Accidentul de la Bhopal

Extras din referat Cum descarc?

Bhopal este capitala statului indian Madhya Pradesh si sediul administrativ al districtului Bhopal. El este cunoscut ca orasul lacurilor datorita existentei unei multitudini de lacuri naturale si artificiale. In pesterile Bhimbetka, aflate in apropiere si descoperite in 1973, se afla cea mai mare colectie de picturi preistorice din lume, cu o vechime de circa 10.000 ani.
Oras linistit, Bhopal a devenit cunoscut in urma dezastrului provocat de cei de la compania Union Carbide.
Union Carbide & Carbon Corporation a fost infiintata in 1917 din fosta Union Carbide fondata in 1898 si Compania Nationala de Carbon fondata in 1886. Compania si-a schimbat numele in "Union Carbide Corporation" in anul 1957.
Union Carbide producea, in principal, produse chimice si polimeri care trec printr-una sau mai multe conversii inainte de a ajunge la consumatori. Unele dintre aceste materiale erau marfuri de tonaj mare, in timp ce altele erau produse de specialitate care raspundeau unor nise de piata mai mici. Produsele finale includeau: vopsele, sarma si cablu de ambalare, produse de uz casnic, de ingrijire personala, produse farmaceutice, auto, textile, de agricultura, petrol si gaze.
In noaptea dintre 2 si 3 decembrie 1984, in orasul Bhopal din India, au fost eliberate accidental 40 de tone de izocianat de metil gazos (ICM) de la fabrica de pesticide Union Carbide India. Gazul s-a raspandit pe o suprafata de 40 Km2 si a afectat in mod serios populatia pe o distanta intre 5 si 8 Km pe directia vantului. Pentru mai mult de 200.000 de persoane, un sfert din populatia orasului, Bhopalul a devenit o camera de gazare. Daca cele doua lacuri din zona nu se aflau in calea norului de gaz, neutralizandu-l, o si mai mare tragedie ar fi avut loc. Pana la rasaritul soarelui, sute, iar dupa spusele altora, mii de cadavre zaceau pe strazi, langa gara, in case. Alte 2000 de persoane au suferit in spitale sau locuinte.
O dovada de cruzime a corporatiei a fost lasarea oamenilor in nestiinta. Fabrica avea doua sirene: una puternica si continua destinata publicului si alta sirena luminoasa, destinata muncitorilor. Sirena publica a fost pornita la ora unu dimineata, dupa aproape o ora de la producerea accidentului si a fost oprita dupa cateva minute. Aceasta metoda urma procedura companiei de a anunta publicul despre scurgeri minore de gaz si nu a alarmat pe nimeni. In timp ce muncitorii fabricii fugeau in directia opusa celei a vantului, locuitorii din ghetourile adiacente fabricii se trezeau datorita iritatiei cauzate de gaz.
Comunitatea ce traia langa fabrica nu a fost niciodata instiintata de semnificatia alarmei de pericol. Aceasta pornise de cateva ori inainte de data accidentului si semana foarte bine cu o sirena a fabricii. De asemenea, oamenii nu au fost niciodata informati asupra pericolelor potentiale ale materialelor utilizate in fabrica. Cativa vecini traiau cu impresia ca acolo se produc medicamente, nu pesticide. Acest fapt contrasta puternic cu situatia existenta la acel moment dat in Statele Unite, unde legea impunea companiei sa informeze regulat oamenii asupra pericolului la care sunt expusi si sa-i instruiasca in privinta comportamentului potrivit in caz de urgenta. In India nimic nu ii obliga pe cei de la Union Carbide sa le pese.
Casele bine izolate au reprezentat un alt mod de protectie. Cei a caror coliba era facuta din scanduri, bucati de tabla, plastic si hartie, ca materiale de constructie pentru pereti si acoperis, au fost inconjurati de gazul ce si-a gasit loc printre gauri.
Din nou, tot cei nevoiasi au fost neglijati in privinta acordarii de ingrijire. Dupa zece zile de la producerea accidentului, in cartierele sarace, unde locuitorii isi castigau painea muncind cu ziua, se observa la tot pasul oameni tusind, avand dureri de piept, nereusind sa respire. Nimeni nu a mers sa le ofere medicamente sau sa ii examineze. Multi dintre ei nu aveau destula putere pentru a se ridica din pat. 
Nu mai aveau cum sa-si castige hrana sau sa o cumpere, insa nimeni nu le aducea nimic de mancare. Si chiar daca reuseau sa cumpere grane, femeile erau atat de slabite incat nu le-ar fi putut gati. Apartineau unui grup social ce suferea de malnutritie, iar daca hrana le-a fost refuzata intr-o conditie fizica atat de precara nu aveau cum sa reziste fizic. Se gaseau in pragul infometarii.
Totusi, in mai putin de doua saptamani, guvernul si comunitatea medicala din Bhopal anuntau ca ceea ce a fost mai rau a trecut. Versiunea lor era ca cea mai mare parte a simptomelor de care oamenii se plangeau erau rezultatul unor boli comun intalnite in aceste cartiere: anemia si tuberculoza.
In 1989, Union Carbide a acordat guvernului indian suma de 470 milioane de dolari ca despagubiri si a sustinut ca era obligatia autoritatilor locale sa curete zona infestata. Ulterior, victimele si familile acestora aveau sa acuze guvernul pentru intarzierea distribuirii acestor fonduri. Mai mult, dupa verdict, Compania Union Carbide a dat o declaratie de presa sustinand ca nu ar mai avea nicio legatura cu dezastrul de la Bhopal, deoarece in 1994 vanduse fabrica companiei Carbide India Limited (UCIL), redenumita ulterior Eveready Industries.
In iunie 2010, opt persoane, printre care si presedintele uzinei, Warren Anderson, au fost declarate vinovate de catre un tribunal indian si au primit o amenda de 100.000 de rupii (2.100 de dolari) si doi ani de inchisoare.
Cauzele accidentului de la Bhopal
Cauze primare
Bhopal este exemplul didactic de neglijenta corporatista orientata doar spre profit. Cateva din cauzele primare care au determinat accidentul sunt:
-  stocarea MIC in tancuri mari si umplerea acestora peste nivelele recomandate;
-  mentenanta proasta;
-  defectarea catorva sisteme de securitate datorita proastei mentenante;
-  sisteme de securitate oprite pentru a se economisi bani - incluzand sistemul de refrigerare al MIC ;
-  servicii de securitate inadecvate;
-  dependenta de operatii manuale;
-  lipsa operatorilor instruiti; 
-  management de securitate redus; 
-  lipsa planurilor de urgenta;
-  existenta unor zone de locuit improvizate in apropierea facilitatii;
-  metoda de productie periculoasa (exista si varianta productiei fara MIC- dar presupunea costuri mai mari);


Fisiere in arhiva (1):

  • Accidentul de la Bhopal.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

http://safetyinknowledge.blogspot.ro/2013/09/accidente-majore-bhopal.html
http://safetyinknowledge.blogspot.ro/2013/09/accidente-majore-bhopal.html
www.bbc.co.uk/romanian/news/story/2004/12/041203_bhopal_accident.shtml
https://biblioteca.regielive.ro/referate/chimie-generala/dezastrul-de-la-bophal-28918.html
https://www.ecomagazin.ro/poluarea-mediului-inconjurator/


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!