Referate pentru domeniul Litere

doc

Sunet si fonem

Dincolo de continutul unui cuvant(clasa, categorii gramaticale, sensuri, semnificatii) exista si expresia auditiva(sunete, accent, intonatie) sau vizuala(litere, pauze albe intre cuvinte, semne grafice, punctuatie).Cu studiul expresiei auditive se ocupa fonetica. Fonetica este ramura lingvisticii care studiaza latura materiala, sonora, a limbii, prin fonetica intelegandu-se atat stiinta in sine, cat si obiectul de studiu.Ea reprezinta unul dintre nivelurile limbii, avand drept obiect de studiu semnele audibile si vizibile prin scris, cu rol in comunicare, producerea, transmiterea, recepta... vezi detalii

doc

Postume eminesciene

1. Introducere Mihai Eminescu reprezinta intruchiparea geniului creator, este un scriitor de valoare universala, unul dintre marii poeti ai lumii, autor de proza fantastica, dramaturg care a conceput pe temelii vaste, dar n-a avut ragazul sa-si finalizeze proiectele din cauza bolilor de care suferea si decesul prematur al acestuia. Foarte multe creatii ale poetului nu au fost publicate in timpul vietii acestuia, o mare parte a creatiei sale ramanand in manuscris. Din punct de vedere al aparitiei si editarii ei, opera eminesciana este antuma, publicata in timpul vietii sale si postuma . Obic... vezi detalii

doc

Poema in oglinda - Bacovia

Poetul George Bacovia se incadreaza in perioada interbelica, opera sa poetica fiind dominata de curentele literare simbolism si expresionism. Volumul ,,Plumb'' aparut in 1916 este primul volum de versuri ce cuprinde arte poetice in care universul bacovian prinde forma si contur. ,,Poema in oglinda'' aparuta in volumul ,,Plumb'' explica in buna masura mecanismul reflectarii in universul poetic bacovian, felul in care elementele spatio-temporale exterioare devin peisaj interior si perceptie sinestezica in maniera simbolista. Simbolismul este un curent modern ce presupune la nivel formal si in... vezi detalii

docx

Camil Petrescu - Particularitati ale stilului

Camil Petrescu s-a nascut la Bucuresti, la 22 aprilie 1894. Este fiul lui Camil Petrescu si al Anei Cheler. A fost crescut de familia subcomisarului de politie Tudor Popescu, din mahalaua Obor. Dupa gimnaziu, continua studiile la colegiul ,,Sf. Sava'' si la liceul ,,Gh. Lazar'' din Bucuresti, iar din 1913 urmeaza cursurile Facultatii de filozofie si litere de la Universutatea Bucuresti. Debuteaza in revista ,,Facla''(1914), cu articolul ,,Femeile si fetele de azi'' sub pseudonimul Raul D. Intre 1916-1918 participa ca ofiter la primul razboi mondial, iar experienta traita se regaseste in rom... vezi detalii

docx

Mircea Cartarescu si Postmodernismul Romanesc

Se poate vorbi despre un postmodernism romanesc incepand cu actiunile intreprinse de grupurile '80, in cadrul cenaclurilor universitare. O schimbare radicala in modul de a scrie si a gandi literatura a inceput sa se simta in modul de concepere a creatiilor literare '80-iste, cu mult inainte de a se instala termenul de postmodernism in vocabularul literar sau in constiinta critica. ,,Semnele unei modificari de atitudine si mentalitate in conceperea raporturilor text-realitate, autor - personaj" , apar - in teorie, nu doar in practica prozei - dupa 1979, o data cu primele texte public... vezi detalii

doc

Gandire si limbaj - Unitate si interactiune

Atat lingvistii, cat si oamenii de stiinta sustin faptul ca abilitatea de a ne comunica ideile depinde mai putin de organele care ne servesc pentru comunicare in comparatie cu ,,facultatea" specifica omului, care il face sa foloseasca aceste organe in scopul comunicarii, astfel incat, daca aceste organe i-ar lipsi, omul ar utiliza altele cu acelasi scop. Lingvistul Rousseau sustine, totusi, ca ceea ce il diferentiaza pe om de animal nu este atat mintea, cat libertatea, perfectibilitatea. Mai presus de toate este insa lingvistul Emile Benveniste care subliniaza faptul ca diferenta intre... vezi detalii

doc

Analiza poeziilor Anei Blandiana

Cuvintele trec strada Ca sirul de orfani De la Casa Copilului, Fiecare cu pumnu-nclestat In haina celui din fata, Cu singura grija De-a nu se pierde Unul de altul. Ana Blandiana creeaza o lume miraculoasa, stralucitoare [...]. La prima vedere am putea spune ca lumea evocata de poeta este cea mai buna dintre lumi. Nu e insa asa, pentru ca o angoasa discreta, dar mereu perceptibila, infioreaza fiecare atom din acest univers zugravit in alb tragic (culoarea poeziei Anei Blandiana). Aceasta angoasa e de natura filosofica (poeta scrie cu marile carti ale culturii in fata, cu Platon in primul ran... vezi detalii

docx

Dimitrie Cantemir - Personalitate multilaterala a culturii si a literaturii romane

Dimitrie Cantemir se remarca la sfarsitul secolului al XVII-lea, inceputul secolului al XVIII-lea ca reprezentant umanist, impresionand prin vastele sale cunostinte de: istorie, matematica, muzica, filosofie, etnografie si folclor, latina, putand comunica in turca, greaca, persana, rusa, franceza, polona, italiana, dar nu in ultimul rand, in romana. Serban Cioculescu aminteste, de asemenea, de puternica dragoste de tara pe care o avea acesta, dar si de alte trasaturi ale sale ce starnesc pana in prezent mandria si admiratia romanilor de a fi avut un asemenea reprezentant al culturii: ,,Cant... vezi detalii

docx

Timpul si spatiul universului romanesc literar

Pentru ideea importantei coordonatelor temporale si spatiale in literatura, opiniile lui M. Bahtin sunt un reper major si fertil. In conceptia lui M. Bahtin, configuratiile spatio-temporale se unifica in cronotop, concept de baza al analizelor sale privind literatura europeana, definit drept "conexiune" a doua notiuni al caror caracter este "indisolubil". Conceptul este utilizat in sfera creatiei literare partial ca o "metafora": "Vom numi cronotop (ceea ce in traducere ad-litteram inseamna <<spatiu-timp>>) conexiunea esentiala a relatiilor tem... vezi detalii

docx

Complimentul

In acest capitol, ne propunem sa definim actul complimentarii si caracteristicile acestuia datorita faptului ca acestea vor reprezenta baza intregii analize din capitolele urmatoare (complimentarea facuta fetelor si complimentarea facuta baietilor). Capitolul se deschide cu doua subcapitole, poate surprinzatoare pentru unii, care releva doua dintre caracteristicile limbajului uman: creativitatea si alteritatea. Motivele pentru care am ales sa punctez mai intai aspecte care tin de limbaj (Dimensiunea creativa a limbajului si Limbajul uman - ,,ca manifestare primara a alteritatii") se... vezi detalii

docx

Razboiul sfarsitului lumii - Mario Vargas Llosa

Mario Vargas Llosa (n. 28 martie 1936, Arequipa, Peru) este unul dintre cei mai cunoscuti scriitori din Peru si unul din cei mai importanti romancieri si eseisti nascuti in America Latina. A obtinut Premiul Nobel pentru Literatura in anul 2010 pentru ,,Cartografierea structurilor puterii si imaginile sale transante ale rezistentei, revoltei si infrangerii individului". In 1955 se casatoreste cu cumnata unchiului matern, provocand mare scandal in familie si divorteaza de ea in 1964, pentru ca, un an mai tarziu, sa se casatoreasca cu verisoara lui, Patricia, cu care a avut trei copii: Al... vezi detalii

docx

Ce este frumosul

Definirea frumosului a preocupat natura umana inca de la inceputurile teoriilor emise de marii filosofi ai Greciei Antice precum: Platon, Pitagora, Aristotel. Acestia au fost primii care au incercat sa traseze in detaliu insemnatatea acestei notiuni, iar pentru a raspunde acestor intrebari au scris tratate intregi:,,Banchetul", ,,Republica", ,,Imaios", ,,Phaidon", ,,Phaidros" - Platon, fiind primul care a dat notiunii de frumos un sens filosofic si ,,Poetica" ,,Metafizica" si ,,Fizica" ale lui Aristotel. ,,Si ramin, intr-un chip simplu, fara intortoc... vezi detalii

doc

Memorie si invatare

In sens larg, invatarea este procesul prin care se achizitioneaza experiente noi, se formeaza capacitati si deprinderi ce permit individului sa rezolve situatii problematice, care inainte nu puteau fi solutionate, il ajuta sa optimizeze relatiile sale cu lumea. Invatarea de tip scolar este forma dominanta de activitate pentru procesul instructiv-educativ, acopera intreaga intreaga perioada a scolaritatii individului si urmareste transformarea cunostintelor, priceperilor, deprinderiloe din continuturi cu caracter normativ in fapt psihologic concret, in achizitii ale personalitatii. In orice... vezi detalii

Hopa sus!