Birocratia Organizationala

Extras din referat Cum descarc?

Organizarea si conducerea unei societati s-au constituit in obiect al reflectiei si studiului sociologic si psihologic. Ca rezultat al cumulativitatii teoretice relative, s-a constituit ca disciplina de sine statatoare psihosociologia organizatiilor si conducerii, dar exista si o istorie a teoriilor alternative, in care pot fi identificate atat convergente cat si diferentieri in abordari, accentuari, dezvoltari sau aplicatii. 
Se pot distinge 2 tipuri de teorii: teoriile clasice si cele contemporane ale organizarii si conducerii.
Teoriile clasice ale organizarii si conducerii sunt acele teorii, orientari sau siteme conceptuale dezvoltate la sfarsitul secolului trecut si inceputul secolului nostru si care au inspirat si calauzit in mare masura teoriile si cercetarile moderne, avand un impact profund asupra gandirii sociologice contemporane. In cadrul aceste etape sunt incluse: managementul stiintific clasic, teoria organizatiilor birocratice si orientarea "relatiilor umane".
BIROCRATIA
Sociologul de origine germana, Max Weber, isi aduce propria contributie la studiul organizatiilor prin dezvoltarea teoriei sale cu privire la structurile autoritare din diferite tipuri de organizatii. Pornind de la identificarea temeiurilor pentru care oamenii accepta legimitatea autoritatii, Weber a ajuns la descrierea a trei tipuri << pure >> de organizatii :
1. organizatia orientata pe lider (tipul charismatic)
2. organizatia patriarhala (tipul traditional)
3. organizatia birocratica (tipul rational-legal)
Organizatia orientata pe lider este tipul de organizatie in care exercitarea autoritatii se bazeaza pe calitatile personale ale liderului. In acest tip de organizatie ierarhia organizationala consta dintr-un lider si adeptii sau discipolii lui. Acestia au rolul de mediere intre lideri si mase. Aici liderul reprezinta conducerea organizatiei. Acest tip de organizatie are o mare instabilitate.
Probleme dificile apar in legatura cu succesiunea si preluarea autoritatii la moartea liderului. Intrucat este putin probabil ca va apare un alt lider charismatic, organizatia isi poate pierde forma sa charismatica si poate deveni fie o organizatie traditionala (daca succesiunea devine creditara), fie intr-una birocratica (daca succesiunea este determinata de reguli).
Organizatia patriarhala (traditionala) se caracterizeaza prin existenta unui sistem de autoritate acceptata in virtutea traditiei, a datinilor, a faptului ca "intotdeauna a fost asa". Traditia este glorificata, rangul sau pozitia in societate au o importanta deosebita, iar relatiile existente intr-o astfel de organizatie sunt mai mult de tipul ,,stapan - supus".
Organizatia birocratica este al treilea tip de sistem de autoritate, cel rational-legal, pe care Weber il considera ca reprezentand institutia dominanta in societatea moderna. Sistemul este numit rational fiindca mijloacele sunt desemnate expres pentru realizarea unor scopuri specifice. Este legal fiindca autoritatea este exercitata printr-un sistem de reguli si proceduri specifice pozitiei pe care individul o ocupa intr-o anumita perioada de timp. Pentru astfel de organizatie, Weber foloseste termenul de << birocratie >>. In limbajul uzual, birocratia este sinonima cuineficienta, cu excesul de documente, adeverinte, certificate etc. Si in mod special este identificata cu administratia publica ineficienta. Dar in spiritul definitiei data de Weber, organizatia birocratica poate fi considerata din punct de vedere tehnic ca fiind cea mai eficienta forma de organizare sociala.
<< Precizia, rapiditatea, neambiguitatea, cunoasterea dosarelor, continuitatea, discernamantul, unitatea, subordonarea stricta, reducerea frictiunii si a costurilor materiale si personale - acestea sunt aduse la un niveloptim intr-o administratie birocratica tipica >> (Weber, 1970, p.214)
Intr-o organizatie birocratica exista o serie de functionari, iar rolul fiecaruia este circumscris printr-o definire clara si precisa a autoritatii sale. Functiile sunt ordonate intr-o ierarhie cu niveluri de autoritate gradata. Exista un sistem de reguli si proceduri, exista un << birou >> pentru pastrarea in siguranta a tuturor dosarelor si documentelor scrise. Un accent important se pune si pe numirea specialistilor. Unul dintre semnele dezvoltarii unei birocratii este cresterea numarului de conducatori-profesionisti si a numarului de specialisti-experti.
Weber a fost atat de impresionat de realizarile potentiale ale birocratiei, incat a ajuns sa le priveasca ca tipul ideal spre care tind sa se indrepte alte forme organizationale. El a argumentat ca guvernarea prin autoritatea functiei - birocratia - este impersonala, eficienta si echitabila si este singura modalitate de sustinere a autoritatiiorganizationale si administrative compatibile cu valorile democratiei.
Pe baza acestui model, alti teoreticieni ai managementului, cum ar fi Mooney, Urwick, Graicunas, Brown, au iincercat sa dezvolte principiile rationale care ar putea fi folosite pentru proiectarea organizatiilor si totodata, pentru instruirea conducatorilor in folosirea eficienta a resurselor de care dispun. Graicunas, de exemplu, a argumentat ca nici un om nu poate supraveghea eficient mai mult de 7 subordonati, in timp ce Brown a ajuns la concluzia ca organizatiile ar trebui sa determine selectia personalului si nu personalul sa determine natura organizatiei.
Organizatia birocratica a ajuns sa fie oarecum exemplara, desi criticile la adresa ei n-au incetat deloc sa apara. 
,,Birocratia este un tip de organizatie formala, cu o structura specifica de statuturi si roluri, in care puterea de a influenta actiunile altora creste pe masura inaintarii spre varful ierarhiei organizationale" (Kornblum, 1988). 
Avand in vedere organizatiile birocratice instituite dupa ,,explozia revolutiei industriale", dar mai ales pe cele de la sfarsitul secolului al XIX-lea, Max Weber definea birocratia ca un sistem de autoritate rational-legala, considerand-o ca reprezentand institutia dominanta in societatea moderna.


Fisiere in arhiva (1):

  • Birocratia Organizationala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!