Conceptul de Sistem al Managementului Calitatii

Extras din referat Cum descarc?

Sistemul de management al calitatii (SMC) este definit ca fiind un sistem de management prin care se orienteaza si se controleaza o organizatie in ceea ce priveste calitatea. 
Definitia mai extinsa este: Sistemul de management al calitatii este acea parte a sistemului de management al organizatiei , orientata catre obtinerea rezultatelor, in raport cu obiectivele calitatii, pentru satisfacerea necesitatilor, asteptarilor si cerintelor partilor interesate, dupa caz.
O definitie mai dezvoltata este enuntata in Enciclopedia calitatii (2005) : "Un sistem de management al calitatii (SMC) este ansamblul proceselor manageriale intre care sunt interferente, al documentelor asociate acestora si al elementelor de natura structurala ale organizatiei, ansamblu al carui scop este orientarea si controlul organizatiei in ceea ce priveste calitatea." 
Societatea Americana pentru Calitate (American Society for Quality) prezinta urmatoarea definitie :"Un sistem formalizat care documenteaza structura, responsabilitatile si procedurile necesare pentru a realiza managementul calitatii in mod eficace." 
O definitie alternativa care evidentiaza necesitatea indeplinirii conditiilor de calitate prescrise de standarde internationale (ISO) a fost propusa in lucrarea: Sistemul de management al calitatii poate fi definit ca un ansamblu de actiuni si masuri planificate referitoare la calitate , care garanteaza ca produsul realizat indeplineste conditiile de calitate prescrise de o documentatie elaborata in conformitate cu standardele europene (EN) sau internationale (ISO). 
Dictionarul Business Dictionary.com include urmatoarea definitie: "Politici colective, planuri, practici si infrastructura de suport prin care o organizatie urmareste sa reduca si eventual sa elimine non-conformitatea cu specificatiile, cu standardele si cu asteptarile clientilor in modul cel mai eficace ca si costuri si mai eficient." 
Dezvoltarea si implementarea sistemului de management al calitatii include stabilirea politicii referitoare la calitate si a obiectivelor calitatii, a planificarii calitatii, a controlului calitatii, a asigurarii calitatii si a imbunatatirii calitatii. Conceptele-cheie ale SMC sunt abordarea activitatilor ca procese si tinerea sub control a organizatiei in domeniul calitatii. Un SMC bazat pe procese inseamna o abordare a activitatilor ca procese pentru a manageriza si tine sub control modul in care este implementata politica calitatii si cum sunt atinse obiectivele calitatii. Abordarea managementului calitatii ca proces implica : elemente de intrare, analize, emiterea de directive si decizii referitoare la calitate. Procesele sunt compuse din una sau mai multe activitati corelate, care trebuie conduse pentru a obtine elemente de iesire (output-uri) predeterminate. Iesirea dintr-un proces poate constitui intrarea pentru urmatorul proces, aceste procese interactioneaza si sunt corelate prin astfel de relatii intrari-iesiri. Aceste interactiuni ale proceselor creeaza un SMC unic ,bazat pe procese.
Structura organizatorica a sistemului calitatii
Structura este un element-cheie al organizatiilor, iar conceperea organizarii este una dintre prioritatile majore ale managementului. Aceasta implica crearea unei structuri care raspunde nevoilor unei anumite firme, atingerea consistentei intre diferitele aspecte ale structurii si adaptarea acesteia, in timp, la conditiile in schimbare. Trebuie sa existe sincronizare intre adoptarea formelor specifice calitatii si integrarea lor in structurile existente si mentalitatea oamenilor cu deschidere spre schimbare, spre atingerea unui "conduite a calitatii" prin formarea unei culturi a calitatii adecvate.
Procesele managementului calitatii
Sistemul de management al calitatii este proiectat ca un sistem de procese in interactiune sau corelate. Toate activitatile principale, referitoare la calitate ale companiei sunt definite ca procese ale sistemului calitatii si pot fi grupate in urmatoarele categorii: determinarea cerintelor clientilor, responsabilitatea managementului, managementul resurselor, realizarea produsului, masurare, analiza si imbunatatire.
Organizatia Praxiom Research Group limited a identificat 12 procese care formeaza un SMC complet:
1. Procesul de management al calitatii;
2. Procesul de management al resurselor;
3. Procesul de training si constientizare;
4. Procesul de aprovizionare a produselor;
5. Procesul de proiectare si dezvoltare;
6. Procesul de management al productiei;
7. Procesul de furnizare a serviciului;
8. Procesul de management al produsului;
9. Procesul de management al relatiilor cu clientii;
10. Procesul de audit intern al managementului calitatii;
11. Procesul de monitorizare si masurare;
12. Procesul de analiza efectuata de management.
Aceasta lista de procese nu epuizeaza toate procesele posibile care ar putea fi utilizate pentru a stabili un SMC. Exista si alte opinii asupra proceselor care alcatuiesc sistemul de management al calitatii, care se suprapun partial peste lista completa de procese mai sus mentionata.


Fisiere in arhiva (1):

  • Conceptul de Sistem al Managementului Calitatii.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

http://ro.wikipedia.org/wiki/Sistem_de_management_al_calit%C4%83%C8%9Bii
http://ro.wikipedia.org/wiki/Procesele_sistemului_de_management_al_calit%C4%83%C8%9Bii
Dobrescu, E. (coordonator). Conducerea resurselor umane, Editura Expert, Bucuresti, 1999.
Olaru.Marieta et al. (2000) Tehnici si instrumente utilizate in managementul calitatii. Ed.Economica, Bucuresti
Paraschivescu, Andrei Octavian (2007). Managementul calitatii. Editura Tehnopress, Iasi


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!