Aspecte Privind Notiuni de Leadership in Cadrul unei Organizatii

Cuprins referat Cum descarc?

1. Definirea termenului de leadership.3
2. Lider formal vs. lider informal.4
3. Stiluri de leadership in cadrul organizatiilor.5 
4. Surse de putere ale leadership-ului.6
5. Dezvoltarea leadership-ului in administratia publica in Romania in viitor.7
5.1 Rolul leadership-ului in viitorul administratiei publice romanesti.7
5.2 Strategii ce trebuie adoptate pentru dezvoltarea leadership-ului.8
5.3 Cum putem dezvolta viitorii lideri in administratia publica din Romania?.8
6. Bibliografie.10


Extras din referat Cum descarc?

1. Definirea termenului de leadership
Radacina istorica a cuvantului englezesc leadership este cuvantul anglosaxon lead, care inseamna ,,cale", ,,drum". Verbul laeden inseamna a calatori. Prin urmare, un lider este cel care le arata calea celorlalti, adica ii calauzeste. Metafora liderului actionand ca un carmaci ramane valabila inca si azi, desi exista divergente cu privire la semnificatia exacta a rolului de lider. Leadership-ul, termen polisemantic, intraductibil in limba romana printr-un singur cuvant care sa cuprinda adevaratele semnificatii ale notiunii, poate fi inteles ca un atribut al unei pozitii ierarhice in organizatie, o caracteristica a unei persoane, un proces de mobilizare a personalului
intr-o anumita directie, o capacitate de mobilizare sau o categorie de comportament. 
Dintre zecile, sau poate sutele, de definitii care exista pentru conceptul deleadership si cel de lider am ales cateva, precum urmeaza :
o Leadership-ul are loc atunci cand anumiti indivizi exercita influenta asupra atingerii obiectivelor de catre altii intr-un context organizational
o Leadership-ul desemneaza un proces de orientare a unui grup (sau grupuri) de persoane prin mijloace in principal necoercitive
o Liderul este o persoana care la un moment dat si intr-un anumit loc, prin actiunile sale modifica, orienteaza sau controleaza atitudinile si comportamentele altora, adesea numiti
secondanti
o Un lider este cel care vede mai mult decat ceilalti, care vede mai departe decat ceilalti si care vede inaintea celorlalti.
In acceptiunea sa, leadership-ul este procesul prin care o persoana stabileste un scop sau o directie pentru una sau mai multe persoane si ii determina sa actioneze impreuna cu competenta si deplia dedicare in vederea realizarii lor.
Prin leadership desemnam capacitatea unui leader, a unui cadru de conducere de a determina un grup de persoane de a conlucra cu acesta in realizyarea unui obiectiv pe baza puternicei lor implicari afective si operationale.
Leadership-ul presupune un minimum de calitati native, care, printr-o pregatire adecvata pot fi sensibil potentate, ceea ce se reflecta in amplificarea substantiala a influentei leaderului asupra celor din jur, subordonata atingerii anumitor obiective. 
Se poate afirma ca leadership-ul, ca si concept se poate caracteriza prin urmatoarele trasaturi:
- este un proces de influenta intentionata
- este un fenomen de grup . pentru a vorbi despre leadership este nevoie de un grup de ''adepti'' ai liderului
- este un fenomen orientat spre obiective - mai precis, activitatea liderului are in spate un set de obiective care trebuie atinse de ''adepti''
- leadership-ul este un proces mai curand inspirational, non-material punand accent pe latura informala a relatiilor interpersonale.
Pe langa acestea, principiul de leadership mai implica termeni precum: puterea si autoritatea (vazuta ca exercitarea legitima a puterii); si elemente cheie ca: lider, subordonat, relatia lider-subordonat si aspecte situationale.
2. Lider formal vs. lider informal
Atunci cand se face analiza unui grup trebuie facuta o distictie clara intre acele pozitii institutionale, autoritare (managerii, sefii) si cele informale (lider). Este stiut faptul ca un grup functioneaza mult mai bine si mult mai eficient atunci cand in interiorul sau exista o corespondenta intre cele doua tipuri de pozitii si anume, atunci cand managerul exercita in plus si functia de leadership in grup. Liderul/conducatorul este un produs al grupului iar procesul care duce la nasterea sa este unul relativ simplu: grupul in cauza este un sistem aflat intr-o stare de tensiune iar tensiunile care actioneaza asupra sa duc la aparitia unor nevoi in grup, nevoi care determina aparitia unui lider care sa arate drumul spre satisfacerea acestora. Liderul este practic persoana care permite la un moment dat grupului sa-si rezolve nevoia/ile dominante. In functie de natura psihologica a grupului se poate anticipa si tipul de lider al acestuia. 
Liderul/conducatorul este persoana cea mai influenta dintr-un colectiv. Acesta se caracterizeaza prin puterea pe care o exercita asupra grupului el fiind "polul" in jurul caruia se grupeaza membrii colectivului.
Conceptul de lider se atrubuie in psihologia sociala atat sefului formal cat si celui informal.
In orice colectiv se deosebesc doua tipuri de lideri care au capacitatea de a influenta alte persoane in scopul atingerii obiectivelor organizationale:
o Lider formal - managerul, seful, conducatorul - care detine un post managerial cu functii, obligatii si drepturi; 
o Lider informal - liderul - care nu are dreptul sau obligatia de a conduce dar care are recunoasterea cu ajutorul careia capata influenta asupra actiunilor oamenilor din grupul sau.
Ambele tipuri de influenta pot asigura performanta organizationala mai ales daca exista situatii in care liderul formal isi exercita influenta si ca lider informal.
Diferenta dintre manager si lider este evidenta si asta pentru ca desi liderul si managerul sunt entitati complementare ei se deosebesc prin motivatie, mod de gandire si de actiune. 
Liderii informali sunt persoanele care conduc grupurile informale. In mod obisnuit, un manager detine in cadrul organizatiei formale si o anumita putere informala (personala) concomitent cu cea formala. Dar de cele mai multe ori, managerul informal si liderul informal sunt doua persoane diferite.
Caracteristica definitorie a managerului o constituie puterea sa asupra subalternilor, adica atat dreptul cat si abilitatea de a influenta comportamenul celorlalti. Autoritatea cu care este investit un manager are un caracter legitim, institutional deoarece ea reprezinta latura formala a conducerii, insa abilitatea de a coordona comportamentul oamenilor este latura informala. Atunci cand ambele aspecte amintite mai sus se regasesc in aceeasi persoana, aceasta poate fi considerata un lider autentic.


Fisiere in arhiva (1):

  • Aspecte Privind Notiuni de Leadership in Cadrul unei Organizatii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă gratuit acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.


Hopa sus!