Abordarea Strategica a Intreprinderii

Extras din referat Cum descarc?

Conceptia strategica de abordare a intreprinderii se concretizeaza in trei aspecte definitorii:
- desfasurarea activitatii intreprinderii pe baza unor strategii economice cu un grad de fundamentare, aprofundare si formalizare adaptat conditiilor concrete de functionare a acesteia;
- previzionarea activitatii intreprinderii prin intermediul unui proces sistemic de planificare strategica, materializat in elaborarea unor planuri strategice prin care se realizeaza detalierea si concretizarea strategiilor economice;
- aplicarea strategiilor economice si a planurilor strategice prin adoptarea unui sistem performant de management strategic.
In conditiile exigentelor actuale, abordarea strategica a intreprinderii trebuie sa fie privita in stransa legatura cu caracteristicile specifice altor doua conceptii privind functionarea ei: cea sistemica si cea logistica.
Este evident ca fiecare din cele trei modalitati de tratare a intreprinderii moderne are propria ei arie a problematicii incluse in obiectul sau. Dar, cu toate acestea, ele se definesc printr-o anumita zona de interferenta functionala, conform careia fiecare dintre ele asigura premisele necesare pentru celelalte doua, si, in acelasi timp, se bazeaza pe cerintele impuse de acestea.
In acest context, se evidentiaza o serie de trasaturi orientate spre obtinerea unor performente economico-financiare superioare, care, poate fi spus prin analogie, formeaza decalogul abordarii intr-o conceptie strategica a intreprinderii.
1. Se refera la evolutia in viitor, pe termen lung sau mediu a activitatii intreprinderii, ceea ce implica un grad relativ mare de risc si incertitudine.  In aceste conditii, se impune folosirea unor metode specifice de evaluare, urmarire si luare in considerare a efectelor generate de acestea.
2. Urmareste realizarea misiunii pe care si-a asumat-o intreprinderea, in contextul respectarii principiilor de politica generala prestabilite.  Se asigura astfel fundamentul motivational al tuturor actiunilor strategice implicate.
3. Are in vedere ansamblul activitatilor din sfera sa de referinta, concentrandu-se pe aspectele esentiale ale acestora, care conditioneaza viabilitatea intreprinderii.
4. Se fundamenteaza pe interdependentele existente intre intreprindere si mediul in care aceasta functioneaza.  Eficacitatea lor determina in mare masura performantele obtinute de intreprindere in activitatea sa.
5. Reflecta interesele generale ale celor mai importanti stakeholderi si rezultatele negocierilor explicite sau implicite cu acestia.  Sansele de succes sunt cu atat mai mari cu cat gradul de reflectare este mai profund si cuprinzator, iar negocierile asigura castigul asteptat pentru fiecare parte implicata.
6. Se bazeaza pe principiul echifinalitatii, conform caruia realizarea obiectivelor fixate se poate asigura prin mai multe combinatii posibile de resurse si modalitati de actiune.  In aceste conditii, se impune fundamentarea unor optiuni strategice adaptate cerintelor si posibilitatilor concrete ale intreprinderii in perioada considerata.
7. Urmareste cu prioritate prefigurarea unui comportament concurential statornic, in functie de caracteristicile mediului de competitie al intreprinderii si pozitiile concurentiale ocupate in cadrul lui de catre diferitele afaceri din portofoliul acesteia.
8. Are in vedere obtinerea unui avantaj competitiv durabil, in raport cu misiunea intreprinderii, cu evolutiile contextuale ale potentialului ei si ale mediului sau concurential.  Gradul de stapanire de catre intreprindere a avantajului competitiv detinut si capacitatea acesteia de a-l mentine pe termen lung reprezinta principalele criterii de evaluare a calitatii si utilitatii abordarii strategice.
9. Favorizeaza desfasurarea unui proces adecvat de invatare organizationala.  Prin intermediul lui se amplifica capacitatea intreprinderii de a sesiza prompt schimbarile produse in mediul sau ambiant si de a reactiona imediat la acestea, in vederea adaptarii ei la noile exigente ale competitiei economice si ale clientilor sai.
10. Are ca scop fundamental obtinerea unei sinergii cat mai mari.  Expresia ei economica consta in generarea unei valori adaugate sporite, recunoscuta pe piata de catre clientii intreprinderii, care sunt interesati de achizitionarea produselor oferite de aceasta.
In conditiile etapei actuale, abordarea strategica se impune cu necesitate, indeosebi pentru realizarea imperativelor care definesc inalta performanta in functionarea intreprinderii moderne.  Privita in linii generale, importanta conceptiei strategice poate fi sintetizata pe trei directii principale:
- creeaza premisele necesare pentru o buna confruntare a intreprinderii cu competitorii sai, in conditiile unui mediu turbulent, in continua schimbare si imprevizibil, caracterizat printr-o concurenta din ce in ce mai acerba;
- asigura satisfacerea intr-o masura sporita a nevoilor si cerintelor specifice ale diferitilor clienti, in contextul amplificarii, diversificarii si individualizarii acestora;
- impune conceperea modificarilor in organizarea structurala si procesuala a intreprinderii, in vederea adaptarii ei la exigentele actuale ale mediului si competitiei economice.
Pe baza acestora, se asigura realizarea obiectivelor urmarite prin abordarea strategica a intreprinderii, referitoare in principal la: cresterea eficientei economice si competitivitatii ei, detinerea unei imagini mai bune pe pietele si in domeniile sale de operare, obtinerea unor profituri ridicate pe termen lung, cu caracter de stabilitate.
In esenta, acestea sunt caracteristicile unei intreprinderi de inalta performanta.
1.2. Caracteristicile  mediului  contemporan
In perioada scursa de la impunerea ei in cadrul preocuparilor economice (aproximativ, cel de-al saptelea deceniu al secolului anterior), abordarea strategica a cunoscut o continua evolutie ca urmare a schimbarilor care s-au produs in mediul de competitie si, implicit, la nivelul intreprinderilor, in tendinta lor de adaptare permanenta.  Evolutia s-a materializat in aparitia unor noi concepte, metode si tehnici specifice abordarii strategice, precum si adoptarea unor modalitati adecvate de introducere a acestora in sistemele manageriale ale intreprinderilor.
Intreprinderile moderne isi desfasoara activitatea intr-un mediu deosebit de turbulent, dinamic si imprevizibil, care suporta mutatii profunde la intervale de timp relativ scurte si impune exigente sporite sub raportul competitiei economice si al obiectivelor de performanta vizate.
In acest sens, mediul contemporan se defineste printr-o serie de caracteristici care isi pun amprenta asupra abordarii intr-o conceptie strategica a intreprinderilor integrate in cadrul lui.
A. Accelerarea ritmului schimbarilor
In conditiile etapei actuale, procesele, produsele si tehnologiile, intreprinderile, pietele si domeniile de afaceri in care sunt ele implicate se schimba mult mai repede, la perioade de timp reduse, generand efecte inovatoare asupra tuturor sectoarelor de activitate.
In acelasi timp, se scurteaza semnificativ ciclurile de innoire a portofoliilor de produse si a proceselor care asigura valorificarea lor, ca urmare a reducerii perioadelor de trecere de la stadiul de cercetare la cel de comercializare.
Ca urmare, intreprinderile pot obtine performante superioare numai prin folosirea unor strategii de adaptare permanenta la schimbarile mediului si de actiune in contextul oportunitatilor si restrictiilor impuse de acestea.  In caz contrar, pozitiile concurentiale favorabile detinute pe pietele diverselor domenii de afaceri nu pot fi mentinute pe o perioada indelungata.


Fisiere in arhiva (1):

  • Abordarea Strategica a Intreprinderii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!