Timpul si spatiul universului romanesc literar

Extras din referat Cum descarc?

Pentru ideea importantei coordonatelor temporale si spatiale in literatura, opiniile lui M. Bahtin sunt un reper major si fertil. In conceptia lui M. Bahtin, configuratiile spatio-temporale se unifica in cronotop, concept de baza al analizelor sale privind literatura europeana, definit drept "conexiune" a doua notiuni al caror caracter este "indisolubil". Conceptul este utilizat in sfera creatiei literare partial ca o "metafora": "Vom numi cronotop (ceea ce in traducere ad-litteram inseamna <<spatiu-timp>>) conexiunea esentiala a relatiilor temporale si spatiale, valorificata artistic in literatura. Acest fenomen se foloseste in stiintele matematice si a fost introdus si fundamentat pe baza teoriei relativitatii (Einstein). Pe noi nu ne intereseaza sensul special pe care il are in teoria relativitatii, noi il vom prelua in teoria literaturii aproape ca pe o metafora (aproape, dar nu intru totul); pentru noi este important faptul ca el exprima caracterul indisolubil al spatiului si al timpului (timp ca cea de a patra dimensiune a spatiului). Noi intelegem cronotopul ca ca o categorie a formei si continutului (s.n.) in literatura (nu ne vom referi aici la functia cronotopului in alte sfere ale culturii)."
Preluat din teoria relativitatii, el presupune, asadar, valorizarea timpului ca dimensiune a spatiului, intre cele doua elemente stabilindu-se relatii de "intersectare" si de "contopire" ce fac necesara abordarea lor drept o unitate: "In cronotopul literar-artistic are loc contopirea indiciilor spatiale si temporale intr-un ansamblu inteligibil si concret. Timpul, aici, se condenseaza, se comprima, devine vizibil din punct de vedere artistic; spatiul insa se intensifica, patrunde in miscarea timpului, a subiectului, a istoriei. Indiciile timpului se releva in spatiu, iar spatiul este inteles si masurat prin timp. Intersectarea si contopirea indiciilor constituie caracteristica cronotopului artistic." 
Dintre cele doua categorii, timpul este considerat de Bahtin ca preeminent, dar, ceea ce releva importanta cronotopului este faptul ca, departe de a fi doar un "cadru" al operei, el creeaza si o anumita imagine a omului, deci are o semnificatie antropologica. El valorizeaza umanul, il evidentiaza in ceea ce el are specific: "[ ] in literatura, timpul constituie principala baza a cronotopului. Cronotopul, ca o categorie a formei si a continutului, determina (intr-o masura considerabila) si imaginea omului in literatura; aceasta imagine este esentialmente cronotopica." In ceea ce priveste relatiile temporale si spatiale din Baltagul, timpul evenimential, la care se raporteaza personajele, se plaseaza intre doua mari sarbatori crestine, avand corespondent in calendarul pastoral. Samedru (Sfantul Dumitru -  26 octombrie) "incheie" vara si desfrunzeste codrul, iar Sangeorz (Sfantul Gheorghe -  23 aprilie) readuce codrul la viata si alunga iarna. Este evident ca cele doua anotimpuri pastorale au un echivalent simbolic in ciclul viata-moarte, la care se raporteaza nu numai natura, ci si individul. Acest timp evenimential, profan are ca fundal timpul mitic, simbolic, arhetipal. Plecarea lui Nechifor de acasa coincide cu "drumul spre iarna", adica spre moarte. La polul opus, intr-o perfecta simetrie, de Sangeorz va fi desavarsit ritualul integrarii, pentru o renastere intr-o alta "primavara". 
Sadoveanu sugereaza discret aceste valente simbolice ale determinarilor temporale. Sub aparenta unor gesturi inserate in cotidianul lipsit de dimensiune metafizica, romanul contine fluxul aluvionar al rezonantelor simbolice, precum aceasta dualitate iarna -  primavara, moarte -  viata.
Spatiul epic are, de asemenea, valente care imbina planul real cu cel simbolic. Structurile antropologice ale imaginarului releva opozitii semnificative intre spatiul sacru al muntelui, situat in apropierea cerului, si spatiul degradat al vaii. Cititorul este purtat printr-o geografie reala -  Dorna, Bistrita, Piatra, Brosteni -  in care cea fictionala se integreaza firesc.
Meditand la cele doua lumi, cea a muntelui, cunoscuta ei, si cea a campiei, Vitoria traseaza nu numai doua toposuri opuse, ci si doua moduri de a trai; un cronotop al muntelui si unul al sesului, o lume a tiparelor arhaice si o alta, in schimbare si evolutie. Pe de o parte, ea apreciaza existenta unor legi ale prezentului, care sa dea certitudine faptelor umane, inserandu-le unor norme ale altei "oranduieli", cea moderna. S-ar cunoaste astfel drumurile pastorilor, tranzactiile acestora si, mai ales, raufacatorii si-ar primi cu promptitudine pedeapsa:
Perimetrul montan este sustras civilizatiei curente (,,la noi nu este nici primar nici jandar"), dar, de asemenea, refractar intruziunilor; este un spatiu defensiv, un spatiu care continua un mod de viata ancestal, iar oamenii ,,tin la calindarul cel vechi de la inceputul lumii." Elementele de progres material nu inspira incredere, nu trezesc reale curiozitati si nici nu sunt percepute ca factor de civilizatie, ca si cum ar fi specifice altei lumi si nu ar intra in sfera existentiala a muntenilor. Trenul este ,,ceva nedeslusit"; telefonul inseamna a vorbi ,,pe sarma" si nu pare a fi decat un semn malefic, iar cine apeleaza la el comite un pacat; nu este admis ,,valtul nemtesc", iar apelativul ,,domnisoara" primit de Minodora de la tanarul care o place ,,e cuvant de rusine" Tabuurile sunt invocate ca porunci inviolabile ale comunitatii. Cine nu respecta cutumele de generatii va fi exemplar pedepsit si se va discredita printre ai sai.


Fisiere in arhiva (1):

  • Timpul si spatiul universului romanesc literar.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1.M. Bahtin, Formele timpului si ale cronotopului in roman, in Probleme de literatura si estetica, Traducere de Nicolae Iliescu, Prefata de Marian Vasile, Editura Univers, Bucuresti, 1982
2.Vasile Tonoiu, Ontologii arhaice in actualitate, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1989


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!