Personalități și evenimente în Biserica Moldovei în prima jumătate a secolului al XVII lea

Previzualizare referat:

Extras din referat:

In miscarea de mentinere a ecumenicitatii ortodoxe pe teritoriul romanesc in perioada postbizantina, dar si de modelare a unei Ortodoxii locale romanesti, un mare rol au jucat scolile superioare si academiile teologice de pe linga mitopolii: cea de la Trei Ierarhi din Iasi, creata de Vasile Lupu (1634-1653), dupa modelul cele de la Kiev, inaugurata de Varlaam in 1640. Cultura teologica a vremii este dominata de Mitropolitii Varlaam (1632-1653), contemporan cu Petru Movila, si Dosoftei (1693), care se exprima ca teologi in lucrari de prim rang. Varlaam scrie Carte romaneasca de invatatura (Iasi, 1643), care s-a bucurat de o larga circulatie, Raspuns la catehismul calvinesc (Suceava, 1645) catehismul calvinesc fusese publicat la Alba Iulia in 1640 si Seapte taine a Besearecii (Iasi, 1644). Dosoftei scrie Psaltirea in versuri (1673) si traduce Marturisirea de credinta a lui Ghenadie Scolarios (1454), incercand pentru prima oara sa fixeze in romaneste terminologia teologica ortodoxa. Dosoftei are marele merit de a fi introdus limba romana in Liturghie prin Liturghier (tradus in 1679, tradus in 1683). De asemenea, el a fost recunoscut ca indrumator al ortodoxilor din Polonia, cu care Biserica Romana a intretinut bune relatii (in 1925 mitropolitul Vladimir al Poloniei a fost hirotonit de Patriarhia Romana). Cu mitropolitii Varlaam si Dosoftei, teologia locala din secolul al XVII-lea face cea dintai incercare programatica de a-si gasi stilul si vocabularul ei propriu, de a se debarasa de rigiditatile slavismului si bizantinismului care o influentasera, ramanand totusi fidela traditiei ortodoxe. Este adevarat ca mai multe secole (XIV-XVI), limba slavona, apoi latina si greaca, au fost folosite fie in cancelaria domneasca, fie in literatura bisericeasca, sfera de influenta slavo-bizantina fiind astfel foarte larga. Limba slavona a fost folosita in cult, dar niciodata nu a jucat rolul de limba vorbita. De altfel inca de timpuriu, s-au facut traduceri din slavona in limbile vorbie ale bisericilor locale: bulgara, sirba, romana, rusa. Influenta bizantina a patruns datorita legaturilor cu marile centre culturale si spirituale al Ortodoxiei: Ierusalim, Atos, Sinai, unde prezenta romaneasca este cunoscuta prin donatii, ajutoare si constructii.

Inca din 1608, inainte de sfarsitul erei de relativa neatarnare a mandrilor Movilesti, Anastasie se intampina ca Mitropolit al Moldovei, la data de 15 iunie, pe cand la Roman vine Mitrofan, ucenic al lui Agafton si fost egumen de Moldovita. Teodosie Barbovschi ispravise rau pastoria sa: el incercase sa otraveasca in impartasanie pe tanarul Domn, o ticalosie de care nu s-ar fi facut vinovat desigur, nici unul din inaintasii sai; el fu descoperit si supus multa vreme la chinuri pentru a-si arata tovarasii.

Anastasie e ultimul reprezentant a carturariei vechi slavone, al datinei de cladire a manastirilor frumoase, al mestesugului de impodobire migaloasa a manuscriptelor. Fiu al targovetului Ioan Crimca ...

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Personalitati Si Evenimente In Biserica Moldovei In Prima Jumatate A Secolului Al Xvii Lea
    • Referat.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2007
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
13 pagini
Imagini extrase:
14 imagini
Nr cuvinte:
5 237 cuvinte
Nr caractere:
28 667 caractere
Marime:
28.32KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Gimnaziu
Tip document:
Referat
Materie:
Istorie
Predat:
la gimnaziu
Sus!