Analiza Comportamentului Strategic la Nivelul Firmei

Extras din referat Cum descarc?

Conceptul de strategie:
Conceptul de strategie este unul cu o istorie indelungata, intalnit pentru prima oara in antichitatea greaca. In timp, acest concept a fost definit de specialisti diversi. Primul care a subliniat importanta deosebita a strategiei pentru activitatea unei societati a fost Peter Drucker. In 1954, acesta aprecia ca strategia unei organizatii raspunde la doua intrebari: "In ce consta afacerea?" si "Care ar trebui sa fie obiectul de activitate al organizatiei?" In 1962, Chandler, prezenta prima abordare temeinica a acestui termen. In lucrarea "Stategy and Structure" el vorbeste despre determinarea pe termen lung a scopurilor si obiectivelor unei intreprinderi, adoptarea cursurilor de actiune si alocarea resurselor necesare pentru a le atinge.
"Strategia este determinarea scopurilor si obiectivelor organizatiei pe termen lung, adoptarea politicilor determinate si alocarea resurselor pentru atingerea acestor scopuri."(Chandler, 1989) Aceasta definitie indica, practic, problemele majore la care trebuie sa raspunda procesul strategic: 
o Incotro se doreste sa se avanseze?
o Prin ce parametrii se pot traduce scopurile organizatiei?
o Ce politici particulare vor implica aceste scopuri?
o Ce mijloace umane si financiare vor trebui angajate?
Abordarea strategica in domeniul managerial si are originea in domeniul strategiei militare (utilizarea resurselor unei forte armate pentru atingerea scopurilor - victorii militare - prin construirea planurilor si obiectivelor si punerea lor in practica) si incearca sa contracareze imaginea unui proces decizional haotic la nivel organizational. Comportamentul strategic este atractiv datorita accentului pe care il pune pe stabilirea scopurilor, pe identificarea punctelor forte si a celor slabe, pe importanta oportunitatilor si amenintarilor externe, din perspectiva desfasurarii optime a fortelor pentru atingerea obiectivelor stabilite.
Bryson (1995) a identificat niveluri si abordari diferite in cadrul conceptului general de strategie manageriala:
sistemele de planificare strategica propun metode pentru formularea si implementarea deciziilor strategice si pentru alocarea resurselor necesare fundamentarii acestora la toate nivelurile organizatiei.
Comportament strategic
Prin comportament strategic, conducerea organizatiei determina evolutia pe termen lung si performantele acesteia, asigurand formularea riguroasa, aplicarea corespunzatoare si evaluarea continua a strategiei stabilite. 
Diferenta intre a avea o strategie si a practica cu adevarat comportamentul strategic este tot atat de mare ca cea dintre esec si succes.
Conform unor reputati specialisti in domeniu, comportamentul strategic poate fi definit:
"Procesul prin care conducatorii determina directia pe termen lung si performantele organizatiei, asigurand realizarea unei formulari atente, a unei implementari corecte si a unei continue evaluari a strategiei" (Rue&Holland, 1986)
"Arta si stiinta formularii, implementarii si evaluarii deciziilor functionale corelate care permit unei organizatii sa isi atinga obiectivele"(David, 1989)
Etapele comportamentului strategic
Procesul de comportament strategic prezinta trei mari etape:
1. Formularea strategiei:
o definirea activitatii oraganizatiei si a viziunii/misiunii acesteia
o identificarea oportunitatilor si a amenintarilor externe organizatiei
o determinarea punctelor forte si a celor slabe din interiorul organizatiei
o stabilirea obiectivelor pe termen lung ale organizatiei (obiectivele strategice)
o elaborarea unor strategii alternative si alegerea strategiei de urmat
In mod concret, formularea strategiei poate include: un nou tip de afacere pentru organizatie, modul de alocare a resurselor, noi posibilitati de extindere si diversificare a activitatilor organizatiei, patrunderea pe noi piete, fuziunile sau riposta in fata amenintarilor venite de la concurenta.
Deoarece nici o organizatie nu dispune de resurse nelimitate, managerii de strategie trebuie sa decida care dintre strategiile alternative vor aduce cele mai mari beneficii organizatiei. De regula, conducerea organizatiei poseda cea mai buna perspectiva in efortul de intelegere a complexitatii deciziilor, in vederea formularii unor strategii de succes. Acestia beneficiaza de autoritatea de a face posibila implementarea strategiei alese.
2. Implementarea strategiei 
Implementarea strategiei presupune:
o stabilirea obiectivelor anuale ale organizatiei
o motivarea personalului
o alocarea resurselor in vederea executarii strategiilor formulate
si poate include: dezvoltarea unei culturi, politici a organizatiei in sprijinul realizarii strategiei alese; dezvoltarea unei structuri organizationale eficiente, redirectionarea unor eforturi ale departamantelor functionale, pregatirea bugetului; dezvoltarea si utilizarea sistemelor informatice ale organizatiei.
Etapa de implementare este deseori numita etapa de actiune in comportamentul strategic, fiind cea mai dificil de realizat, pentru ca implica disciplina membrilor organizatiei, a personalului, sacrificiu si loialitate din partea acestora. Succesul acestei etape depinde in mare masura de abilitatea managerilor in motivarea salariatilor.
Activitatile specifice de implementare a strategiilor afecteaza deopotriva managerii si personalul. Fiecare compartiment, divizie sau departament al organizatiei trebuie sa raspunda la intrebarea: "Ce trebuie sa facem ca sa implementam partea ce ne revine din strategia organizatiei?"


Fisiere in arhiva (1):

  • Analiza Comportamentului Strategic la Nivelul Firmei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!