George Bacovia

Referat
5/10 (1 vot)
Domeniu: Limba Română
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 3 în total
Cuvinte : 1381
Mărime: 6.86KB (arhivat)
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Vasile Geanta
Acesta este un document care contine datele biografice despre Bacovia.

Extras din referat

George Bacovia (pseudonimul lui George Vasliu) s-a nascut la 4/17 Septembrie 1881 la Bacau, ca fiu al unui comerciant. Urmeaza liceul lin orasul natal, apoi Facultatea de Drept din Iasi, fara a profesa vreodata avocatura. Indeplineste diverse slujbe: copist, ajutor contabil, referant bibliotecar. Debuteaza cu o poezie in "Literatorul" lui Macedinski, al carui cenaclu il frecventeaza. Debutul editorial se petrece in 1916 cu vulumul Plumb, premiat de Ministrul Artelor. Laureat al Premiului Societatii Scriitorilor Romani in 1925 si al Premiului National in 1934. Moare la Bucuresti in 1957 (22 mai).

Originalitatea poetului. Bacovia este unul dintre marii poeti originali de dupa Eminescu; despre manierismul estetic definind atmosfera cunoscuta in istoria literara sub numele de "bacovianism" au vorbit totii marii critici. Atmosfera launtrica particulara este cum spunea E. Lovinescu, deprimanta: "de toamne reci, cu ploi putrede, cu arbori cangerati, limitat intr-nu peisagiu de mahala de oras provincial, intre cimitir si abator ... atmosfera de plumb ... incare pluteste obsesia mortii si neatului". Gasim in poezia lui Bacovia influente din E. Poe si din simbolismul francez: Rollinat, Laforgue, Baudelaire, Verlaine - prin atmosfera de nervoza, gustul pentru satanic, ideea mortii, cromatica si predilectia pentru muzica. Impresiile sunt sugerate prin corespontente muzicale, dar si prin culoare, poetul fiind influentat de pictori impresionisti, ca Renoir si Degas.

Universul poeziei. G. Bacovia este poetul toamnelor dezolante, al iernilor ce dau sentimentul de sfarsit de lume, al caldurilor toride, in care cadavrele intra in descompunere, al primaverilor iritante si nevrotice (Decembrie, Lacustra, Cuptor, Nervi de promavara). Cadrul este orasul de provincie, cu parcuri solitare, cu fanfare militare, cu cafenele sarace, cuprinse intr-o realitate demoralizanta, amenintand sa se prabuseasca. Alaturi de figurile de proiectate pe acest fundal: copii si fecioare tuberculoase, o palida muncitoare, poetul insusi, ratacind fara sens, facand gesturi absurde, devin "personaje": toamna, somnul, plansul, golul, frigul, tristetea, umezeala, raceala, nevroza, primavara, descompunerea, vara. Ele devin, totodata, proiectii ale unei emotii poetice. Poetul este un inadaptat in societatea burgheza - de aici dorinta de evadare.

Arta poeziei. La G. Bacovia, "sensibilitatea fuzioneaza cu tema lirica; astfel incat liric devine un act existential". Tudor Vianu vorbea de doua procedee de realizare estetica. Poetul face asociatii decorative si individualizeaza impresia. De fapt, Bacovia nu realizeaza sugestia printr-o tehnica impresionista; nu exista nuante in culorile bacoviene; culorile sale sunt concentrate, ele devin strigate ale sufletului, ale trairii. Trairea existentiala a durerii, sentimentul de pustietate si singuratatea sunt elemente expresioniste realizate insa de poet prin corespontente intre sentiment si culoare, sentiment si muzica. Gama de culori este restransa, concentrata pe cateva pe cateva motive tipic simboliste: uratul, plictisul, tristetea, vagabondajul, monotonia, ele avand corespontente in lumea instrumentelor muzicale. Melancolia grava este sugerata de vioara si de clavir; sentimentul de monotonie il dau culoarea violet, armonica si fanfara. Pentru nevroza - verdele crud, albastrul, rozul, iar muzical ea este sustinuta de violina si flaut. Sunetele devin si ele prelungiri ale naturii. Ea trimite mesaje brutale: "Natura scoate arpegii, acodruri, armonii, ...muzica sonoriza orice atom". Deci poetul traieste realitatea intens, "el coboara in infern", intr-un bogat registru psihologic, care atinge desperarea si dezordinea lumii organice; poetul este un insingurat intr-o lume care trece printr-o criza si oaer intra in descompunere.

Structura poeziei. Cele doua strofe ale poeziei corespund celor doua planuri ale realitatii: realitatea exterioara (cimitirul, cavoul - simboluri ale unei lumi care il determina la izolare) si realitatea interioara (sentimentul iubirii, a carui invocare se face cu desperare, fiind si el conditionat de natura mediului). Atmosfera acestei poezii este tulburatoare, mai intai prin simpla evocare a unei realitati: moartea, la nivelul semantic al cuvintelor folosite: sicrie, cavou, coroanele care scartaie, si prin repetitia cuvantului plumb, cuvantul-cheie, magic, folosit obsesiv, ca determinant (el apare de trei ori in fiecare strofa, de fiecare data in rima versurilor 1 si 4 si la cezura versului 2), in sensul ca materia nu intra in purificatie (caracteristica generala in poezia lui Bacovia, in care universul apare descompus, oamenii insisi sunt descompusi), ci in impietrire; presiunea fiind prea mare, poetul se pietrufica (plumbul avand greutate specifica mare si culoare cenusiu-albastruie). Sensul acestei metafore-simbol se dezvaluie in momentul in care poetul invoca amorul de plumb, indicand apasarea sufleteasca, sentimentul inabusit, impresia de univers inchis, ca si cavoul in care se izoleaza.

Emotia poeziei este declansata de versul al 5-lea, cu care debuteaza strofa a doua: "Dormea intors amorul meu plumb". Cuvantul intors realizeaza misterul poeziei. Este vorba de intoarcerea, cum va spune Blaga, cu fata spre apus, care inseamna moarte. Aripile sunt de plumb, ele presupunand acel zbor in jos, cadere surda si grea, din care nici eroul nu se mai poate inalta. Astfel poezia creste intr-o devenire sumbra, "obsesie a teluricului, o gravitate colosala trage totul in jos". (N. Manolescu)

S-a remarcat constructia aproape identica a strofelor (prin constitutie sintactica si lexicala); de exemplu: versurile 1 cu 5, 3 cu 7, 4 cu 8. Tonul elegaic este sugerat si de iambul care domina aproape toata poezia, alterand cu peonul si amfibrahul. Muzica este realizata, de asemenea, de tonalitatea minora a imperfectelor: dormeam, stam, era si de tonurile inchise, stinse, de cuvintele: vestmant, vant, precum si de cele stridente, onomatopeice: scartiau, frig.

Poezia are o structura armonioasa, dectata de o muzica interioara grava. Prima strofa se repeta la sfarsit, difera doar versul al doilea. Descomprim o suprapunere de planuri: planul exterior, al lumii si al naturii, si planul interior. Relatia dintre ele se realizeaza prin perceptii, printr-o invazie a inceputului, un somn adanc, dar iritant, pentru ca el genereaza amenintarea mortii. (Ion Caraion vorbea despre "sfarsitul continuu" bacovian, despre "neintreruptul plans", "tresarirea continua"). Somnul lui G. Bacovia este "un somn rasturnat", pentru ca presupune zvarcolire sau cosmar. Poetul descopera o realitate care-l desfiinteaza ca om, strivind orice initiativa ("si mi se mare / Ca n-am tras podul de la mal") de a lua contact cu viata.

Preview document

George Bacovia - Pagina 1
George Bacovia - Pagina 2
George Bacovia - Pagina 3

Conținut arhivă zip

  • George Bacovia.doc

Alții au mai descărcat și

Discursul liric bacovian - estetică, stil, configurație poetică

ARGUMENT Motto: „A fost odată...Va fi odată... Nu spune zarea, dar spune omul- Numai acuma e niciodată... Adânc, prezentul închide...tomul.”...

Simbolismul

Simbolismul Prezentare generala Definitie Simbolismul este un curent literar aparut in Franta ca reactie la estetica parnasianismului in...

Țiganiada

Iluminismul reprezinta miscarea ideologica si cultural-literara din secolele al XVIII-lea si al XIX-lea si caracterizeaza ”L’epoque des lumieres”,...

Cromatică bacoviană în poezia Plumb

La 4/17 septembrie 1881, se naste la Bacau viitorul poet George Bacovia, al V-lea din cei 11 copii ai familiei Vasiliu. Copilaria si-o va petrece...

Mara de Ioan Slavici

La 18 ianuarie 1848 se naste la Siria, langa Arad, Ion Slavici, al doilea din cei cinci copii ai familiei Sava Slavici, (descendent al...

Povestea lui Harap Alb

1) FANTASTICUL Fantasticul este o categorie estetică, definită în raport cu realul şi imaginarul, plasându-se între acestea şi producând o ezitare...

O Scrisoare Pierdută

Titlul evidentiaza pretextul în jurul caruia se dezvolta întâmplarile: pierderea da catre Zoe Trahanache a unei scrisori de dragoste care îi era...

Ion

Apreciat constant drept o mare constructie epica,o “epopee a taranului roman”,Ion este romanul unui destin individual,asa cum insusi autorul...

Te-ar putea interesa și

Simbolismul bacovian

INTRODUCERE Actualitatea temei. Vreme îndelungată simbolismul a fost perceput în poezia română în plan general, într-un orizont mai relaxat, fără...

Simbolismul Alexandru Macedonski și George Bacovia

Simbolismul este curentul literar care a aparut în Franta ca o reactie împotriva miscarilor literare numite romantism retoric sau decadent,...

Evoluția Liedului Românesc în Prima Jumătate a Secolului XX

ARGUMENT Prin această lucrare am încercat să realizez o viziune de ansamblu liedului românesc în prima jumatate a secolului XX, perioadă...

Diversitate tematică, stilistică și de viziune în poezia interbelică

Argument Tema studiului nostru de caz se refera la Diversitate tematică, stilistică şi de viziune în poezia interbelică. Acesta l-am obţinut in...

Prezența feminină în poezia bacoviană

INTRODUCERE Citit atent astazi, Bacovia apare intru totul ca poet al marginii existentei. Oricat ar parea de paradoxal la un poet decadent, precum...

Simbolismul

Simbolismul Prezentare generala Definitie Simbolismul este un curent literar aparut in Franta ca reactie la estetica parnasianismului in...

George Bacovia - Universul Cromatic

“În poezie m-a obsedat totdeauna un subiect de culoare. Pictura a cuvintelor sau auditie colorata(…). Pictorul întrebuinteaza în mestesugul sau...

Studiu de caz - limba română

I. DINAMICA POEZIEI INTERBELICE SAU SIMBIOZA INCONFUNDABILĂ A CURENTELOR LITERARE Diversitatea tematică stilistică și de viziune artistică în...

Ai nevoie de altceva?