Liviu Rebreanu

Extras din referat Cum descarc?

1. Incadrare in hipercanon/contracanon/canon umbra
In primul rand canonul, cum afirma Harold Bloom in cartea sa intitulata ,,Canonul occidental inseamna alegerea cartilor pentru institutiile de invatamant.
Canonul, termen religios la origine, a devenit o chestiune de alegere intre texte aflate in continua competitie pentru supravietuire, indiferent cum am privi alegerea lor. Canonul literar reprezinta un set de norme, valori, principii in baza carora se propun spre studiere cele mai memorabile opere, fiecare avand o nota specifica. Harold Bloom da o definitie a canonului foarte concisa, dar cu un substrat profund: ,,Canonul este, intr-adevar, un etalon de vitalitate, o norma care incearca sa schiteze incomensurabilul"
Cativa partizani recenti ai asa numitului radicalism academic merg atat de departe incat sugereaza ca operele intra in canon datorita unor reclame de succes si campaniilor lor de publicitate. 
Liviu Rebreanu devine un scriitor clasic/canonic mai ales fiindca e un scriitor national. Acesta intra in hipercanon, deoarece are un capita simbolic urias, este prezent in viata noastra chiar si dupa moarte prin stazile cu numele acestuia pe care le poarta, numeroasele institutii, etc. Acesta prezinta o crestere canonica in timp, se face remarcta prin operele sale inca studiate, lucru ce aduce un prestigiu mare autorului.
2. Aspecte canonice ale operei .
Aparitia lui Liviu Rebreanu in literatura coincide cu un moment de raspintie. Cand in 1912, apare la Orastie volum intitulat ,,Framantari", realismul artistic si liric produsese aproape toate operele sale caracteristice.Cu puterile inceracte in chipul acesta, Rebreanu daruieste literaturii noastre , in anii de dupa razboi, primele ei mari constructii epice. Realismul artistitic si liric se realizase in cadrul limitat al nuvelei si schitei. 
Inceputul anilor '90 inregistreaza inca un moment important in cercetarea operei rebreniene: cartea profesorului Mircea Muthu, Liviu Rebreanu sau paradoxul organicului126. Tragicul rebrenian, in conceptia criticului clujean, ,,este de natura anamnetica si o <<inaintare cu spatele>>127 si, mai ales in Ion si Ciuleandra, e construit in "tiparele tragediei clasice". 
Cele mai studiate opere ale lui Rebreanu sunt Ion si Padurea Spanzuratilor. Despre ce se vorbea mai mult in romanul Ion era curajul de a cobori, fara iluzii si fara prejudecati, in locul motivelor sufletesti. Romanul Ion descrie o larga freasca a vietii romanesti in Ardealul revenit, eposul permanentii lementului romanesc in mijlocul unor inprejurari neprielnice, evocat insa nu in motivatia ei eroica, ci prin intelegerea resorturilor statornice ale sufletului taranesc, lacomia de pamant si senzualitatea robusta, afirmate prin siretenie lipsa de scrupule, cruzime . Aspecte importante in roman sunt: hora, cum o descrie N. Manolescu ,,o hora a soartei", ,,glasul pamantului" si ,,glasul iubirii". Romanul se remarca prin principala tema a romanului ,,prezentarea problematicii pamantului , in conditile satului ardelean de la inceputul sec al XX, prezinta lupta unui taran sarac pentru a obtine pamantul si consecintele actelor sale. Caracterul monografic al romanului orieenteaza investigatia narativa spre diverse aspecte ale lumii rurale prezente in Ion, cum ar fi obiceiuri legate de marile momente din viata omului (nunta, inmormantarea , nasterea), relatii sociale generate de diferentele economice (stratificarea sociala), sau culturale (universul taranilor, universul intelectualitatii rurale), de altfel si relatile de familie. 
Pentru Rebreanu, realismul este formula literaturii ,,tari", rascolitoare, el deveine un analist al starilor de subcostienta, al invalmaselii lor de ganduri, al obsesiilor tiranice. 
3.Receptare critica
Criticul E.Lovinescu apreciaza ca: ,,Ion e cea mai puternica creatie obiectiva a literaturii romane si cum procesul firesc al epicei este spre obiectivare, poate fi pus pe treapta ultima a scarii evolutive" .Lovinescu sustinea ca Liviu Rebreanu apartine acelor generatii care au creat o opera fecunda, proprie anilor 1915-1940, opera sa situandu-se intr-un domeniu de creativitate de proportii notabile, alaturi de romanul istoric al lui Mihail Sadoveanu, romanul psihologic al lui Camil Petrescu si romanul cu proiectii proustiene al Hortensiei Papadat-Bengescu. 
Eugen Lovinescu si George Calinescu, au ignorat tema tragicului, fiind preocupati de alte concepte, in masura sa adevereasca propriile lor impresii si teorii privitoare la opera literara si evolutia ei in timp. Eugen Lovinescu, remarcand "soliditatea" revolutionara a
creatiei rebreniene, epicitatea realista anti-lirica, reliefeaza "obiectivitatea", in Ion, reusita explorarii psihologice, de influenta ruseasca, in Padurea spanzuratilor, experimental psihopatologic in Ciuleandra si viziunea "cinematografica" din Adam si Eva. 
George Calinescu, afirma ca "Ion e un poem epic, solemn ca un fluviu american, o capodopera de maretie linistita".Astfel de corolare metaforice, intemeiate, ce si-au avut rolul lor in momentul rostirii au patruns rapid in straturile de receptare post-critica si, mai ales, in sfera didactic-scolareasca, devenind "bunuri de folosinta indelungata". Identificarea caracterului "epopeic" al operei rebreniene deschide cai de cercetare, dar le si inchide pe altele. O abordare "monografica" a textului nu e, in mod uzual, coroborata cu problema conflictului interior, a raportului dintre sacru si profan sau a transcendentului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Liviu Rebreanu.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Bloom Harold, Canonul occidental, Editura Art, 2007
2. Gabriel Petric , CRITICA SI ISTORIA LITERARA ROMANEASCA DESPRE CARACTERUL TRAGIC AL OPEREI REBRENIENE, ersiunea revazuta si adaugita a eseului publicat in Familia, nr.3/2012 si apoi in cartea Viziune si spirit tragic in literatura romana a secolului XX (Limes,2014)]
3. Tudor Vianu, Arta prozatorilor romani, Bucuresti, Hyperion, 1966
4. L.Paicu, M.Lupu, M.Lazar, Eseul-literatura romana, Bucuresti, editura Art, 2017
5. Eugen Lovinescu, Istoria literaturii romane contemporane, Chisinau, editura Litera, 1998
6. Eugen Lovinescu, Istoria literaturii romane contemporane , Scrieri 5, ediie de Eugen Simion. Bucuresti, 1928
7. George Calinescu, Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent [1941], editia a II-a, revazuta si adaugita, editie si prefata de Al. Piru, Bucuresti, Editura Minerva, 1982
8. Terian Andrei, Critica de export.Teorii, contexte, ideologii, Bucuresti, Editura Muzeul Literaturii Romane, 2013
9. http://inst-puscariu.ro/SextilPuscariu/SPIII/pagini/CSP_III%20[Pages%20450%20-%20458].pdf
10. http://maria.pirau.ro/resurse/IDEEA%20DE%20STRAIN%20IN%20OPERA%20LUI%20LIVIU%20REBREANU.pdf


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!