Calitatea

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2392
Mărime: 13.45KB (arhivat)
Publicat de: Simona Simon
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Iolanda Negoita
Calitatea-concepte

Extras din referat

Calitatea este un concept care se utilizează în toate domeniile vieţii economice şi sociale, însă care prezintă caracter subiectiv şi care are semnificaţii particulare pentru domenii sectoare, funcţiuni sau obiecte specifice. Calitatea este un termen general, aplicabil la cele mai diferite trăsături sau caracteristici, fie individuale, fie generice şi a fost definită în diferite moduri de către diverşi experţi sau consultanţi în calitate, care îi atribuie deci acestui termen semnificaţii diferite.

Acest articol nu abordează aspectele şi nuanţele calităţii ca o categorie filozofică, ci se limitează numai la utilizarea conceptului de calitate în aplicaţii tehnice. In marketing, problemele calităţii sunt concentrate pe factorii determinanţi ai comportamentului de cumpărare şi satisfacţia clienţilor. In managementul operaţiilor, calitatea este tratată în relaţie cu practicile de inginerie şi controlul fabricaţiei.

Calitatea superioară a produselor sau serviciilor oferite de firme constituie criterii de bază pentru obţinerea satisfacţiei clienţilor şi profitabilităţii firmelor. Un nivel ridicat de calitate va determina o satisfacţie mai deplină a clientului, permiţînd deseori reducerea costurilor, creşterea profitabilităţii şi asigurarea competitivităţii produselor/serviciilor pe piaţă.

Definitiile calitatii:

Există numeroase definiţii ale termenului calitate, care exprimă un înţeles diferit pentru domenii diferite, formulate de experţi diferiţi în calitate. Totuşi, variantele de definiţii acceptate mai frecvent sunt următoarele:

-"corespunzător pentru utilizare" (Cf. J.M.Juran)

"conformitate cu cerinţele" (Crosby)

-"un ansamblu de caracteristici ale unei entităţi care îi conferă acesteia aptitudinea de a satisface necesităţi exprimate sau implicite" (SR ISO 8402:1995); "măsura în care un ansamblu de caracteristici intrinseci îndeplineşte cerinţele"

-modele ale calităţii pentru afaceri, care includ Premiul Deming (Deming Prize), modelul de excelenţă european EFQM (EFQM Excellence Model) , Malcolm Baldrige National Quality Award, Canada Awards for Excellence.

Definiţia "corespunzător pentru utilizare" este cea mai cuprinzătoare şi mai conceptuală în natură. Această definiţie accentuează necesităţile clienţilor şi se focalizează pe utilizarea produsului, respectiv asigurarea serviciului prestat.

Definiţia calităţii ca fiind "conformitatea cu cerinţele (sau cu specificaţiile)" este cea mai obişnuită definiţie utilizată de compartimentele organizaţiei cele mai apropiate de producerea fizică a bunurilor sau de livrarea serviciilor.

Referitor la definiţia calităţii din standardul SR ISO 8402 este util de menţionat că termenul "calitate" nu ar trebui utilizat în interpretarea greşită de "grad de excelenţă", într-un sens comparativ sau pentru evaluări în sens cantitativ, deoarece aceste semnificaţii satisfac numai o parte a definiţiei. Pe de altă parte, "gradul de excelenţă" este o definiţie vagă, deoarece excelenţa este alt termen dificil de definit.

"Necesităţile" invocate în definiţia standardizată a calităţii sunt exprimate prin caracteristici cu criterii specificate care pot include aspecte privind performanţele, aptitudinea de utilizare,dependabilitatea, securitatea nucleară, protecţia mediului, considerente economice şi estetice.

O definiţie alternativă celei din standard este enunţată de A.M. Enătescu ş.a. :"Calitatea este abilitatea unui ansamblu de caracteristici intrinseci ale unui produs, sistem sau proces de a îndeplini cerinţe ale clientului sau ale altor părţi interesate." Această definiţie este apropiată ca semnificaţie de cea dată în standard.

Într-o definiţie foarte generală din Dicţionarul explicativ al limbii române DEX online se afirmă: "Calitatea este totalitatea însuşirilor şi laturilor esenţiale în virtutea cărora un lucru este ceea ce este, deosebindu-se de celelate lucruri. Însuşire (bună sau rea), fel de a fi (bun sau rău)."

Enciclopedia Britanică oferă o definiţie a calităţii în filozofie : "o proprietate care se aplică obiectelor considerate separat, în contrast cu relaţia care se aplică obiectelor luate în perechi, cîte trei etc...."

Webster's Online Dictionary prezintă următoarele definiţii pentru termenul calitate :

٭un atribut esenţial şi distinctiv a ceva sau a cuiva;

٭grad de excelenţă sau valoare;

٭o proprietate caracteristică ce defineşte natura aparent individuală a ceva;

٭o stare socială superioară, "un om de calitate".

Preview document

Calitatea - Pagina 1
Calitatea - Pagina 2
Calitatea - Pagina 3
Calitatea - Pagina 4
Calitatea - Pagina 5
Calitatea - Pagina 6
Calitatea - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Calitatea.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Calitatea vieții - aspecte generale

1) Definiţii Termenul de calitate a vieţii se referă la descrierea şi evaluarea naturii şi condiţiilor de viaţă. Există două modalităţi de...

Managementul Calității

1 Definirea calităţii 1.1 Conceptul de calitate şi evoluţia acestuia Începând cu anii 80 întreprinderile occidentale, în special cele americane,...

Managementul calității

Argumente in favoarea importantei calitatii caută: 1. Calitatea a devenit un element strategic al managementului global al intreprinderii. Orice...

Managementul Calității

CURSUL NR.1 CONCEPTUL DE CALITATE ÎN ECONOMIA CONTEMPORANA 1.1 Introducere Spre sfârsitul secolului xx pe piata mondiala a aparut un nou...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Fundamentele calității

1. Def calitatea Parerea tehnicienilor cu privire la conceptul de calitate si parerea consumatorului nu coincid intotdeauna.Produsele care se...

Te-ar putea interesa și

Calitatea Serviciilor în Asigurari. Studiu de Caz - Asirom Vienna Insurance Group

Introducere Modalitățile de asigurare a calității serviiciilor au evoluat continuu în acord cu schimbările tehnologice și socio-culturale rapide...

Implementarea sistemului de management al calității al societății SC ICMA SA București

Capitolul 1. PREZENTAREA ORGANIZATIEI Societatea Comerciala ICMA S.A. din Bucuresti Capitolul 1. PREZENTAREA ORGANIZATIEI Societatea Comerciala...

Implementarea sistemului de management al calității la firma SC Software Engineering & Communication SRL - documentele calității

1. INTRODUCERE 1.1. Prezentarea generala a firmei Sub patronaj austriac, SC. Software Engineering & Communication SRL este o firma fondata in...

Managementul calității - Germanos

1.CAPITOLUL 1 Aspecte generale ale Managementului Calitatii 1.1.Conceptul de calitate Termenul provine din limba latină, de la cuvântul...

Managementul calității totale (TQM) în practica internațională

1. Calitatea in prezent si viitor Calitatea in prezent a devenit un element strategic al managementului global al intreprinderilor, pentru ca...

Analiza comparativă a calității mărfurilor

Capitolul I - Prezentarea generala a calitatii masinilor de spalat Analiza comparativă a calităţii constă în aplicarea unor metodologii adecvate...

Istoria Calității

CAPITOLUL I 1. Conceptul „calitate" în lumea antică si medievală 1.1. Contribuţia vechilor greci Refacerea traseului filozofic al noţiunii de...

Managementul Calității

1. INTRODUCERE ,, Calitatea tinde sa devina unul din cuvintele cheie ale succesului economic in lumea de azi. Oamenii de afaceri si consumatorii...

Ai nevoie de altceva?