Cuprins
- Introducere 3
- 1.Definirea conceptelor, conținutului și sferei de cuprindere 4
- 1.1.Cheltuielile 5
- 1.2.Creșterea economică 6
- 2. Corelația dintre cheltuielile de apărare și creșterea economică; Efectele costului apărării asupra sistemului economic național 7
- A.Colectarea datelor și pregătirea acestora prin completarea unor tabele 8
- B.Reprezentarea grafică a datelor 11
- C.Interpretarea datelor 13
- CONCLUZII 15
Extras din referat
Introducere
În prezent, mediul politic, economic și militar regional, european și global este atât de complex și contradictoriu, încât, se dovedește mai mult decât obligtoriu existența unei industrii proprii de apărare, având capacitățile de producție necesare fabricării de bunuri militare. Analizând mutațiile fenomenului politico-militar global contemporan, Alvin Toffler scria „ E posibil ca pana nu demult armata să fi fost, la bază, o prelungire a pumnului lipsit de judecată. Astăzi ea se fundamentează aproape complet pe cunoștiințele încorporate în arme și tehnologii de supraveghere. De la sateliți și până la submarine, armele moderne sunt construite din componente electronice bogate în informație. Avionul de luptă al zilelor noastre este un computer zburător. Până și actualele arme sunt fabricate cu ajutorul computerelor superinteligente sau a cipurilor electronice” . Oportunitatea dezvoltării și modernizării capacităților de producție necesare apărării ne-o confirmă istoria, care ne-a demonstrat că: „nu există armată puternică decât acolo unde economia este puternică”, iar pentru România, neglijarea strategiilor investiționale de dezvoltare a capacitățiilor de producție pentru apărare ale agenților econimici de stat sau privați constituie o eroare gravă, cu implicații nefaste asupra prezervării valorilor fundamentale.
Un standard de viață superior nu poate fi obținut decât printr-o producție superioară de bunuri și servicii. Creșterea economică constă tocmai în sporirea rezultatelor activității economice la nivel macroeconomice. Creșterea economică se exprimă prin ritmul de creștere a indicatorilor macroeconomici (PIB, PNB, VN). Frecvent, variația acestor indicatori este corelată cu evoluția demografică.
1.Definirea conceptelor, conținutului și sferei de cuprindere
Resursele financiare sunt constituite din fondurile necesare pentru funcționarea corespunzătoare a structurilor statului care au resposabilități în domeniile de apărare și al securității naționale și a pregătirii teritoriului, populației și a economiei pentru apărare. Fondurile se asigură, în cea mai mare parte, de la bugetul Ministerului Apărării Naționale, dar și de la bugetele ministerelor și ale altor structuri guvernamentale care au responsabilități în domeniile apărării si al securității.
Managementul resurselor financiare începe odată cu planificarea financiară pentru elaborarea studiilor de prognoză și se încheie cu executarea bugetului alocat. Conducerea prin bugete, cea mai aplicabilă metodă de management în acest subdomeniu, reprezintă elaborarea de bugete de cheltuieli pentru toate verigile organizatorice și urmărirea execuției acestora.
Printre metodele ce se potrivesc managementului resurselor financiare specifice afacerilor militare ar mai fi: managementul prin obiective, managementul prin rezultate și managementul prin proiecte.
Managementul prin obiective reprezintă un sistem dinamic prin care se urmărește realizarea obiectivelor organizației militare prin armonizarea intereselor acesteia cu cele ale personalului, folosind metode motivaționale complexe.
Managementul prin rezultate presupune un sistem prin care se urmărește maximizarea „profitului”, a îndeplinirii misiunilor de termen scurt, folosind o metodă motivațională bazată în principal pe stimulente materiale.
Toate aceste metode folosite, de obicei, în managementul resurselor financiare implică și măsurarea propriei performanțe, bazat pe ciclul de întocmire a planurilor bugetare, realizarea și evaluarea acestora, beneficiile pe care le aduc și controlul asupra funcțiilor financiare. Gestiunea performanței resurselor financiare specifice afacerilor militare reprezintă un instrument al managementului, care oferă informații asupra stadiului proiectelor, programelor sau politicilor pentru apărare.
Responsabilitatea managementului resurselor financiare revine comandanților de la toate nivelurile pentru angajarea, stabilirea cheltuielilor și limitelor privind utilizarea fondurilor publice. În acest sens, aceștia coordonează permanent structura specializată pentru asigurarea fondurilor, politicii financiare și contabilitatea.
Bibliografie
1) Alvin Toffler, „Powershift/Puterea în mișcare”, Editura ANTET, 1995
2) D.Badea, M.Neag, H.Neagoie, Managementul resurselor de apărare, Editura Academiei Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu”, Sibiu, 2010
3) Dacian, Managementul resurselor apărării- Managementul investițiilor și cheltuieliilor pentru producția de apărare, Editura Academiei Forțelor Terestre “Nicolae Bălcescu”, Sibiu, 2000
4) Legea nr. 6/2017 pentru aprobarea bugetului de stat pe anul 2017
5) Legea nr. 339/2015 pentru aprobarea bugetului de stat pe anul 2016
6) Legea nr. 186/2014 pentru aprobarea bugetului de stat pe anul 2015
7) Legea nr 356/2013 pentru aprobarea bugetului de stat pe anul 2014
8) http://www.leanblog.ro/wp/instrumente-lean/instrumente-lean/instrumente-de-analiza/diagrama-pareto,
Preview document
Conținut arhivă zip
- Corelatia dintre nivelul cheltuielilor pentru aparare si cresterea economica.docx