Realismul a aparut in Franta, in a doua jumatate a secolului al XIX- lea, ca reactie anti-romantica. In literatura realista dispar intamplarile si personajele exceptionale, pentru a se face loc observatiei asupra tipurilor umane caracteristice pentru societatea vremii. Scriitorii realisti considera ca trebuie sa dea o reprezentare veridica realitatii, sa prezinte cu obiectivitate adeva-rul, sa observe existenta reala. Acestia se indreapta catre viata sociala, prezentand omul in stransa legatura cu aceasta, ca un produs al mediului in care traieste. Prezentarea societatii tre-buie sa fie sincera, adevarata, lipsita de orice idealizare. Ei se arata preocupati de a cerceta si prezenta mecanismul social intr-un mod cat mai complet, scotandu-i in evidenta articulatiile cele mai putin vizibile. Acorda o deosebita importanta amanuntelor semnificative, consacrand pagini intregi descrierilor minutioase ale oraselor , cartierelor, caselor, interioarelor, vestimen-tatiei personajelor sau trasaturilor fizice. Descriu mediul si isi prezinta personajele intr-un mod cit mai impersonal cu putinta, incercand sa faca neobservata prezenta lor in opera. Stilul tinde spre precizie si sobrietate. Se cultiva epicul, iar dintre speciile literare, romanul se afla in prim-planul preocuparii scriitorilor realisti, deoarece descriu viata intr-un limbaj adecvat fiecarui mediu social. Proza este o forma a discursului artistic, al unui autor care, prin intermediul naratorului, prezinta un univers fictiv. Poarta marcile stilului beletristic: limbaj figurat, sensuri conotative, cultivarea afectelor, dezvoltarea functiei poetice a limbajului etc.; presupune existenta actiunii si personajelor; actiunea este relatata de un narator; apar anumite moduri de expunere: naratiunea, dialogul, monologul,descrierea. Poate fi clasificata in functie de mai multe criterii, cum ar fi : in functie de curentul literar, de modalitatea estetica adoptata etc. Literatura presupune o selectie a bogatiei de fapte oferite de realitate. In realism aceasta selectie ia si forma personajelor tipice, reprezentative pentru o intreaga categorie umana si so-ciala. Proza realista are ca trasaturi: reprezentarea veridica a realitatii contemporane scriitoru-lui,a societatii sub determinismul social - economic;veridicitatea, plasticitatea, caracterul critic, tipicitatea, constructia liniara si monografica, perspectiva obiectiva, interesul pentru culoarea locala, preocuparea pentru social,stilul sobru si impersonal. Personajele sunt caractere urmari-te evolutiv, iar trasaturile de caracter, viciile si complexele psihologice se cristalizeaza de-a lun-gul actiunii si sunt motivate social sau prin istoria individuala(educatie, relatii cu parintii, apar-tenenta la o clasa sociala etc.). Apar noi modele de caractere, dintre care arivistul devine tipul literar cel mai adesea intalnit. Romanul realist este inspirat din lumea de zi cu zi, pe care autorul isi propune sa o recree-ze, sa o reflecte ca intr-o oglinda in toata complexitatea ei, respectand principiul cauzalitatii si al coerentei. Personajul este cel care sustine firul epic al romanului, este o instanta importanta a discursului narativ, este implicat in aproape toate conflictele, este exponential pentru o cate-gorie sociala, este previzibil in actiunile sale. Incipitul renunta la conventii si estompeaza gra-nita dintre realitate si fictiune. Conflictul este generat de dorinta de parvenire a unui personaj; de lupta pentru putere, pentru o pozitie sociala, pentru obtinerea unei mosteniri, apare mai putin iubirea. Finalul nu coincide intotdeauna cu deznodamantul, reia unele date din incipit; poate presupune un dialog sau o replica prin care se rezuma lumea fictiunii; este inchis, insa prefigureaza unele evenimente care nu sunt relatate in roman,dar ofera posibilitatea continuarii actiunii intr-o alta opera. Naratiunea se desfasoara obiectiv, de la relatarea omniscienta la notatia succinta, lipsita de comentariile autorului. Ca reprezentati, realismul ii are pe urmatorii scriitori celebri: Stendhal, H. Balzac, Ch. Dickens, N. Gogol, G. Flaubert, L. Tolstoi, I. L. Caragiale, I. Slavici, L. Rebreanu, G. Calinescu.
1. D. Micu - "G. Calinescu intre Apollo si Dionysos", Ed. Minerva, Bucuresti, 1979. 2. N. Manolescu - "Arca lui Noe", Editura Gramar, Bucuresti, 20003. 3. Ov. Crohmalniceanu - "Literatura romana intre cele doua razboaie mondiale". 4. Pompiliu Constantinescu 5. S. Damian - "G. Calinescu - Eseu despre mastile jocului", Ed. Minerva, Bucuresti" 6. Marin Iancu - "Limba si literatura romana" Ed. Corint, Bucuresti. 7. Camelia Gavrila, Mihaela Dobos - "Compendiu de teorie si critica literara", Ed. Polirom, Bucuresti.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).