Bazele Teoretice ale Motivatiei Personalului

Extras din referat Cum descarc?

1.Conceptul de motivatie a personalului
Motivarea reprezinta o componenta majora a managementului si un subiect dintre cele mai frecvent tratate in literatura de specialitate. Ca urmare, se inregistreaza o mare varietate de abordari, nu rareori contradictorii.1
Din punct de vedere al conceptiei manageriale pe care se fundamenteaza, deosebim doua acceptiuni majore ale motivarii:
Motivarea in sens restrins, bazata pe o viziune clasica asupra organizatiei si managementului, care are in vedere numai salariatii sau personalul firmei. Aceasta optica inca mai predomina atit in teoria, cit si in practica manageriala mondiala.
Motivarea in sens cuprinzator, conturata in ultimii ani, bazata pe o viziune moderna asupra organizatiei si managementului. Caracteristica sa esentiala o constituie axarea asupra stakeholderilor, adica asupra acelor persoane, categorii de personal si in organisme care au interese majore in desfasurarea si performantele firmei. Principalii stakeholderi care, de regula, se au in vedere sunt: proprietarii, clientii, managerii, salariatii, sindicatul, furnizorii, banca, administratia centrala si/sau locala, comunitatea locala etc.
Cele doua optici asupra firmei si managementului se reflecta si in definirile sensibil diferite ale motivarii.
Motivarea in sens restrins consta in corelarea necesitatilor, aspiratiilor si intereselor personalului din cadrul organizatiei cu realizarea obiectivelor si exercitarea sarcinilor, competentelor si responsabilitatilor atribuite in cadrul organizatiei.2
1Gheorghita Capr?rescu, ?eorge Buca Chendi, ,,Bazele managementului",Editura Uranus,Bucuresti,2003,p.45
2 Corneliu Rusu, ,,Management",?Bucuresti,1996,p.154
Motivarea in sens larg rezida in ansamblul de decizii si actiuni prin care se determina stakeholderii firmei sa contribuie direct si indirect la realizarea de functionalitati si performante de ansamblu superioare, pe baza corelarii intereselor acestora in abordarea si realizarea obiectivelor organizatiei si ale subsistemelor sale.
In continuare ne ocupam in special de prima acceptiune a motivarii, intrucit o tratam in contextul managementului resurselor umane.
Continutul concret al motivarii in fiecare firma reflecta conceptia manageriala si economica promovata in cadrul acesteia. Marea varietate a acestor conceptii, combinate cu diversitatea extrema a personalului si situatiilor manageriale din organizatii isi gaseste reflectarea in eterogenitatea pronuntata a conceptiilor si practicilor manageriale.
ROLURILE MOTIVARII PERSONALULUI
Indiferent de continutul motivarii, rolurile indeplinite sunt multiple si intense. Tina?d con? de palierul indicat, rolurile si efectele motivarii pot fi rezumate astfel3:
Rolul managerial este cel mai direct si consta, in esenta, in determinarea de facto a continutului si eficacitatii functiei de antrenare, care, la rindul ei, conditioneaza decisiv concretizarea celorlalte functii manageriale - previziunea, organizarea, coordonarea si control-evaluarea.
Pe un alt plan, motivarea are un impact substantial asupra caracteristicilor si functionalitatii ansamblului sistemului managerial al organizatiei.
Calitatea deciziilor, operationalizarea metodelor, tehnicilor si procedurilor manageriale si efectele generale, acuratetea si flexibilitatea subsistemului informational, ca si functionalitatea modalitatilor organizatorice din firma - adica elementele de esenta ale sistemului managerial - sunt nemijlocit conditionate de motivarea personalului.
Rolul organizational se refera la impactul major pe care motivarea il are direct si prin intermediul celorlalte elemente manageriale asupra modului cum functioneaza firma sio performantele sale. Dat fiind faptul ca prin motivare se pun in miscare abilitatile, know-how-ul si energia personalului, adica resursa cea mai importanta a unei organizatii ce mobilizeaza celelalte resurse, efectele sale in plan organizational sunt deosebit de puternice. Continutul si modalitatile de motivare intr-o firma contribuie intr-o masura semnificativa la impunerea anumitor caracteristici culturii sale organizationale, a carei pondere pentru evolutia fiecarei organizatii am reliefat-o in capitolul precedent.
Rolul individual vizeaza puternica dependenta a satisfactiilor si insatisfactiilor fiecarui salariat din firma, a evolutiei sale, de motivarea exercitata in organizatie. Cu cit se realizeaza o motivare mai intensa, bazata pe luarea in considerare a necesitatilor, aspiratiilor si asteptarilor salariatilor, tinind cont de potentialul si efortul depus de ei, fireste conjugate cu interesele, obiectivele si cerintele firmei, cu atit personalul sau este mai satisfacut, isi utilizeaza intr-o masura mai mare capacitatea si se dezvolta mai rapid si mai intens.


Fisiere in arhiva (1):

  • Bazele Teoretice ale Motivatiei Personalului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!