cel al organizatiei”.

Autorul se ocupa in mod special de cultura organizationala pe care o si defineste astfel:”cultura organizationala desemneaza un ansamblu de idei,cunostinte,reguli,standarde,valori,manifestari,premise ce definesc modul in care se desfasoara munca si cel de tratare a oamenilor”.

Din aceasta definire a culturii organizationale autorul identifica urmatoarele grupe de elmente componente ale acesteia :

a)manifestarile-vizibile in actele de comportament sau aspectele fizice ale organizatiei;

b)valorile-ca o clasa speciala de credinte folosite de membrii organizatiei ;

c)normele-de comportament,structurate prin reguli si standarde acceptate de organizatie;

d)credintele-concretizate-n idei,legi cunostinte,superstitii,legende,etc.

e)premisele-despre lume si organizatie,care raman neverbalizate;

Autorul precizeaza urmatoarele trasaruri ale culturii organizationale:

-holistica-se refera la un tot ce este mai mare decat suma partilor componente;

-determinata istoric,ceea ce reflecta evolutia in timp a organizatiei;

-corelata cu studiile facute de antropologi, cum sunt ritualurile si simbolurile;

-fundamentata social,fiind creata si pastrata de un grup de oameni care formeaza impreuna o organizatie;

Autorul structureaza componentele culturii organizationale in doua grupe:

a)componente vizibile ale membrilor organizatiei(credinte,valori,etc.)

b)componentele invizibile ale membrilor organizatiei(premisele)

In ceea ce priveste tipologia culturii organizationale autorul se refera la:

a)cutura de tip putere;

b)cutura de tip rol;

c)cultura de tip sarcina;

d)cultura de tip persoana;

Cultura de tip putere:aceasta cultura este redata sub forma unor cercuri concentrice,unei panze de paianjen,centrul acesteia fiind sursa de putere,iar diagonalele influentele exercitate de sursa de putere centrala.Managerul organizatiei este in fiecare moment”pe baricade”.

Cultura de tip rol:este tipica organizatiei clasice si poate fi reprezentata printr-un templu.Sectoarele functionale in aceste organizatii sunt puternice si,in multe cazuri,specializate.Aceste compartimente sunt coloanele templului,iar coordonarea acestora se realizeaza la varf de o echipa manageriala redusa.Managerii acestor organizatii sunt adeptii stabilitatii si predictibilitatii fenomenelor si proceselor.

Cultura de tip sarcina:este orientata catre sarcina profesionala sau proiect.Elementul central al acestei culturi il reprezinta executia sarcinii si asigurarea resurselor necesare pentru fiecare nivel al organizatiei.Organizatia in acest sistem este foarte flexibila.In conditii de ineficienta,cultura de tip sarcina se poate transforma in cultura de tip rol sau putere.

Cultura de tip persoana:are ca punct central individul,intreaga organizatie avand rolul de a servi si a ajuta membrii acesteia potrivit intereselor proprii,fara un interes global.

Autorul considera ca in administratia publica cultura se constituie ca element de interferenta a trei nivele distincte de cultura:sociala,politica si administrativa.

Preview document

Cultura organizațională - Pagina 1
Cultura organizațională - Pagina 2
Cultura organizațională - Pagina 3
Cultura organizațională - Pagina 4
Cultura organizațională - Pagina 5
Cultura organizațională - Pagina 6
Cultura organizațională - Pagina 7
Cultura organizațională - Pagina 8
Cultura organizațională - Pagina 9
Cultura organizațională - Pagina 10
Cultura organizațională - Pagina 11
Cultura organizațională - Pagina 12
Cultura organizațională - Pagina 13
Cultura organizațională - Pagina 14
Cultura organizațională - Pagina 15
Cultura organizațională - Pagina 16
Cultura organizațională - Pagina 17

Conținut arhivă zip

  • Cultura Organizationala.doc

Alții au mai descărcat și

Fundația Europeană pentru Managementul Calității - EFQM

Fundatia Europeana pentru Managementul Calitatii – EFQM Reuneste organizatiile europene implicate in atingerea excelentei. EFQM numara aproape 800...

Tipuri de manageri și stiluri de management

Introducere Am ales că subiect pentru proiect tema: “Tipuri de manageri și stiluri de management” deoarece, consider că pentru un viitor manager...

Stiluri și Tipuri de Management în Sistemul Judiciar

Stiluri şi tipuri de management în sistemul judiciar Un important determinant pentru performaţele unei organizaţii îl reprezintă stilul de...

Lideri vs Manageri

1. Introducere “O mare parte din valoarea compamiei se afla in mintile angajatilor.Cheia succesului consta in a sti sa cresti aceasta valoare...

Leadership

Apetenţa faţă de conceptul de leadership s-a relansat cu mai multă vigoare în ultimile decenii, într-o încercare tot mai accentuată de a găsi...

Managementul și managerii - concepte, apariție, evoluție

1) INTRODUCERE Definiţie: Managementul este procesul întreprins de una sau mai multe persoane pentru a coordona activităţile altor persoane în...

Managementul organizațiilor

1.1. Conceptul de management Definirea managementului. Baza obiectivă a apariţiei şi dezvoltării managementului a constituit-o activitatea...

Management

CAPITOLUL 1 PROBLEMATICA MANAGEMENTULUI 1.1. Concept si definire Dezvoltarea si individualizarea în timp a ceea ce numim astazi management s-a...

Te-ar putea interesa și

Cultura organizațională - instrument al schimbării

CAPITOLUL I 1.1 INTRODUCERE Cultura organizaţională reprezintă ansamblul de valori, modalităţi de gândire şi comportamente ale membrilor unei...

Cultura organizațională la două societăți comerciale de servicii

Cultura organizationala este ca personalitatea unui om: se construieste greu, se schimba si mai greu. Diferenta este ca organizatiile, pentru a...

Schimbarea Culturii Organizationale în Institutiile Publice

INTRODUCERE În procesul transformărilor care au loc în societatea contemporană, un rol aparte îi revine culturii organizaţionale. Fiind un factor...

Analiza Culturii Organizaționale la SC Dr Oetker România

1. CONCEPTE SI TIPOLOGII ALE CULTURII ORGANIZATIONALE Noţiunea de “cultură organizaţională” a fost lansată pentru prima data de A. Jay, care...

Globalizare vs Diversitate Culturala. Impactul Asupra Afacerilor

INTRODUCERE Globalizarea este o temă care provoacă reacţii puternice şi mai puţin obişnuite. Şi asta, poate, din pricina că globalizarea, plasând...

Aspecte ale culturii organizaționale în contextul managementului eficient

INTRODUCERE Cultura organizationala reprezinta unul dintre conceptele importante care s-au afirmat relativ recent si au influentat de o maniera...

Cultura organizațională ca resursă de sporire a performanțelor întreprinderii

Introducere Cultura este un tipar de ipoteze pe care grupul le-a invatat, dobindit pe masura ce si-a rezolvat problemele de adaptare exteriora...

Cultura organizațională - conținut, forme, tipuri în instituții și autorități publice

Cultura organizationala: conţinut, forme, tipuri în instituţii şi autorităţi publice I. Cultura organizationala-definitie, concept, continut 1.1...

Ai nevoie de altceva?