Conceptul de Calitate si Sistemul Calitatii

Extras din referat Cum descarc?

1.1. CONCEPTUL DE CALITATE SI SISTEMUL CALITATII
1. SISTEME DE VERIFICARE A CONFORMITATII PRODUSELOR SI SERVICIILOR
Preocuparea pentru calitatea produselor realizate este straveche, inceputurile infiriparii in constiinta oamenilor a semnificatiei utilitatii obiectelor utilizate datand din perioada timpurie a epocii primitive.
Aceste prime concepte referitoare la calitate se cristalizeaza in cadrul relatiilor specifice acelei perioade si anume:
o producatorul si utilizatorul direct al obiectului sunt identici;
o producatorul si utilizatorul direct al obiectului realizat sunt in contact nemijlocit intr-o relatie de schimb in natura.
Odata cu aparitia comunitatilor umane si cu diversificarea relatiilor dintre oameni, se dezvolta si semnificatiile conceptului calitate iar modul de apreciere a acesteia se face in cadrul relatiei producator - piata de desfacere - utilizator direct. Aprecierea calitatii se face in aceasta perioada prin intermediul simturilor proprii ale oamenilor iar criteriile de apreciere erau: nevoia utilizatorilor directi, gradul de acoperire a nevoii si impresia asupra acestora.
Aparitia asezarilor construite (case, turnuri, piramide, cetati, orase etc.), a mijloacelor de transport, diversificarea rapida a marfurilor si relatiile de schimb ale acestora, aparitia apoi a structurilor organizate de productie a marfurilor (manufacturi antice, ateliere, bresle) si a cailor comerciale de transport si desfacere a marfurilor, fac ca treptat sa apara reglementari, tehnici si metodologii specifice (de multe ori confidentiale) de realizare si comercializare a produselor.
Aprecierea calitatii in acest context se facea prin utilizarea diverselor mijloace de verificare si masurare iar la criteriile de apreciere precizate anterior se adauga uneori si gradul de conformitate al produselor realizate cu marimile, instructiunile sau reglementarile stabilite. Este apreciata si maiestria artizanala a meseriasilor.
Trecerea la productia si consumul de masa al produselor precum si diversificarea extrem de mare a acestora, a avut un impact deosebit asupra largirii conceptului de calitate. La obtinerea calitatii in acest nou context, conta modul de proiectare, punerea la punct si mentinerea proceselor si modul de ambalare si livrare al produselor. Terminologia si semnificatia calitatii se dimensioneaza acum in raport cu toate aceste aspecte. Se diferentiaza o calitate proiectata, o calitate fabricata si o calitate livrata. Notiunea de calitate devine din ce in ce mai complexa iar preocuparea pentru definirea ei, considerabila. Se impun treptat diverse definitii (fara a se ajunge la un punct de vedere unitar) cum ar fi:
o satisfacerea unei necesitati;
o conformitatea fata de specificatie;
o gradul de satisfacere al consumatorului;
o conformitatea cu caietul de sarcini;
o un cost mic pentru o utilizare data;
o capacitatea de a indeplini o trebuinta; 
o ansamblul mijloacelor pentru realizarea unui produs viabil;
o conformitatea cu un model dat;
o respectarea caietelor de sarcini cu cele mai mici costuri de fabricatie;
o satisfacerea in totalitate a beneficiarilor;
o reflectarea marcii fabricii in ansamblul necesitatilor beneficiarilor;
o corespunzator pentru utilizare si conformanta fata de cerinte;
o expresia gradului de utilitate sociala a produsului, masura in care satisface nevoia pentru care a fost creat si in care respecta restrictiile si reglementarile sociale in contextul unei eficiente economice.
Un moment de referinta in evolutia conceptului de calitate este cel al aparitiei standardului ISO 8402 prin care se ajunge la consensul international in ceea ce priveste termenii, definitiile si conceptele aplicabile calitatii.
In conformitate cu ISO 8402, calitatea reprezinta: ansamblul de proprietati si caracteristici ale unei entitati care ii confera acesteia aptitudinea de a satisface necesitatile exprimate si implicite.
Cadrul actual impune redimensionarea notiunilor referitoare la calitatea produselor in relatie directa cu preocuparile, reglementarile si normele sociale referitoare la protectia omului, a mediului inconjurator si a naturii. Trebuie sa se tina seama de redefinirea raspunderii juridice ce revine producatorului si de contextul concurential acerb de pe piata si ca in adevaratul sens al conceptului de produs, trebuie sa intelegem produsele de tip material (tangibil) si produsele de tip imaterial (netangibile) in care categorie intra asa numitele servicii.
In concluzie, prin "cerinte exprimate si explicite" continute in definitia termenului calitate trebuie sa se inglobeze urmatoarele aspecte:
o satisfacerea unei necesitati, utilitati sau a unui scop bine definit;
o satisfacerea asteptarilor clientului;
o conformitatea cu standardele si cu specificatiile aplicabile;
o conformitatea cu cerintele societatii (reglementari, legi, reguli etc.);
o disponibilitate la un pret competitiv;
o obtinerea produselor in conditii de profit.
In prima jumatate a secolului nostru, in conditiile productiei si consumului de masa a inceput sa devina din ce in ce mai evident ca pentru furnizarea calitatii solicitate a produselor este necesara organizarea stiintifica a activitatii de verificare si inspectie in decursul realizarii acestora. Apar astfel primele sisteme ale calitatii care concentreaza atentia producatorului asupra operatiilor de verificare finala a produselor realizate si care au la baza conceptele conducerii stiintifice a intreprinderilor (ale inginerului american Frederick W Taylor) cunoscute sub numele de Taylorism. Acest sistem orientat preponderent spre produs are in vedere organizarea activitatilor de verificare a caracteristicilor de calitate realizate ale produsului si compararea lor cu cele precizate in specificatiile de produs (proiecte, norme, etc.). Se punea accent si pe utilizarea unor mijloace de control adecvate (dispozitive de control, verificatoare, aparate de masura si control).
Elementele definitorii ale sistemelor calitatii de acest tip sunt:
o organizarea stiintifica a activitatilor de verificare finala a produselor, activitate axata in principal pe identificarea produselor neconforme;
o alocarea de resurse umane instruite si formate pentru activitatile de verificare a produselor;
o existenta specificatiilor de produs unde sunt definite caracteristicile de calitate supuse verificarilor finale ale acestuia;
o existenta si mentinerea unor mijloace de control adecvate.
Evolutia acestor sisteme are loc in sensul eficientizarii metodelor de verificare prin introducerea metodelor statistice de control care devin semnificative din punct de vedere al aplicarii lor doar in perioada celui de-al doilea razboi mondial la tehnica militara de lupta (in S.U.A. si Marea Britanie), iar dupa 1950 si in Japonia unde incep sa-si gaseasca noi posibilitati de dezvoltare. Inceputul aplicarii tehnicilor statistice la verificarea calitatii produselor il face Dr. Walter Shewhart in decursul unui studiu al procesului la firma americana Bell Laboratories in 1920, studiu sintetizat si generalizat apoi in lucrarea "The Application of Statistics as an Aid of Maintaining Quality of Manufactured Product" publicat in "Journal of the American Statistical Association" in decembrie 1925. Aceste tehnici vor continua sa fie ameliorate prin contributia lui Herold F. Dodge si Henry C. Roming de la Bell Sistem SUA care pun la punct tabelele pentru esantionarea loturilor la inspectia caracteristicilor de calitate, tabele care au stat la baza elaborarii standardelor ISO 2859 si ISO 3951. Se face astfel un pas important spre tehnicile tinerii sub control statistic a proceselor de fabricatie si spre prevenirea aparitiei produselor neconforme.


Fisiere in arhiva (1):

  • Conceptul de Calitate si Sistemul Calitatii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!