Michelangelo

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Cele doua date limita ale vietii sale sunt 1475-1564: 90 de ani de civilizatie agonica, de servitute crescanda, invazia, razboiul neintrerupt, principatul italian oprimat de straini, Italia redevenita salas al durerii deplanse altadata de Dante, dar mai sfasiata, mai mizera datorita tradarii principilorei, decat in vremea confruntarilor comunale; declinul Renasterii, incremenirea brusca a inaltei culturi, a artei, a vietii fericite; Aceasta a fost tragedia in care destinul a incredintat un rol sufletului si geniului lui Michelangelo.

Michelangelo a fost din copilarie un mare muncitor. Aptitudinilor sale inascute, el le-a adaugat stiinta dobandita, nu prin munca si eforturile altora, ci prin studiul naturii pe care a luat-o intotdeauna ca model. Nu exista animal caruia sa nu fi voit sa-i cunoasca deplin anatomia, intocmai ca pe aceea a omului. Pana intr-atat incat cei ce si-au consacrat viata si si-au format profesiunea in directia aceasta abia stiu cat el. Vorbesc de cunostintele folositoare artei picturii si sculpturii, si nu de amanunte observate de anatomisti. Plasmuirile lui o dovedesc. Se afla in ele atata arta si stiinta incat n-ar putea fi limitate de nici un pictor. Intr-adevar, natura nu-si etaleaza toate darurile decat unui singur artist spre a aluji ca pilda si model tuturor celorlalti in domeniul sau, in care ii acorda primul loc. In asa fel incat toti cei care, dupa el, vor sa creeze, in aceeasi arta, o opera demna de a fi citita sau vazuta, trebuie sa lucreze dupa, modelul pe care acesta l-a faurit si sa-i urmeze calea.

Michelangelo era inzestrat cu un simt al semnificatiei materiale tot atat de puternic ca al lui Giotto sau ca al lui Masaccio, dar era in posesia unor mijloace de a-l exprima mostenite de la Donatello, Verroccio si Leonardo. De adaugat la ceasta ca el a vazut limpede ceea ce inaintea lui fusese numai vag resimtit si anume ca nu exista alt instrument mai apt sa exprime semnificatia materiala decat nudul. Nudul nu e numai cel mai bun vehicul a ceea ce in arta confirma si intensifica direct sentimentul vitalitatii, dar, in sine insusi, e cel mai semnificativ obiect din intreaga lume umana. Dupa marea epoca a sculpturii grecesti, Michelangelo a fost cel dintai artist care a inteles deplina identitate dintre nud si marea arta a figurii.

Nicaieri, inafara de cele mai bune opere ale grecilor, nu vom gasi, ca in operele lui Michelangelo, forme ale caror valori tactile sa stimuleze atat de mult simtul capacitatii noastre vitale, ale caror miscari sa comunice atat de direct si sa exalte. Si alti artisti au fost inzestrati cu un simt tot atat de puternic al valorilor tactile- Massaccio, de exemplu; si altii au avut un simt tot atat de intens al miscarii, ca si capacitatea de a o reprezenta - Leonardo, de exemplu; dar nici un alt artist al timpurilor moderne, la fel de stapan asupra semnificatiilor materiale, nu le-a aplicat asa cum a facut Michelangelo, asupra acelui subiect in care putea fi ...

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Michelangelo - Varianta 1
    • Referat.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2007
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
4 pagini
Imagini extrase:
4 imagini
Nr cuvinte:
1 166 cuvinte
Nr caractere:
5 158 caractere
Marime:
10.04KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Gimnaziu
Tip document:
Referat
Materie:
Istorie
Predat:
la gimnaziu
Sus!