Referate pentru domeniul Litere

pdf

Limbajul si comunicarea verbala si nonverbala la prescolari

Limbajul este forma de comunicare a unor mesaje intre emitatori si receptori - constituind esenta intregului proces scolar preuniversitar de educare a limbajului, ca proces de educare a comunicarii. Intreaga perioada a scolarizarii tinerilor - de la gradinita pana la absolvirea liceului - este marcata, preponderent, de realizarea obiectivelor ce vizeaza educarea limbajului. Limbajul ramane o marca de reprezentativitate intelectuala pentru oameni, fiind un instrument de achizitionare - orala sau prin scris - a majoritatii informatiilor din oricare domeniu de specialitate, inclusiv din sectoa... vezi detalii

docx

Adrian Schiop si elogiul marginalului

,,Acum, sa-ti spun sincer, nu-mi place sa fac frumos in arta pe care o livrez, din contra, imi place sa fac urat, sa vin cu subversiunea, problemele, scandalul. Ma intereseaza jegul, inegalitatile de putere, schizofreniile identitare, datul la gioale, toate chestiile care nu duc nicaieri sau duc la esec." Imaginarul colectiv post communism si post revolutie are un caracter specific, ceva de tranzitie prost facuta intre comunism si consumerism, de unde a rezultat o societate de un urbanism provincial. Daca scriitorii acestei generatii vor sa traiasca asa cum scriu, cu scopul de a oferi... vezi detalii

docx

Avangardismul

I. APARITIA TERMENULUI DE AVANGARDA SI EVOLUTIA ACESTUIA Termenul de avangarda apare folosit pentru prima data, cu o valoare metaforica, in a doua jumatate a secolului al XVI-lea, de francezul Etienne Pasquier, in Cercetarile Frantei: ,,Un razboi triumfator a fost declarat atunci ignorantei, un razboi in care indraznesc sa afirm ca Sceve, Beze si Peletier formau avangarda sau, daca vreti, erau inainte-mergatorii celorlalti poeti"(Calinescu, 2005, p. 103) . Astfel, pentru Pasquier, ,,avangarda" nu era decat o figura de stil sugestiva care exprima ,,sensul schimbarii si al evolutiei... vezi detalii

docx

Jean Caune - Cultura si comunicare

PARTEA INTAI: PUNCTE DE VEDERE TEORETICE. 1. LIMBAJUL CA FENOMEN CULTURAL. In primul rand, trebuie sa privim cultura ca pe un ansamblu de sisteme simbolice, in care un prim rang il ocupa limbajul, deoarece el reprezinta fundamentul societatii omenesti, atat in planul identitatii, cat si in cel al evolutiei sale. Astfel, limbajul apartine atat domeniului individualului, cat si socialului si nu se poate clasa in nicio categorie a faptelor umane. Limba nu se confunda cu limbajul, caci acesta nu este decat o parte determinanta. Potrivit lui Ferdinand de Saussure, in interiorul limbajului se ide... vezi detalii

docx

Ce este frumosul

Definirea frumosului a preocupat natura umana inca de la inceputurile teoriilor emise de marii filosofi ai Greciei Antice precum: Platon, Pitagora, Aristotel. Acestia au fost primii care au incercat sa traseze in detaliu insemnatatea acestei notiuni, iar pentru a raspunde acestor intrebari au scris tratate intregi:,,Banchetul", ,,Republica", ,,Imaios", ,,Phaidon", ,,Phaidros" - Platon, fiind primul care a dat notiunii de frumos un sens filosofic si ,,Poetica" ,,Metafizica" si ,,Fizica" ale lui Aristotel. ,,Si ramin, intr-un chip simplu, fara intortoc... vezi detalii

docx

Recenzie Homo deus de yuval noah harari

De-a lungul istoriei, omenirea s-a confruntat constant cu trei probleme cruciale: razboiul, foametea si molimele. In secolul XX, a reusit sa le rezolve in mare masura. Razboiul nu mai are aceeasi putere de distrugere: in prezent numarul celor care se sinucid e mai mare decit al celor morti in conflicte armate. Foametea dispare: oamenii sufera mai degraba din cauza obezitatii decit din cauza malnutritiei. Molimele nu mai fac ravagii: mai multi oameni mor de batrinete decit in urma bolilor infectioase. Ce anume va lua insa locul razboiului, foametei si molimelor in agenda omenirii? Ce destin ... vezi detalii

docx

Sacru si profan in literatura romaneasca

Tema tratata de Mircea Eliade se regaseste in majoritatea lucrarilor sale de specialitate; este vorba despre cum homo religiosus isi segmenteaza universul de cunoastere in doua dimensiuni diferite: sacrul si profanul Sacrul si profanul a fost conceputa pentru marele public, ca o introducere generala in studiul fenomenologic si istoric al faptelor religioase. In primul rand, putem spune ca omul ia cunostinta de sacru pentru ca acesta se manifesta, se prezinta ca fiind ceva cu totul diferit de profan. Spatiul profan pastreaza locuri ,,privilegiate", calitativ deosebite de celalalte, cum ... vezi detalii

doc

O mica monografie a aromanilor

FARSEROTI, MOSCOPOLENI SI MUZACHEARI - O MICROMONOGRAFIE A AROMANILOR "Posedat de dorinta de a cuprinde cat mai mult din mirajul drumurilor care pleaca si vin, amenintat de destramare si pierdere de sine ca orice individ politrop, pe scena istoriei aromanului i-a venit rolul de a interpreta o infinitate de personaje, transparenta si simplitatea fiintei sale interioare, dublata de o rara energie, suportand greutatea oricarei deghizari" (Irina Nicolau). "Situati la confluenta dintre Orient si Occident, mostenitori ai unor culturi care si-au revendicat si disputat influenta in ... vezi detalii

docx

Constructii comparative

Rodica Zafiu subliniaza faptul ca ,,constructiile comparative sunt structuri sintactice complexe, realizate prin elipsa si reorganizare, specialitate pentru a exprima o comparatie stabila intre doua obiecte, calitati, procese etc.- ridica multe probleme de interpretare, in diferitele modele sintactice. Consideram ca unele trasaturi specifice ale constructiilor comparative din romana constituie date semnificative pentru o tratare a comparatiei din perspectiva tipologica si contrastiva, oferind argumente pentru unele solutii de analiza a fenomenelor similare din alte limbi." Pe de alta p... vezi detalii

docx

Gabriel Andreescu - Existenta prin cultura

Gabriel Andreescu, Existenta prin cultura. Represiune, colaborationism si rezistenta intelectuala sub regimul comunist, colectia ,,Plural M", Iasi, Editura Polirom, 376 p., ISBN: 978-973-46-5822-0 Gabriel Andreescu, profesor la Facultatea de Stiinte Politice a Scolii Nationale de Studii Politice si administrative, este unul dintre disidentii anticomunisti din Romania. Lupta pentru respectarea drepturilor omului a constituit unul dintre principalele motive ce au facut din acesta unul dintre disidentii care s-au opus in mod deschis regimului totalitar impus de Nicolae Ceausescu. Avand la... vezi detalii

doc

Mitologie si literatura in Europa

O data cu dezvoltarea relatiilor sociale si cu aparitia unei forme mai evoluate a noilor moravuri impuse si reglementate de institutia feudalitatii, fondul popular eroic, barbar din literatura nu mai e pe placul noii societati feudale. Astfel, vechiul fond naturalist este inlocuit de un ideal cavaleresc, nuantat de crestinism. Contactul cu Orientul, stabilit in timpul cruciadelor, in urma ocuparii Spaniei de catre mauri, largeste universul cultural al cavalerilor, prezentandu-le noi forme de viata, noi idei poetice, produse ale unei culturi complete si rafinate, de unde reiese "gustul... vezi detalii

doc

Memorie si invatare

In sens larg, invatarea este procesul prin care se achizitioneaza experiente noi, se formeaza capacitati si deprinderi ce permit individului sa rezolve situatii problematice, care inainte nu puteau fi solutionate, il ajuta sa optimizeze relatiile sale cu lumea. Invatarea de tip scolar este forma dominanta de activitate pentru procesul instructiv-educativ, acopera intreaga intreaga perioada a scolaritatii individului si urmareste transformarea cunostintelor, priceperilor, deprinderiloe din continuturi cu caracter normativ in fapt psihologic concret, in achizitii ale personalitatii. In orice... vezi detalii

docx

Pacatul

Avand in vedere, ca a fost tratat de mari oameni de stiinta din cele mai vechi timpuri si pana in zilele noastre, pacatul intruchipeaza diferite forme. De altfel, este o tema care i-a preocupat pe ganditori , luand exemple din viata de zi cu zi de la diferite popoare punandu-le in comparatie cu ceea ce este in Vechiul Testament. Putem spune ca pacatul este un act, un cuvant, un gand, un fapt contrar a ceea ce de fapt, o religie considera a fi vointa lui Dumnezeu. Cu toate acestea, Sigmund Freud afirma faptul ca pentru a ne recunoaste elementele pastrate ale traditiei noastre, trebuie sa ne ... vezi detalii

Hopa sus!