Conflictul în Organizație

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 3529
Mărime: 21.60KB (arhivat)
Publicat de: Severin Savu
Puncte necesare: 8

Cuprins

  1. INTRODUCERE. 3
  2. CAPITOLUL I – CONCEPTUL DE CONFLICT. 4
  3. 1.1. Definirea conflictului. 4
  4. 1.2. Tipuri de conflicte. 5
  5. CAPITOLUL II – CAUZE ŞI CONDIŢII CARE DETERMINĂ CONFLICTUL ÎN ORGANIZAŢIE. 7
  6. 2.1. Principalele cauze ale apariţiei conflictelor. 7
  7. 2.2. Procesul conflictual. 8
  8. CAPITOLUL III – REZOLVAREA CONFLICTELOR ÎN
  9. ORGANIZAŢIE. 10
  10. 3.1. Elemente pentru înţelegerea şi soluţionarea conflictelor.10
  11. 3.2. Soluţionarea conflictelor. 11
  12. 3.3. Prevenirea conflictelor.11
  13. CONCLUZII. 13
  14. BIBLIOGRAFIE. 14

Extras din referat

INTRODUCERE

Conflictul este un fenomen omniprezent al vieţii noastre. Ne întâlnim cu el zi de zi, în diversele noastre interacţiuni cu mediul care ne înconjoară. De la conflictele globale la cele particulare suntem obligaţi să ne raportăm într-un fel sau altul şi să adoptăm o atitutidine faţă de acestea.

Trebuie menţionat că noţiunea de conflict capătă, de foarte multe ori, o conotaţie negativă în percepţia oamenilor. În această perspectivă, conflictul este asociat cu emoţiile puternice, cu violenţa, distrugerea şi ineficienţa, iar reacţia tipică este de a evita sau de a rezolva cât mai repede posibil tensiunile şi nemulţumirile care l-au provocat. Acest tip de reacţie faţă de conflict a fost predominant în practica şi teoria conflictului până nu demult.

Pe de altă parte, o nouă perspectivă asupra conflictului, mult mai echilibrată şi mai ponderată, a început să-şi facă loc în rândul specialiştilor şi teoreticienilor conflictului. Acesta (conflictul) nu mai este privit doar ca un proces negativ, care trebuie cât mai repede eliminat, ci şi ca un factor de stimulare a energiilor pozitive ale părţilor implicate în conflict. Aşadar, în noua accepţiune conflictul poate avea atât efecte distructive, cât şi efecte constructive.

CAPITOLUL I – CONCEPTUL DE CONFLICT

1.1 . Definirea conflictului

Un aspect care trebuie clarificat încă de la început este legat de semnificaţia conceptului de conflict. Semnificaţiile iniţiale care au fost acordate conceptului de conflict, cum este aceea a violenţei, a distrugerii, a ineficienţei sau chiar a iraţionalităţii au impus într-o primă fază a studiului conflictului o atitudine negativă faţă de acesta. În termeni economici, fenomenul conflictului a fost analizat şi cercetat prin prisma teoriei economice clasice, care vedea în conflict o sursă de dezechilibru care trebuie eliminată.

Ulterior, însă, s-a constatat că, deşi termenul de conflict evocă cel mai adesea imagini ale unor stări de lucruri nedorite, efectele propriu-zise ale conflictului nu sunt neapărat negative. Studiile au arătat că, în situaţiile în care este gestionat corect, conflictul poate genera o serie de efecte pozitive cum ar fi: prevenirea stagnării, stimularea interesului, impulsionarea schimbărilor personale, de grup şi sociale, creşterea şi inovarea ş.a.

Termenul de conflict este utilizat pentru a descrie o serie de stări afective ale indivizilor, cum ar fi neliniştea, ostilitatea, rezistenţa, agresiunea deschisă, precum şi toate tipurile de opoziţie şi interacţiune antagonistă, inclusiv competiţia.

Există o paletă foarte largă a definţiilor date conflictului. Studiul conflictului a cunoscut în timp abordări diferite care au încercat să explice conflictul sub diferitele lui aspecte. Paleta acestor abordări a fost una foarte largă: de la cea biologică (teorii care încearcă să explice natura ereditară a conflictului) până la cea psihologică (care pune accentul pe factorii subiectivi ai fiinţei umane).

Iată câteva definiţii date conflictului:

1. bătălie, o competiţie a unor forţe oponente, o discordie, un antagonism între dorinţe şi instincte, pe de o parte, şi idealurile morale, religioase şi etice, de cealaltă parte.

2. un conflict apare atunci când apar activităţi incompatibile.O acţiune care este incompatbilă cu o altă acţiune o poate obstrucţiona, interfera, influenţa pe aceasta din urmă, făcând-o mai puţin probabilă şi mai puţin eficientă.

3. o situaţie sau un proces în care două sau mai multe entităţi sociale sunt unite de cel puţin o formă de relaţie psihologică antagonistă sau de cel puţin o formă de interacţiune antagonistă.

4. o luptă care transcede valorile şi revendicările şi care este dusă cu scopul obţinerii resurselor şi puterii, o luptă în care scopurile oponenţilor sunt legate de neutralizarea, vătămarea sau eliminarea rivalului.

5. un aspect al tuturor fenomenelor naturale (.), o parte indispensabilă a vieţii, a schimbării, a creării de noi forme.

6. interacţiunea unor persoane interdependente care percep opoziţia de scopuri, ţinte şi valori dintre ei şi ceilalţi şi care îi percep pe ceilalţi în calitate de oponenţi în realizarea acestor scopuri.

Cu toate acestea, cea mai potrivită definiţie este următoarea delimitare a conflictului: se poate afirma că un conflict apare atunci când există diferenţe reale de interese, precum şi diferenţe de percepţie a acestor interese, care cresc în circumstanţe organizaţionale specifice, aceasta atrăgând, drept consecinţă, emoţiile persoanelor implicate.

Preview document

Conflictul în Organizație - Pagina 1
Conflictul în Organizație - Pagina 2
Conflictul în Organizație - Pagina 3
Conflictul în Organizație - Pagina 4
Conflictul în Organizație - Pagina 5
Conflictul în Organizație - Pagina 6
Conflictul în Organizație - Pagina 7
Conflictul în Organizație - Pagina 8
Conflictul în Organizație - Pagina 9
Conflictul în Organizație - Pagina 10
Conflictul în Organizație - Pagina 11
Conflictul în Organizație - Pagina 12
Conflictul în Organizație - Pagina 13
Conflictul în Organizație - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Conflictul in Organizatie.doc

Alții au mai descărcat și

Studiu de caz - conflictul organizațional

1. Aspecte teoretice privind conflictul organizaţional Definiţie Comportamentul este un proces extrem de important şi de prezent în viaţa...

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Managementul Conflictului în Organizație

Introducere Tot mai mulţi specialişti consideră managementul conflictului ca fiind la fel de important ca şi celelalte funcţii ale managementului....

Prevenirea Conflictelor de Munca

I. Definiție Conflictul este o stare tensională care apare atunci când două sau mai multe părți din cadrul organizației trebuie să intre în...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Rezolvarea Conflictelor între Angajați într-o Organizație de Servicii

Capitolul 1 Prezentarea firmei S.C. APOPI & BLUMEN S.R.L. este o societate cu capital integral românesc, ce activează în domeniul gazelor naturale...

Conflictul la Locul de Munca

Jumatate dintre contractele de munca ce se desfac, la initiativa angajatului sau a angajatorului, au la baza un conflict. Pe lânga pierderea...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Strategii de Negociere pentru Soluționarea Conflictelor în Organizația Militară

Introducere Evoluţiile actuale ale organizării organizaţiilor în conexiune cu problematica funcţionalităţii lor au scos în evidenţă necesitatea...

Conflictele în Organizație și Modalitățile de Soluționare a Lor

Introducere Actualitatea investigaţiei: La momentul actual, societatea modernă poate fi percepută ca o reţea de organizaţii, în care conflictele...

Analiza conflictelor în organizație

INTRODUCERE Omenireа întreаgă а păşit în noul secol şi mileniu cu sperаnţа că аcestа vа fi mаi bun, mаi pаşnic, şi cu un pаrcurs diferit de cel...

Analiza Conflictelor în Organizație

INTRODUCERE Prin intermediul prezentei lucrări am încercat să evidenţiez importanţa rolului conflictelor în organizaţie. cu el/ea. Totuşi, după...

Studiu de caz organizațional - conflictul în organizație

Rezumat Lucrarea de fata isi propune, cu ajutorul grilei de observatie si cu ajutorul interviului non- directiv sa arate faptul ca nu exista un...

Comunicarea Organizationala. Studiu de Caz SC Gym Construct

Comunicarea organizaţională este un schimb de mesaje între emiţător şi receptor,cu scopul de a efectua schimbări,de a modifica...

Managementul Conflictelor

CAPITOLUL 1 FUNDAMENTE ALE MANAGEMENTULUI CONFLICTELOR 1.1 Conceptul de conflict, tipologie, cauze Ca termen, conflictul derivă din latinescul...

Analiza conflictelor în organizație

INTRODUCERE Omenirea întreagă a păşit în noul secol şi mileniu cu speranţa că acesta va fi mai bun, mai paşnic, şi cu un parcurs diferit de cel...

Ai nevoie de altceva?