Previzualizare referat:

Extras din referat:

Mitul reda credinta oamenilor referitoare la geneza si esenta lumii, la realitatea superioara, absoluta. Aceasta realitate absoluta, sau reprezentarea ei in mintea omului arhaic, constituia elementul sacru.

Conform opiniei lui Mircea Eliade, mitul reda o istorie sacra, el dezvaluie sacralitatea infaptuirilor zeilor sau eroilor mitici. Deci mitul ar fi o iruptie a sacrului in profan. Mitul si ritualul erau secrete pazite cu strasnicie. Numai initiatii puteau sa le cunoasca. Initiatul conferea sacralitate tuturor activitatilor si evenimentelor din viata sa. Rezulta deci ca ritul este o dramatizare a mitului. Filologul V. I. Propp, incercand sa gaseasca originile basmului fantastic, ajunge la aceeasi concluzie sustinand ca in timpul ritualului de initiere neofitului i se povestea chiar mitul tribului.

Desprinzandu-se de ritual, mitul, al carui caracter sacru slabeste si in cele din urma se pierde, porneste pe un drum de desacralizare si demitizare, un drum de creatie profan-artistica, la capatul caruia se afla basmul.

Basmul este un rau in care se varsa toate celelalte torente ale culturii populare: mituri, legende, credinte si practici religioase, conceptii despre lume, etc. scrie O. Balea. Miturile si basmele au suferit modificari datorate atat fanteziei artistice cat si neintelegerii de catre ei a sensurilor originare ale anumitor alegorii si simboluri. Astfel, . ceea ce este considerat mit de catre un trib, poate deveni basm pentru tribul vecin. Ritualul initierii este un ritual universal. Nu exista religie primitiva sau superioara, in care sa nu gasim intr-o forma sau alta Initierea. Este un ritual ocult si de aceea se cunoaste putin din semnificatia si modul sau de desfasurare. Initierea este drumul pe care il parcurge subiectul de la starea de profan la starea de initiat, este totalitatea incercarilor si obstacolelor, fizice si morale, pe care neofitul trebuie sa le depaseasca.

Drumul lui Harap Alb trece prin mai multe trepte de initiere, reprezentate alegoric in basm prin cele trei incercari la care e supus eroul de catre omul span (obtinerea salatei din gradina ursului, a cerbului de aur si a fetei lui Ros Imparat). La capatul acestui sir de initieri si purificari, eroul atinge starea de initiat, de sfant, reprezentata in basm prin incoronarea sa si casatoria cu fata lui Ros Imparat.

Unele basme (rusesti, cehesti, grecesti, etc) prezinta asemanari uimitoare cu basmul Harap Alb si unele basme poloneze din culegerea lui Sunt cunoscute peste saisprezece variante populare ale basmului Harap Alb, culese din toate zonele tarii. Harap Alb pleaca la drum trimis de tatal sau, pentru a deveni imparat.

Dar conditia de imparat era peste tot (chinezi, japonezi, indieni, egipteni, etiopeni, incasi, greci, romani, etc.) considerata ca o conditie sacra. Drumul lui Harap Alb nu este un drum fizic, geografic, ci un drum spiritual, de perfectionare, si purificare; un drum de initiere; un drum catre centru: un drum de la starea ...

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Basmul Harap Alb - Varianta 2
    • Referat.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Anul redactarii:
2007
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
2 395 cuvinte
Nr caractere:
12 645 caractere
Marime:
17.70KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Referat
Materie:
Limba și Literatura Română
Tag-uri:
basm, personaje, actiune
Predat:
la liceu
Sus!