Recenzie - Gheorghe Brătianu - Marea Neagră

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Gheorge I. Bratianu (1898-1953) a fost cel mai important reprezentant al noii scoli istoriografice romanesti din perioada interbelica. Format la scoala lui Nicolae Iorga, dar deschis noilor curente istoriografice din anii 1930-1940, el s-a afirmat de timpuriu ca un eminent specialist in istoria universala, cu deosebire a Evului Mediu si Renasterii.

In opera stiintifica a lui Gh. I. Bratianu, cercetarile consacrate Evului Mediu romanesc in relatia sa cu Europa si cu lumea sunt analizate ca parte integranta a istoriei universale si au in centrul lor dimensiunea maritima a Lumii Vechi, cu tot ce comporta aceasta ca evolutii economico-sociale, circulatie a bunurilor, oamenilor si ideilor. Interesul pentru spatiul istoric al Marii Negre este prezent in opera lui Bratianu inca din anii studiilor sale de doctorat, incununata de o teza consacrata prezentei negustorilor genovezi in acest spatiu("Cercetari privitoare la comertul genovez in Marea Neagra in secolul al XIII-lea",Paris,1929) si precedata de volumul de documente pana atunci inedite, "Acte ale notarilor genovezi de la Pera si Caffa" (aparut in versiune franceza la Bucuresti, in 1927). In 1948, cand Bratianu este alungat de autoritatile comuniste de la catedra, ca si de la directia Institutului de Istorie Universala, se consacra redactarii monografiei "Marea Neagra. De la origini pana la cucerirea otomana".

2. Rezumatul capitolului

Prima idee asupra careia Bratianu se opreste in studiul sau este cea a dezvoltarii civilizatiilor datorita deschiderii la mare. Acesta recunoaste importanta porturilor, precum declara ca au facut si alti istorici inaintea sa, pentru dezvoltarea si inflorirea unui anumit popor. El continua prin a-si exemplifica ideea cu imperii ce s-au nascut si au prosperat datorita posibilitatilor comerciale si militare pe care porturile le ofereau. Bratianu face o legatura clara intre aceste beneficii si pericolele oferite de pozitia noastra geografica si situatia teritorului roman de la inceputurile istoriei sale pana in epoca moderna, explicand totodata influentele

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.