MIHAI EMINESCU - TEME ABORDATE IN OPERELE SALE Mihai Eminescu reprezinta continuitatea culturii si literaturii romane, in ceea ce a realizat ea pana la Eminescu, deschizand, prin modernitatea totala a gandirii si creatiei eminesciene, drumul spre si mai deplinele impliniri, fara insa sa poata fi eludata contributia si prezenta continua a poetului nationa Timpul - cu sentimentul straniu al ireversibilitatii Cosmicul - infinitul - geneze ori prabusiri cosmice - luna, soarele, stelele, luceferii, cerul - zborul intergalactic - haosul Conditia creatorului de geniu: - "Scrisoarea I" - "Scrisoarea III" - "Imparat si Proletar" - "Luceafarul" Teme abordate Istoria - cu ideea de patrie - panorama a desertaciunilor: "Memento mori" - mister al etnogenezei: "Decebal", "Strigoii" - meditatia patriotica: "Scrisoarea III" - solititudine: "Glossa", "Oda (in metru antic)", "Luceafarul" Natura, vazuta ca: - personaj mitic: "Revedere" - realizare metafizica: "Mai am un singur dor" - cadru fizic: "Scrisoarea I", "Sara pe deal", "Lacul" IPOSTAZE ALE GENIULUI (schema si dezbatere) Cugetatorul - "Scrisoarea I" Relatia omului de geniu cu societatea omeneasca si cu posteritatea - "Scrisoarea I" Ipostaze ale Hyperion - inger geniului - demon Intelept - "Glossa" Creator - "Oda (in metru antic)" Capodoperele eminesciene "Scrisoarea I", "Luceafarul", "Glossa" si "Oda (in metru antic)" pun in valoare marea capacitate de sinteza filosofica si de creatie, ceea ce a determinat variate analize, unele exhaustive, altele partiale. Teme aproape comune: conditia omului de geniu, cosmogonia, timpul si mai ales perfectiunea artistica constituie laitmotivul creatiilor mentionate. "Scrisoarea I", poem cu o structura romantica, filosofic abordeaza relatia omului de geniu cu timpul si societatea marginita, nasterea, evolutia si dramatica previziune a stingerii sistemului cosmic. Poemul releva dubla ipostaza a omului de geniu, a cugetatorului - pe de o parte, meditatia filosofica asupra marilor probleme, precum si satira determinata de relatia omului de geniu cu societatea incapabila a intelege conditia geniului. In tabloul grandios al omenirii si al tuturor formelor de existenta, poetul introduce imaginea batranului dascal, care "uscativ, asa cum este, garbovit si de nimic", "intr-un calcul fara capat tot socoate si socoate" la trecutul si viitorul lumii, la tainele si vesnicia universului. Batranul are puteri nelimitate , poate tine in degetul sau mic "universul fara margini" si care incearca sa dezlege "noaptea-adanca a vesniciei".
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).