Introducere Sistemul bonus-malus reprezinta un mecanism de bonusuri si penalizari aplicate aplicate angajatilor dintr.o societate. 1. Cadrul conceptual al managementului recompensarii personalului In ultimiii ani, in literatura de specialitate tot mai frecvent este intilnit conceptul de managementul recompenselor. Prin managementul recompenselor se intelege procesul de elaborare si implementare a strategiilor, politicilor si sistemelor de recompense care permite organizatiilor sa-si indeplineasca obiectivele prin recrutarea si mentinerea angajatilor necesari, precum si prin motivarea corespunzatoare a acestora. Managementul recompenselor consta, in primul rand, in proiectarea, implementarea si mentinerea sistemelor de recompense ale angajatilor care trebuie sa fie adaptate performantelor organizatiilor si supuse unor imbunatatiri continue. Teoria si practica in domeniu demonstreaza ca in ceea ce priveste recompensele angajatilor, organizatiile folosesc o multitudine de termeni cum ar fi: recompense, compensatii, retributii, remuneratie, salariu, leafa, plata, stimulente, facilitati, avantaje etc. In aceste conditii, numerosi specialisti in domeniu considera ca managementul recompenselor este o conceptie mult mai larga privind recompensele angajatilor pentru ceea ce acestia au facut sau pot face pentru organizatie. Cu alte cuvinte, recompensele personalului este un domeniu de activitate deosebit de important pentru organizatie prin intermediul caruia se influenteaza atat comportamentul angajatilor cat si eficienta organizatiei. Potrivit literaturii de specialitate si practicii manageriale in domeniu, pentru ca recompensa sa actioneze ca un motivator eficace trebuie indeplinite urmatoarele conditii: - persoana respectiva trebuie sa-si doreasca recompensa, altfel aceasta nu devine factor motivator; - angajatului trebuie sa-i fie clar ca efortul sau suplimentar va duce la imbunatatirea performantei, fapt care nu trebuie sa fie impiedicat de factori care nu-i poate controla; - angajatul trebuie sa fie convins ca performanta sa imbunatatita ii va aduce, ca rezultat, recompensa dorita; Sistemul de recompense cuprinde nu numai recompensele financiare (salariul fix si cel variabil sau unele avantaje care impreuna alcatuiesc remuneratia totala). ci si recompensele non-financiare, cum ar fi: recunoasterea, responsabilitatea, realizarea, dezvoltarea etc. Strategiile managementului recompenselor definesc intentiile organizatiilor in legatura cu politicile si sistemele de recompense ce urmeaza sa fie elaborate pentru a se asigura si motiva personalul necesar in vederea indeplinirii obiectivelor organizationale. Strategiile de recompense trebuie sa indeplineasca o multitudine de cerinte deosebit de importante si anume: - sa derive din obiectivele si strategiile organizatiei; - sa sprijine valorile organizationale; - sa fie legate de performantele obtinute; - sa determine si sa sprijine comportamentul dorit la toate nivelele; - sa ofere o scala competitiva necesara pentru asigurarea cu personal de o calificare cat mai inalta. La nivel global, strategiile de recompensare depind de politica generala a guvernului in domeniul social si se refera, in special, la protectia sociala. O problema importanta al strategiilor de recompensare revine stabilirii unei echitati a acesteia. Echitatea recompenselor permite asigurarea unui echilibru intre recompensele acordate in cadrul unei firme, pentru aceiasi munca executata in unitati diferite, intre angajatii cu calitati diferite, intre recompensele diferitelor categorii de angajati. In acest context exista mai multe categorii de echitate a recompenselor. Echitatea interna consta in asigurarea unui echilibru intre recompensele angajatilor de pe posturi diferite din cadrul firmei. Echitatea externa consta in asigurarea echilibrului intre salariile angajatilor care efectueaza aceiasi munca in organizatii diferite. Aceasta echitate are un caracter relativ deoarece este influentata de puterea economico-financiara a organizatiei. Echitatea individuala presupune diferentierea recompenselor intre angajati pe baza performantei individuale.
1. https://academiadehr.ro/bonusare-si-recompensare-angajati/; 2. https://www.eticexpert.ro/2021/01/04/bonusuri-angajati-neimpozabile-valabile-in-2021/; 3. https://pdfslide.net/documents/managementul-recompenselor-55ab5a2ca5b73.html< 4. https://www.coursehero.com/file/57980271/Cap-6-Managementul-recompenselordoc/.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).