Comportamentul in afaceri in Romania 3 Principii si reguli comportamentale pentru reusita in afaceri 4 Legi privind comportamentul in afaceri 4 Zece reguli de aur pentru o intalnire de afaceri de succes 5 Reguli de comportament 7 Comportament etic in afaceri 9 Comportamentul neetic 10 Intalnirile cu clientii 11 Primele contacte cu clientul 11 Contactul direct cu clientul 13 Clientul neanuntat 14 Bibliografie 15
Comportamentul in afaceri in Romania Nu mai suntem de mult in faza de pionierat a afacerilor, in care era suficient sa ai fler, intuitie si noroc pentru a ajunge un businessman de succes. Mai mult decat orice, acum conteaza relatiile interumane, felul in care stii cum sa te comporti in societate si mai ales sa porti o discutie. Omul modern nu trebuie sa aleaga intre a se purta manierat si a se purta oricum, ci este dator sa invete sa faca un standard de comportament cotidian din principiile elegantei in purtari, caci acestea sunt un adevarat catalizator in relatiile de afaceri, ele il ajuta sa adune in jurul sau alti oameni de succes. Intr-un mediu de afaceri in continua dezvoltare vor exista mereu lucruri de invatat. Succesul nu depinde numai de abilitatea de a distinge ocaziile si oportunitatile, ci si de a lasa o carte de vizita care echivaleaza cu buna impresie si consolideaza relatii de afaceri pe termen lung. Un studiu realizat in aceasta vara de publicatia Reader's Digest semnala o situatie care nu face onoare Romaniei si capitalei, in special. Potrivit reporterilor acestei publicatii, al carei tiraj face inconjurul lumii in sute de mii de exemplare, bucurestenii sunt cei mai nepoliticosi europeni. Studiul, realizat in 35 de mari orase din lume, a plasat capitala Romaniei pe penultimul loc pe plan mondial, inainte de Mumbai (India), si pe ultimul loc in Europa. Trecand peste aprecierile mai mult sau mai putin fondate ale studiului, ramane certitudinea ca regulile comportamentului politicos si adecvat sunt esentiale pentru existenta in societate. Iar in lumea afacerilor regulile sunt cu atat mai pretentioase. Eticheta in business este o deprindere ce se formeaza in timp. Contrar a ceea ce s-ar crede, ea lipseste uneori chiar si la cele mai inalte nivele si in tari cu o traditie corporatista solida. Paul Nuber, director general la Nestle Romania, isi aminteste de o situatie jenanta petrecuta chiar in inima capitalismului - Statele Unite. "Este o scena de care nu-mi face placere sa-mi amintesc", spune el. "Eram intr-o delegatie si luam pranzul cu un coleg. Am fost consternat sa vad ca isi indesa mancarea cu mana in furculita si vorbea cu gura plina. Asta s-a intamplat cu aproape 15 ani in urma. Intre timp a ajuns sa lucreze in Europa. Sper ca a invatat intre timp manierele la masa. Chiar si asa, eu nu as mai lua niciodata masa cu el". In Romania, oamenii de afaceri recunosc ca exista inca lacune de comportament, dar spun ca semnalele sunt bune. "In ultimii ani am constatat o evolutie pozitiva a comportamentului in afaceri din Romania", spune Obie Moore, partener la firma de avocatura Salans. "Este un lucru firesc, pe fondul globalizarii. Oamenii incep sa inteleaga ca nu pot avea o afacere pe termen lung daca nu isi respecta partenerii". Paul Nuber considera ca este de datoria lui sa atraga atentia asupra regulilor de politete ori de cate ori este cazul. "Odata, intr-un magazin, am atras atentia vanzatoarei ca nu este politicos sa ma lase sa astept in timp ce ea isi numara banii. De atunci, ori de cate ori m-a servit, a facut-o intr-un mod foarte politicos". Gerd Tritschler, director de vanzari si marketing la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, adauga: "Sunt aici de un an si jumatate si am vazut multe schimbari pozitive. Noi avem succes aici tocmai datorita angajatilor. Cam 99% dintre ei sunt romani, la care se adauga sase expati - trei bucatari sefi si trei directori". Bogdan Baltazar, senior partner si president la Baltazar CHECK, pune mare accent pe valorile morale. "O afacere trebuie sa fie construita si consolidata in timp. Este foarte important sa ai demnitate, atat ca fiinta umana cat si ca om de afaceri. Civismul trebuie reconsiderat si reconstruit in Romania". In opinia sa, lipsa de educatie are reminiscente in cei aproape 50 de ani de comunism. "Comunismul a creat multi monstrii", spune el. "Saracia, lipsa informarii si a libertatii au omorat cultura si au incurajat coruptia. Faptul ca romanii au trait atata vreme intr-o minciuna totala, i-a facut sa devina duplicitari. Nu exista educatie, nu exista respect pentru spatiul public". Principii si reguli comportamentale pentru reusita in afaceri Legi privind comportamentul in afaceri Comportamentul intreprinzatorului in afaceri este reglementat legislativ , astfel exista legea nr-ul 11/1994 privind protectia consumatorului care prevede o serie de obligatii care revin intreprinzatorului in ceea ce priveste protectia vietii, sanatatii, si securitatii consumatorului, ca de exemplu : sa comercializeze numai produse si servicii testate si certificate conform normelor legale si care respecta conditiile calitatii prevazute in contracte , sa opreasca livrarile, respective sa retraga de pe piata si chiar de la benefiaciari produsele la care organismele abilitate de lege sau specialistii proprii au constatat neindeplinirea caracteristicilor calitative prescrise, sa anunte imediat existenta pe piata a oricarui produs de care are cunostinta ca a afectat sau poate afecta viata, sanatatea sau securitatea oamenilor si de asemenea sa asigure conditii igienico-sanitare in productie, pe timpul transportului, manipularii si desfacerii conform normelor sanitare in vigoare. O alta lege este legea nr-ul 31/1990 - legea societatilor comerciale care prezinta la capitolul infractiuni situatiile in care fondatorul, administratorul, directorul executiv sau reprezentantul legal al societatii nu respecta etica afacerilor ca de exemplu: prezinta cu rea-credinta in prospectele, rapoartele si comunicarile adresate publicului, date neadevarate asupra conditiilor economice ale acesteia. Din categoria legilor care reglementeaza comportamenul intreprinzatorului in afaceri face parte si legea nr-ul 21/1996 - legea concurentei care prevede sanctionarea practicilor anticoncurentiale. Studierea comportamentului intreprinzatorului a constituit si constituie o preocupare permanenta a specialistilor din diferite domenii ale economiei, prin teoriile elaborate cautandu-se explicarea modului in care intreprinzatorul actioneaza intr-un mediu exterior aflat in continua modificare, caracterizat prn sporirea gradului de risc si incertitudine, cresterea ponderii structurilor de piata neconcurentiale,schimbarea naturii concurentei si accentuarea acesteia, in special pe plan international, variatia intensitatii interventiei statului pe baza politicilor sale economice. In definirea comportamentului intreprinzatorului, o importanta deosebita o prezinta evidentierea continutului notiunii de rationalitate economica, careia, in literatura de specialitate, ii sunt conferite urmatoarele conceptiuni: alegerea celei mai bune modalitati de utilizare a resurselor in vederea maximizarii obiectivului propus pe de-o parte si pe de alta parte asigurarea functionarii coerente a ansamblului structurilor economice ale intreprinderii si/sau la nivel national.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).