Timpul și spațiul universului românesc literar

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Litere
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 2410
Mărime: 23.14KB (arhivat)
Publicat de: Ana I.
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Pentru ideea importanței coordonatelor temporale și spațiale în literatură, opiniile lui M. Bahtin sunt un reper major și fertil. În concepția lui M. Bahtin, configurațiile spațio-temporale se unifică în cronotop, concept de bază al analizelor sale privind literatura europeană, definit drept “conexiune” a două noțiuni al căror caracter este “indisolubil”. Conceptul este utilizat în sfera creației literare parțial ca o “metaforă”: “Vom numi cronotop (ceea ce în traducere ad-litteram înseamnă <<spațiu-timp>>) conexiunea esențială a relațiilor temporale și spațiale, valorificată artistic în literatură. Acest fenomen se folosește în științele matematice și a fost introdus și fundamentat pe baza teoriei relativității (Einstein). Pe noi nu ne interesează sensul special pe care îl are în teoria relativității, noi îl vom prelua în teoria literaturii aproape ca pe o metaforă (aproape, dar nu întru totul); pentru noi este important faptul că el exprimă caracterul indisolubil al spațiului și al timpului (timp ca cea de a patra dimensiune a spațiului). Noi înțelegem cronotopul ca ca o categorie a formei și conținutului (s.n.) în literatură (nu ne vom referi aici la funcția cronotopului în alte sfere ale culturii).”

Preluat din teoria relativității, el presupune, așadar, valorizarea timpului ca dimensiune a spațiului, între cele două elemente stabilindu-se relații de “intersectare” și de “contopire” ce fac necesară abordarea lor drept o unitate: “În cronotopul literar-artistic are loc contopirea indiciilor spațiale și temporale într-un ansamblu inteligibil și concret. Timpul, aici, se condensează, se comprimă, devine vizibil din punct de vedere artistic; spațiul însă se intensifică, pătrunde în mișcarea timpului, a subiectului, a istoriei. Indiciile timpului se relevă în spațiu, iar spațiul este înțeles și măsurat prin timp. Intersectarea și contopirea indiciilor constituie caracteristica cronotopului artistic.”

Dintre cele două categorii, timpul este considerat de Bahtin ca preeminent, dar, ceea ce relevă importanța cronotopului este faptul că, departe de a fi doar un “cadru” al operei, el creează și o anumită imagine a omului, deci are o semnificație antropologică. El valorizează umanul, îl evidențiază în ceea ce el are specific: “[ ] în literatură, timpul constituie principala bază a cronotopului. Cronotopul, ca o categorie a formei și a conținutului, determină (într-o măsură considerabilă) și imaginea omului în literatură; această imagine este esențialmente cronotopică.” În ceea ce privește relațiile temporale și spațiale din Baltagul, timpul evenimențial, la care se raportează personajele, se plasează între două mari sărbători creștine, având corespondent în calendarul pastoral. Sâmedru (Sfântul Dumitru - 26 octombrie) “încheie” vara și desfrunzește codrul, iar Sângeorz (Sfântul Gheorghe - 23 aprilie) readuce codrul la viață și alungă iarna. Este evident că cele două anotimpuri pastorale au un echivalent simbolic în ciclul viață-moarte, la care se raportează nu numai natura, ci și individul. Acest timp evenimențial, profan are ca fundal timpul mitic, simbolic, arhetipal. Plecarea lui Nechifor de acasă coincide cu “drumul spre iarnă”, adică spre moarte. La polul opus, într-o perfectă simetrie, de Sângeorz va fi desăvârșit ritualul integrării, pentru o renaștere într-o altă “primăvară”.

Sadoveanu sugerează discret aceste valențe simbolice ale determinărilor temporale. Sub aparența unor gesturi inserate în cotidianul lipsit de dimensiune metafizică, romanul conține fluxul aluvionar al rezonanțelor simbolice, precum această dualitate iarnă - primăvară, moarte - viață.

Spațiul epic are, de asemenea, valențe care îmbină planul real cu cel simbolic. Structurile antropologice ale imaginarului relevă opoziții semnificative între spațiul sacru al muntelui, situat în apropierea cerului, și spațiul degradat al văii. Cititorul este purtat printr-o geografie reală - Dorna, Bistrița, Piatra, Broșteni - în care cea ficțională se integrează firesc.

Meditând la cele două lumi, cea a muntelui, cunoscută ei, și cea a câmpiei, Vitoria trasează nu numai două toposuri opuse, ci și două moduri de a trăi; un cronotop al muntelui și unul al șesului, o lume a tiparelor arhaice și o alta, în schimbare și evoluție. Pe de o parte, ea apreciază existența unor legi ale prezentului, care să dea certitudine faptelor umane, inserându-le unor norme ale altei “orânduieli”, cea modernă. S-ar cunoaște astfel drumurile păstorilor, tranzacțiile acestora și, mai ales, răufăcătorii și-ar primi cu promptitudine pedeapsa:

Perimetrul montan este sustras civilizației curente („la noi nu este nici primar nici jandar”), dar, de asemenea, refractar intruziunilor; este un spațiu defensiv, un spațiu care continuă un mod de viață ancestal, iar oamenii „țin la călindarul cel vechi de la începutul lumii.” Elementele de progres material nu inspiră încredere, nu trezesc reale curiozități și nici nu sunt percepute ca factor de civilizație, ca și cum ar fi specifice altei lumi și nu ar intra în sfera existențială a muntenilor. Trenul este „ceva nedeslușit”; telefonul înseamnă a vorbi „pe sârmă” și nu pare a fi decât un semn malefic, iar cine apelează la el comite un păcat; nu este admis „valțul nemțesc”, iar apelativul „domnișoară” primit de Minodora de la tânărul care o place „e cuvânt de rușine” Tabuurile sunt invocate ca porunci inviolabile ale comunității. Cine nu respectă cutumele de generații va fi exemplar pedepsit și se va discredita printre ai săi.

Bibliografie

1.M. Bahtin, Formele timpului și ale cronotopului în roman, în Probleme de literatură și estetică, Traducere de Nicolae Iliescu, Prefață de Marian Vasile, Editura Univers, București, 1982

2.Vasile Tonoiu, Ontologii arhaice în actualitate, Editura Științifică și Enciclopedică, București, 1989

Preview document

Timpul și spațiul universului românesc literar - Pagina 1
Timpul și spațiul universului românesc literar - Pagina 2
Timpul și spațiul universului românesc literar - Pagina 3
Timpul și spațiul universului românesc literar - Pagina 4
Timpul și spațiul universului românesc literar - Pagina 5
Timpul și spațiul universului românesc literar - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Timpul si spatiul universului romanesc literar.docx

Alții au mai descărcat și

Camil Petrescu - Particularități ale stilului

Camil Petrescu s-a nascut la Bucuresti, la 22 aprilie 1894. Este fiul lui Camil Petrescu si al Anei Cheler. A fost crescut de familia...

Poema în oglindă - Bacovia

Poetul George Bacovia se incadreaza in perioada interbelica, opera sa poetica fiind dominata de curentele literare simbolism si expresionism....

Analiza poeziilor Anei Blandiana

Cuvintele trec strada Ca sirul de orfani De la Casa Copilului, Fiecare cu pumnu-nclestat In haina celui din fata, Cu singura grija De-a nu se...

Institutul Limbii Române

1. Inroducere Această lucrarea propune analiza unui fragment de text extras din volumul Cartea românească de învățătură. Analiza urmărește o...

Conspect seminar - Teoria literaturii

1. Wellek, Warren -epistemologica este o problemă extrem de dificilă, problema „modului de existență” sau a „situs-ului ontologic” al operei...

Jar - de Liviu Rebreanu (fisa de lectura+fisa bibliografica)

Informații autor Liviu Rebreanu s-a născut la 27 noiembrie 1885 fiind primul din cei 14 copii ai învățătorului Vasile Rebreanu și ai Ludovicăi. A...

Te-ar putea interesa și

Tipuri de Roman în Perioada Postbelică

1. Premisă 1. Destinul romanului românesc în perioada postbelică, al literaturii în întregul ei, a stat sub semnul seismelor ideologice, sociale...

Orașul Iași

Iasi – capitala Moldovei Iasi – cultura, traditie, viitor Iasul, capitala formala a Moldovei, este unul dintre orasele care au o adevarata...

Literatura Postbelică

Argument ,, O povestire e o fibra din durerea trecerii noastre. Când e vesela, lumineaza tâmpla, trista, izbeste-n osul fruntii. O povestire...

Proiect Pedagogie

Clasa scolara e un grup de invatare care se aseamana, in multe privinte, cu un grup de munca dar are si cateva caracteristici proprii. Asemanarea...

Diversitate tematică, stilistică și de viziune artistică în poezia interbelică

În această perioadă s-au dezvoltat mai multe curente literare printre care: simbolism, tradiţionalism,modernism, avangardism. Prezentarea...

Mitul Zburătorului în Operele Scriitorilor Români

Introducere Mitul este un element esenţial al civilizaţiei omeneşti, în care sunt codificate toate credinţele, principiile morale şi activităţile...

Clasicismul

- ACCEPTIUNEA ISTORICA - Clasicismul este un curent literar-artistic având centrul de iradiere în Franta, ale cărui principii au orientat creaţia...

Barocul

Barocul, ca şi curent artistic, s-a manifestat în cultura europeanǎ între anii 1550-1750, perioada de apogeu fiind între 1600-1700. Este considerat...

Ai nevoie de altceva?