Societăți muzicale ploieștene

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Inca de la inceputul secolului trecut existau lautari care cantau cu diferite ocazii, ei fiind muzicanti independenti. G. Enescu spunea ca acestora trebuie, sa le multumim ca ne-au pastrat muzica ca e o comoara ce abia cum o pretuim; numai dansii ne-au dezgropat-o, au trecut-o si au dat-o in pastrare din tata-n fiu cu acea grija sfanta pe care o au pt. ce le e mai scump pe lume: cantecul. Cei mai de seama muziacanti ai orasului au fost: Paul Constantinescu, Fl. Elena Dragulinescu, Victor Predescu etc.

Documantele vremii vorbesc despre lautarii ploiesteni care ajung la convingerea necesitatii de a crea un for colectiv care sa le apere interesele, un fel e bresla. Acestia prevedeau de la bun-inceput alegerea unui staroste si a unor epitropi. Din documentele vremii reiese ca staroste a fost ales Dima Lautaru sin Tudorache, rob al manastirii Margineni. Astfel, in 1854,, bresla se mareste de la 31 la 49 de muzicanti. Muzica le-a adus mari beneficii, atat morale cit si financiare, toti rascumparindu-se de la boierii sau de la bisericile unde erau robi. Aceasta bresla nu a fost apreciata de autoritatile timpului care i-au numit niste bieti scripcari.

Se remarca taraful condus de Nastase Ochialbi si de fiul sau George, care ajunge un interpret modern remarcat pe plan international, si taraful condus de Dobrica, care facea concurenta cu cel al lui Ochialbi.

In anul 1889 trupa lui Gheorghita Magheru pleaca la Paris unde are un succes neasteptat, dar trupa lui Dobrita, plecata tot acolo, nu mai ajunge la timp deoarece ii retin vienezii. Instrumentele din acea vreme erau simple: vioara, cobza, naiul, cavalul, fluiere ingemanate, etc.

In 1879 se formeaza la Ploiesti coc. muz. Lyra Prahovei iar in 1888 soc. corala, Asociabilitatea. Lyra Prahovei isi propunea a introduce si a cultiva pe cit se poate muzica nationala in vreme ce Asociabilitatea isi propunea cultivarea muzicii in sufletele ploiestenilor si avea intentia de a contribui la dezvoltarea vietii culturale prin comferinte muzicale si stiintifice.

Icep si in Ploiesti sa aiba loc concerte odata cu anul 1886 cind are loc concertul sol. voc. C-tin Georgescu, acompaniat de Andreas Gruber concertul avind loc la, Grand Hotel. Odata cu inceputul sec. incep sa se formeze trupe de opera si opereta, cea mai renumita fiind cea compusa din cintaretii N. Niculescu, Al Barcanescu, Ion Cigalia si Ana Mihailescu, care la 25 noiembrie 1904 au prezentat in sala,, Cooperativa opereta, Liliacul. In 1925 se intoarce din strainatate N. Leonard care formeaza o trupa de opereta care va concerta in cursul aceluiasi an operetele: fire de Artist, Contele de Luxemburg, Silvia si, Sotul fericit. Odata cu aparitia trupelor de opereta lautarii au fost dati uitarii, si cistigindu-si existenta cantand prin berarii ca: Moldavia, si Edi, soarta lor fiind strins legata de cea a berariilor.

La inceputul sec. cel mai apreciat muzicant din Ploiesti era naistul Anghelus. In 1900, la Paris, acesta a ...

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Societati Muzicale Ploiestene
    • Referat.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (2 voturi)
Anul redactarii:
2007
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
2 imagini
Nr cuvinte:
702 cuvinte
Nr caractere:
3 882 caractere
Marime:
8.44KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Gimnaziu
Tip document:
Referat
Materie:
Istorie
Predat:
la gimnaziu
Sus!