Extras din referat
Capitolul 1 - Necesitatea controlului organizatiei si definitia acestuia
Într-o lume perfecta, în care toate planurile organizatiei ar fi îndeplinite, controlul organizatiei nu ar avea nici un rost. Acesta ar fi un ideal dar nu poate fi realitate. Realiatea este ca factorii mediului extern si intern ai organizatiei se pot schimba si modifica în mod neasteptat si pot influienta performantele planificate.
Într-o economie de piata, pierderea controlului afacerilor, poate avea ca efect nu numai nerealizarea de profituri ci si mai rau poate provoca daune. De aceea controlul organizatiei este necesar pentru :
- anticiparea problemelor
- ajustarea planurilor
- initierea actiunilor coercitive.
Între plan si control exista o stânsa interdependenta : controlul fara un plan este lipsit de sens, iar planul lipsit de control este lipsit de unul din mijloacele fundamentale de realizare.
Controlul unei organizatii presupune asadar, pe lânga îndemânari specifice activitatii de management si stapânirea unor tehnici de a constata daca realizarile propriu-zise sunt conforme cu planul preconizat.
O definitie a controlului organizatiei poate fi formulata astfel: controlul reprezinta ansamblul proceselor prin care performantele firmei sunt masurate si comparate cu obiectivele si standardele stabilite initial, în vederea eliminarii diferentelor consatatate si integrarii abaterilor pozitive
Concret, controlul creeaza mijloacele pentru cunoasterea constiienta a ceea ce se întâmpla în organizatie, dat fiind faptul ca în aducerea la îndeplinire a deciziilor managerilor sunt implicati toti angajatii unei organizatii.
Prin control, înt-o organizatie toti angajatii acesteia stiu:
- ce scopuri trebuie sa urmareasca
- cum trebuie sa actioneze pentru îndeplinirea fiecaruia
- care sunt schimbarile necesare pentru mentinerea actiunii lor la nivelul de performanta preconizat de manageri, pentru a fi satisfacator.
La rândul lor managerii nu pot lua decizii corecte daca:
- nu au informatii complete asupra activitatii desfasurata în organizatie
- nu sunt capabili sa compare aceste informatii cu un nivelul planificat
- nu determina semnificatia oricarei devieri de la standard.
Trebuie observat faptul ca standardele au un sens numai atunci când sunt traduse în scopuri specifice care pot fi masurate. De asemenea planurile, obiectivele planificate, trebuie formulate astfel încât factorul de decizie, mai precis managerul, sa poata anticipa schimbarile pe care vor trebui sa le sufere planurile, ca urmare a rezultatelor activitatii raportate si verificate prin control.
Capitolul 2 Conceptul de control al organizatiei si
componentele esentiale ale unui sistem de control
Este evident faptul ca întelesul termenului de cotrol are atât un sens comun cât si unul managerial. Controlul managerial nu înseamna nici constrângere, nici forta sau putere, si nici o forma de influientare sociala, de autoritate asupra altora.
Controlul managerial este activitatea care masoara performanta si dirijeaza actiunea catre sarcini prestabilite. O organizatie fara control va fi dominata deci de haos si confuzie, oamenii nu vor sti unde sunt si ce fac sau cum munca lor duce la atingerea unor obiective, a unui plan. Acesta acceptiune a termenului de control al organizatiei, ridica doua întrebari, al caror raspuns nu este tocmai simplu de dat:
- cum se realizeaza controlul organizatiei ?
- cine trebuie sa controleze ?
Elementele esentiale a unui sistem de control organizational sunt:
- sarcina, un obiectiv prestabilit.
- un mijloc de a masura realizarile efective,
- un mijloc de a compara performanta efectiva cu obiectivul stabilit,
- un mijloc de corectie a performantei astfel încât sa se atinga obiectivul stabilit.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Controlul Organizatiei.doc