1.Functia de planificare 1.1 Scopul si necesitatea planificarii 1.2 Elementele si procesul 1.3 Stabilirea obiectivelor 2.Institutia publica 2.1 Prezentarea institutiilor publice 2.2 Caracterizare generala 2.2.1 Serviciile publice 2.2.2 Companiile publice 3.Concluzii
1.Functia de planificare 1.1 Scopul si necesitatea planificarii Pentru ca organizatia economica sa obtina rezultate prin care sa supravietuiasca, in ansamblul ei dar si fiecare componenta, fiecare angajat trebuie sa stie ce are de facut, iar raspunsul se obtine prin planificare. Scopul functiei de planificare este stabilirea obiectivelor, tintelor catre care va fi orientata activitatea in viitor, precum si a modalitatilor - actiunile, resursele necesare si alocarea lor, implementarea - de a le realiza. Prin Functia de planificare se stabileste cel mai adecvat curs al actiunilor viitoare pentru ca organizatia sa obtina rezultatele dorite. Planificarea este o activitate prin excelenta manageriala. Toti managerii, intr-un fel sau altul, planifica. Totusi, modul de abordare a planificarii, maniera de a ajunge la planuri, complexitatea si continutul planurilor difera de la un nivel managerial la altul si chiar de la o organizatie la alta. Ceea ce ramane la fel este aspectul referitor la eficienta activitatilor manageriale; oriunde, la orice nivel si in orice organizatie economica, un management efectiv si eficient implica actiuni de planificare formalizate. Daca, intr-o formulare succinta, scopul planificarii este de a previziona traiectoria pe care o urmeaza in viitor organizatia economica, necesitatea ei, formulata in aceeasi maniera, poate fi justificata astfel: oamenii trebuie sa stie precis si sa inteleaga ce au de facut, iar ceea ce fac trebuie sa fie de acord cu cerintele mediului extern si cu posibilitatile organizatiei. Pentru a argumenta mai dezvoltat necesitatea planificarii se pot considera urmatorii factori: -Complexitatea organizatiilor economice -Schimbarile din mediul extern -Durata transformarii deciziilor in rezultate 1.2 Elementele si procesul In esenta, prin plan se stabileste cursul actiunilor organizatiei economice in viitor, atat la nivelul intregului ansamblu, dar si pana la cel al componentelor sale structurale. Aria extrem de mare de intelesuri cuprinsa in exprimarea ,,cursurilor actiunilor viitoare ale organizatiei economice" face ca in dezvoltarea planificarii sa se utilizeze concepte specifice: misiune, obiective, strategii, politici, proceduri, reguli, programe. Misiune: Orice grupare sociala organizata are o misiune, un scop general pentru care exista si functioneaza. Misiunea unei organizatii economice este producerea si punerea in circulatie in mod profitabil a unor anumite tipuri de produse sau servicii. Obiectivele: Obiectivele sunt tinte, scopuri, teluri, niveluri ale rezultatelor stabilite pentru activitatile organizatiei economice. Ele reprezinta nu numai finalitatea planificata a activitatilor organizatiei, dar si scopul catre care se focalizeaza celelalte functii manageriale - organizarea, conducerea si controlul. Strategii: Strategia reprezinta un program general de actiune, de dimensionare si alocare a resurselor necesare obtinerii obiectivelor. Strategia contureaza modalitatea in care managementul organizatiei planifica sa realizeze obiectivele. Politici: Politica este o formalitate a atitudinii manageriale in raport cu obiectivele. O politica este un ghid larg, general, care directioneaza atingerea scopului. Politicile nu precizeaza ce actiuni ar trebui intreprinse; ele asigura conturarea limitelor, granitelor in care obiectivele trebuie realizate. Politicile sunt utile pentru a ghida implementarea strategiilor. Proceduri: Procedura este un ghid de actiune in care se detaliaza maniera in care trebuie realizata o activitate; descrie etapele sau sarcinile prezentate in ordine cronologica pentru a se realiza un anume scop. Reguli: Regulile precizeaza actiunile specifice ce trebuie desfasurate intr-o anumita situatie. Programe: Programul este un complex de scopuri, politici, proceduri, reguli, sarcini, etape, resurse ce trebuie angajate pentru a realiza cursul stabilit al unor actiuni. 1.3 Stabilirea obiectivelor Obiectivele sunt formulari ale finalitatilor catre care sunt directionate activitatile intregii companii. Mentinerea echilibrului sistemului economic intr-un mediu dinamic cere managementului acestuia stabilirea unor obiective diverse, a caror realizare sa-i creeze posibilitati de a raspunde schimbarilor externe. Natura si amploarea obiectivelor organizatiei economice sunt de asemenea diferite, in functie de nivelul ierarhiei manageriale la care sunt stabilite. Astfel, obiectivele organizatiei formeaza o ierarhie bazata pe largimea ariei de influenta (zona componentelor structurale ale organizatiei care participa la realizarea obiectivului). Misiunea organizatiei este, in acest sens, cel mai cuprinzator obiectiv. Obiectivele globale sunt formulari a ceea ce trebuie sa faca organizatia pentru a-si realiza misiunea; ele afecteaza intreaga organizatie pentru a-si realiza misiunea; ele afecteaza intreaga organizatie. Obiectivele specifice sunt derivate din cele globale si stabilesc scopuri, niveluri ale rezultatelor pentru fiecare arie functionala a organizatiei industriale: cercetare - dezvoltare, productie, financiara, comerciala, resurse umane. Desi obiectivele se stabilesc pentru anumite perioade de timp este deosebit de important sa se aprecieze si prioritatea realizarii lor. Stabilirea importantei relative a unor obiective fata de altele este necesara pentru rezultatele de ansamblu ale organizatiei economice intr-o perioada de timp, dar si pentru alocarea rationala a resurselor. Obiectivele sunt elementele initiale ale planurilor. Pentru a se asigura viabilitatea planului si posibilitatea aprecierii eficientei actiunilor manageriale, obiectivele trebuie sa aiba anumite caracteristici. In principal acestea sunt: a) sa fie verificabile, ceea ce prsupune exprimarea lor in termeni cantitativi ca de exemplu: cresterea cifrei de afaceri cu 2% in urmatorii ani; reducerea cheltuielilor materiale cu 1,5% pana la sfarsitul anului; imbunatatirea pregatirii managerilor firmei prin participarealor la un program de perfectionare de 60 de ore, in urmatoarele 3 luni, finalizat cu examinarea acestora. Exprimarea prin termeni cantitativi a obiectivelor permite nu numai verificarea in mod obiectiv a realizarii lor, dar si alocarea corecta a resurselor necesare. Obiectivele nu pot fi exprimate intotdeauna in termeni cantitativi. De exemplu, un obiectiv in domeniul personalului poate fi: ridicarea nivelului de pregatire profesionala a muncitorilor dintr-un compartiment de productie. In asemenea cazuri, pentru a putea verifica in mod obiectiv realizarea scopului propus este necesar sa se stabileasca criterii pe baza carora se face aprecierea - criterii de succes. Pentru obiectivul exemplificat criteriile de succes pot fi: reducerea numarului de rebuturi sub 3% trimestrial, incadrarea in normele de timp pentru activitati in proportie de 95%.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).