Introducere 2 Capitolul 1. Notiuni teoretice privind conceptul de calitate si despre metoda QFD 3 Capitolul 2. Prezentarea produselor firmelor supuse analizei 5 Capitolul 3. Analiza comparativa folosind metoda QFD 9 Concluzii 11
Introducere Analiza comparativa a calitatii consta in aplicarea unor metodologii adecvate ce presupun compararea a doua sau a mai multor marfuri pe baza caracteristicilor lor reprezentative. Analiza comparativa isi propune sa informeze obiectiv consumatorii privind caracteristicile de calitate ale produselor, caracteristici care participa la realizarea calitatii unui produs si sa-i ajute in luare deciziei de achizitionare a produsului pe care si-l doresc, si de care au nevoie. Analizele comparative, cu toate limitele lor, prezinta o importanta deosebita deoarece, prin efectuarea lor si publicarea constanta a rezultatelor obtinute, genereaza o influenta spectaculoasa, atat asupra consumatorilor, cat si a producatorilor, bucurandu-i pe primii si punandu-i in garda pe furnizori, acestia constituindu-se in adevaratii denuntatori ai practicilor neloiale ale producatorilor si facandu-i pe consumatori mai circumspecti si mai rationali privind procesul de achizitionare a bunurilor. Capitolul 1. Notiuni teoretice privind conceptul de calitate si despre metoda QFD Etimologic cuvantul ,,calitate" provine din latinescul ,,qualitas", care inseamna fel de a fi. La originea natiunii exista mai multe puncte de vedere exprimate de organisme nationale si internationale. Calitatea reprezinta ansamblul de proprietati si caracteristici ale unui produs sau serviciu, care ii confera acestuia aptitudini de a satisface cerintele exprimate sau implicate ale clientului. Definirea calitatii are o importanta deosebita, calitatea influenteaza productivitatea muncii, nivelul preturilor si, in general, performantele economice ale firmelor. Calitatea este cel mai controversat subiect in managementul anilor 1980, caracterizat tot de atatea interpretari diferite cati participanti la dialog. In general, calitatea se caracterizeaza prin intermediul celor trei functii ale sale, si anume: functia tehnica, functia economica si functia sociala. Familia de standarde ISO 9000 a fost elaborata pentru a ajuta organizatiile, indiferent de tip, marime si produsul furnizat, sa proiecteze, sa implementeze si sa conduca eficace sistemele de management al calitatii. Acest standard poate fi utilizat de parti interne si externe, inclusiv de organismele de calificare pentru a evalua capabilitatea organizatiei de a satisface cerintele clientului, cele de reglementare si ale organizatiei insasi. Elaborarea documentelor sistemului calitatii nu reprezinta un scop in sine, dar ar trebui sa fie o activitate care ajuta la atingerea obiectivelor in domeniul calitatii. Conceptia asupra costurilor calitatii a evoluat sub influenta observatiilor si a experientei practice. In prezent, costurile legate de conducerea departamentului de asigurare a calitatii sunt considerate ca fiind o parte a costurilor calitatii. A ramas insa deschisa, problema includerii in costurile calitatii numai a costurilor legate de evaluare a non-calitatii si de cele legate de defectari/rebuturi. Standardul ISO 8402 defineste calitatea ca reprezentand ,,ansamblul caracteristicilor unei entitati, care ii confera aptitudinea de a satisface nevoile exprimate sau implicite". Conform acestei definitii: -calitatea nu este exprimata printr-o singura caracteristica, ci printr-un ansamblu de caracteristici; -calitatea nu este de sine statatoare, ea exista numai in relatia cu nevoile clientilor; -calitatea este o variabila continua si nu discreta; -prin calitate trebuie satisfacute nu numai nevoile exprimate, dar si cele implicite. Aceasta abordare moderna - in contradictie cu o mai veche conceptie conform careia un produs sau un serviciu "de inalta performanta" sau "de lux" ar fi si de calitate - implica necesitatea definirii calitatii in raport cu clientii produsului sau serviciului si, pe cat posibil, impreuna cu acestia. Astfel, in economia de piata, conceperea si realizarea CALITATII trebuie sa fie un obiectiv major al activitatilor oricarui agent economic. Metoda QFD (Quality Function Deployment) Notiunea de QFD ,,Quality Function Deployment" poate fi tradusa ca "Instrument de planificare si dezvoltare a functiilor calitatii conform proprietatilor de calitate cerute de client". Aceasta metoda mai este cunoscuta si sub denumirea de ,,casa calitatii". Metoda permite elaborarea unui proiect pentru un produs care sa corespunda in mod optim solicitarilor clientilor. Se face mai intai o ancheta care sa stabileasca care sunt functiile produsului pe care le asteapta clientii, precum si importanta acestora. Apoi se elaboreaza caracteristicile si se coreleaza cu functiile. Totodata, se fac si comparatii cu performantele altor firme. De asemenea, caracteristicile sunt analizate una in raport cu celelalte, pentru a vedea care se sustin si care se contrazic. Apoi, de la caracteristici, se trece, in mod similar, spre performante tehnice masurabile si de aici, spre materiale, tehnologii.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).