Constructionism

Cuprins referat Cum descarc?

Introducere 2
Constructivismul in organizatii 3
Argumente pro utilitatea constructivismului 3
Argumente contra utilitatii constructivismului 5
Concluzii. Pozitia autorului 6


Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Constructivismul este privit ca fiind un curent post-epistemologic, oamenii nemanifestandu-se in functie de realitate ci in functie de felul in care percep realitatea, intr-o viziune de forme geometrice, abstracte, denumite de catre teoreticienii contructivisti "metafore". Astfel, indivizii percep si reinventeaza realitatea in maniera proprie, sub forma constructelor sociale.
O constructie sociala sau un construct social este o idee sau obiect ce ne apare in mod obisnuit drept natural, dar care, in realitate, este o inventie sau un artefact al unei culturi sau societati particulare.
Constructivismul social defineste cunoasterea ca produs al modului de dialogare in grup, invatarea ca o constructie a cunoasterii in context social, in grup, iar individul nu mai este izolat cu mintea sa, ci este co-participant la invatare, contribuind in mod activ la constructia realitatii si opunandu-se perceperii ei ca atare, ca forma deja inteleasa si explicata de altii.
In cadrul constructivismului social cunostintele sunt construite, iar invatarea reprezinta integrarea celor care invata intr-o comunitate a cunostintelor presupunand asimilare colaborativa si adaptarea informatiilor. Motivarea este determinata atat de recompense intrinseci cat si extrinseci, iar formarea inseamna in special munca de echipa.
Cea mai simpla forma de constructivism, forma care este in acelasi timp fundamentul si radacina tuturor celorlalte principii si tuturor formelor mai intuitive sau mai elaborate de constructivism, presupune faptul ca individul nu preia cunostintele in mod pasiv, ci in mod activ. Constructivismul radical adauga un al doilea principiu fata de constructivismul trivial, care spune ca "procesul de construire a realitatii este un proces de adaptare dinamica spre interpretarea viabila a mediului inconjurator. Individul nu construieste neaparat imaginea unei lumi reale 
Majoritatea autorilor care se aliniaza constructivismului social isi sprijina ideile pe Vigotsky , unul din pionierii psihologiei in problema dezvoltarii individului si a rolului jucat de cadrele sociale in aceasta dezvoltare, el enuntand faptul ca limbajul, gandirea si cultura sunt inseparabile.
2. Constructivismul in organizatii 
Intr-o organizatie lucrand intr-un cadru constructivist, ne vom concentra deseori asupra realitatilor narative, asupra limbajului, semnelor, emotiilor sau metaforelor existente in organizatie. In mod special limbajul este un vehicul important pentru semnificatii care pot fi adresate prin exercitii de deconstructie, iar metafora este probabil cea mai puternica arma a consultantului care se plaseaza in acest cadru, fiind interpretata drept perceptia individului asupra realitatii, semnificatia abstracta pe care el o acorda realitatii inconjuratoare. 
Metafora este modalitatea de a specula in studiul organizational reprezentarile culturale sau individuale care interactioneaza intre consultant si organizatie.
Metaforele sunt modalitati tacite de comportament si de transmitere verbala a unor semnificatii care sunt ori ne-verbalizate si ne-constientizate, ori prea complicate pentru a fi transmise verbal. Metaforele generale folosite in mediul organizational si in consultanta sunt mult mai generale, mai cuprinzatoare si in mod necesar astfel mai vagi din anumite puncte de vedere. Ele cuprind insa semnificatii majore pentru abordarea consultantei. Exemple de astfel de metafore sunt cele identificate de Morgan , care trateaza organizatiile drept masinarii, organisme, creiere etc., sau cele ale lui Argyris & Schon care priveste organizatia ca o armata.
Ce aduce nou cadrul constructivist?
Aceasta viziune contravine in mod flagrant fata de majoritatea epistemologiilor clasice, ce promoveaza modele simpliste ale comunicarii, prin care aceasta este definita ca proces prin care se transmit semnificatii de la o persoana la alta. Contradictia viziunii constructiviste se bazeaza pe aceea ca in sistemul initial de cunostinte al receptorului, mesajului este considerat ca fiind punctul central de la care acesta construieste in mod activ semnificatia mesajului respectiv.
3. Argumente pro utilitatea constructivismului 
Principalul argument care ar putea sustine cadrul constructivist intr-o organizatie consta in incurajarea angajatilor la participarea activa in procesul invatarii si asimilarii de cunostinte. Informatiile nu sunt preluate in mod pasiv ci prin interactiune, gandire de grup, asociere metaforica. Astfel informatiile se pot dezvolta, ceea ce reprezinta un avantaj atat pentru companie, cat si pentru angajat. Prin constructivism individul proceseaza aceste noi notiuni, le imbunatateste si le returneaza organizatiei si mebrilor ei generand astfel o evolutie atat in ceea ce priveste gandirea de grup cat si in ceea ce priveste nivelul de cunostinte al organizatiei. Devine foarte importanta implicarea personala, emotionala, a angajatului in activitatile organizatiei precum si motivarea sa. In cazul in care acestea au un nivel ridicat , in sens pozitiv, outputurile generate de angajati in urma lucrului in echipa, comunicarii si chiar a simplei interactiuni colegiale vor aduce rezultate pozitive organizatiei din care fac parte.
Un alt argument favorabil constructivismului reiese din obiectivul pe care il are acesta si anume de a intelege si explica modul cum obiectele se structureaza, pentru a putea ajuta la o mai buna conceptie a lor. Intelegerea notiunilor, conceptelor, informatiilor cu care lucreaza angajatii se reflecta direct in calitatea activitatii pe care o desfasoara fiecare angajat, calitate direct proportionala cu gradul de satisfactie al angajatului, care tinde sa creasca odata cu sentimentul implicarii sale in deciziile companiei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Constructionism.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!