Poetica hyperfictiunii din Storyspace

Extras din referat Cum descarc?

Abstract:This article will describe and interpret the poetics of interactive fiction made within the hypertext system created by J.D. Bolter and M. Joyce - Storyspace, based on spatial metaphor - "topographic metaphor" / "writing space". As an alternative to the code format found in books, hypertextual literature, supported by MEMEX (V. Bush) and Xanadu (T. Nelson) projects, has developed substantially, defining itself as a continuation of the modern "tradition" of experimental literature in print, freeing both the author and the reader from the restrictions of the printed medium and favoring new experiments in literary structure.
Storyspace is used for writing novels, articles, reports, creating university courses. In this article, three hyperfiction products will be analyzed in more detail, the hypertextual novels: "Afternoon. A story "M. Joyce; Patchwork Girl S. Jackson; "Victory Garden" S. Moulthrop, presenting their structure and hypertextual specificity.
Key- words: hypertext, hyperfiction, interactive fiction, Storyspace, hypertextual literature
Noile forme de comunicare solicitate de structura mozaica a culturii contemporane atrag si noi metode de interpretare a textului. Acesta depaseste cadrul traditional, devine hypertext, directionand cercetarea spre o ,,masina textuala" care stocheaza si gestioneaza un volum mare de informatie si faciliteaza producerea textelor prin diverse softuri. Prezentarea ,,masinii hypertextuale" incepe cu inaugurarea, in 1945, de catre V. Bush, a proiectului electro-mecanic MEMEX (din engl. MEMory EXtension) care lega blocuri informationale distincte, facand accesibila navigarea prin ele, indiferent de locul stocarii acestora. [1, p.44]
Un alt proiect este Xanadu al lui T. Nelson, care, in 1965, teoretizeaza fenomenul hypertextual, oferind termenul de hypertext si definitia acestuia ca fiind: ,,o strategie pentru organizarea fragmentelor textuale intr-un mod intuitiv si informal, cu legaturi/ link-uri intre sectiunile inrudite ale unui text sau intre parti conexe ale diferitelor texte din acelasi sistem de regasire." [2, p.12] 
Publicatiile ulterioare ale lui Nelson profileaza doua idei extrem de importante: una ar fi ca literatura, inteleasa ca informatie destinata pastrarii, este un sistem de creatii legate intre ele; si alta ca scopul computerului este de a elibera omul, de a-i facilita procesul de prelucrare a informatiei prin sistemul comun de scriere si pastrare a acesteia in computer, pe baza unui sistem hypertextual. 
,,The New Encyclopedia Britannica" pomeneste de hypertext in sectiunea ,,Information science" la discutarea metodelor afisarii semantice a informatiei. Hypertextul este definit ca o metoda prin care documentele se unesc prin intermediul ,,legaturilor" in retea. Premisa unificarii poate fi coincidenta ideilor, concluziilor, pozitionarea identica a partilor etc. In ,,The Encyclopedia of Language and Linguistics" se adauga specificarea ca hypertextul este un text structurat la care se mai adauga interpretarea, simplificat prezentata, a hypertextului ce se bazeaza pe World Wide Web, parte a Internetului, la temelia caruia este pus protocolul hypertextual (HyperText Transport Protocol/ http)." [1, p. 49] 
In ,,Cybertext. Perspectives on ergodic literature", Espen Aarseth afirma ca hypertextul este adesea inteles ca un mediu textual, ca o alternativa pentru formatul codului gasit in carti, reviste, si manuscrise legate. Acesta este adesea descris ca sistem de citire si scriere mecanic (computerizat), in care textul este organizat intr-o retea de fragmente si conexiuni intre ele. Ca atare, are beneficii potentiale evidente: un cititor poate aborda un punct de interes specific printr-o serie de optiuni de restrangere pur si simplu facand click pe ecran cu mouse-ul. [2, p.76] 
Libertatea cititorului si impactul sau asupra operei citite creste odata cu sporirea numarului de scriitori care au profitat de posibilitatile computerului si, incepand cu anii 1980, au creat o serie de fictiuni hypertextuale care au inovat conceptul de lectura si scriere, apropiindu-le nemijlocit pana la contopire. Experimentele date nu sunt o inovatie datorata doar evolutiei TIC, ci, mai degraba, o extensie tehnologizata a unor experimente mai vechi in structurarea textelor. ,,Notele de subsol sunt hypertexte minime, in care o ramura conduce de la textul principal la nota si de la nota inapoi la text. Enciclopediile sunt de obicei organizate pentru a oferi mai multe cai de la un articol la altul, legaturile fiind indicate de referintele de la sfarsitul articolului. Multi romancieri au experimentat forme hypertextuale in carti fizice, tiparite, de exemplu, Julio Cortizar in ,,Hopscotch", (1966) cu caile sale multiple de bifurcare, Milorad Pavic in ,,Dictionarul khazarilor", (1989), care ia in forma a trei enciclopedii paralele, aceleasi evenimente istorice.


Fisiere in arhiva (1):

  • Poetica hyperfictiunii din Storyspace.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Kuper, Inna. Hypertextul ca mijloc de comunicare. In ?o??o?o???ec??? ?yp?a?, No  1/2  , Moscova, 2000, p. 37- 59
2. Aarseth, Espen. Cybertext. Perspectives on ergodic literature. The Johns Hopkins University Press, Baltimore, Maryland; 1997, p. 208
3. Becker, Howard S. O noua forma de arta: fictiunea cu hypertext. https://www.uv.es/~fores/programa/becker_hypertextfiction.html [accesat 01.08.2020]
4. Bolter, Jay; Joyce,Michael. Hypertext and Creative Writing. In papers of Conference Hypertext `87. University of North Carolina, 1987. https://www.researchgate.net/publication/221267074 [accesat 10.08.2020]
5. Barnet, Belinda. Machine Enhanced (Re)minding: the Development of Storyspace. In Digital Humanities, Vol.6, Nr.2. Swinburne University of Technology, 2012 http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/6/2/000128/000128.html [accesat 10.08.2020]
6. Kuchina, Svetlana. Literatura electronica: strategii de baza ale pastrarii artefactelor. In ?ay???? ??a?o?, No 2 (50), Ekaterinburg 2016, p.175-185
7. Bernstein, Mark. Storyspace 3. Halifax, NS, Canada; 2016, p. 201-206. DOI: http://dx.doi.org/10.1145/2914586.2914624 [accesat 14.10.2020]
8. Neuburg, Matt. Engst, Adam C. Storyspace Introduction. Storyspace 1.1. In TidBITS Electronic Publishing. http://nzdl.org/gsdlmod?e=d-00000-00---off-0tidbits--00-0----0-10-0---0---0direct-10---4-------0-1l--11-en-50---20-about---00-0-1-00-0--4----0-0-11-10-0utfZz-8-00&cl=CL4&d=HASH38d5ef35115b89e6f4edcd.4&gt=1 [accesat 14.10.2020]
9. http://www.eastgate.com/storyspace/index.html [accesat 06.10.2020]
10. Petukhov, S. V. The hypertext: creativity without borders. p.228- 231. http://old.bsu.ru/content/pages2/1075/2010/PetuhovSV.pdf [accesat 05.10.2020]
11. Gasimova, G.R. Poetica intertextualitatii in romanul interactiv ,,Afternoon" de Michael Joyce. In Herald of Vyatka State university, Russian Federation Kirov,2015. p. 80- 84
12. http://www.eastgate.com/catalog/PatchworkGirl.html [accesat 15.10.2020]
13. http://www.eastgate.com/catalog/ThoseTrojanGirls.html [accesat 15.10.2020]
14. http://www.eastgate.com/catalog/VictoryGarden.html [accesat 15.10.2020]
15. Kuchina, Svetlana. Literatura electronica: etapele actualizarii noului mediaobiect. In ?ay???? ??a?o?, No 7 (55), Ekaterinburg 2016, p.147-157


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!