Masina de codat Enigma reprezinta o familie de masini electromecanice criptografice cu rotoare, utilizate pentru a genera cifruri pentru criptarea si decriptarea de mesaje secrete. Enigma a fost inventata de inginerul german Arthur Scherbius la sfarsitul Primului Razboi Mondial. Mai exact la data de 23 februarie 1918, A. Scherbius aplica pentru patentul unei masini de criptat cu rotoare. In anul 1919, firma pe care acesta a infiintat-o, Scherbius & Ritter, cumpara patentul unei masini de criptat cu rotoare, conceputa de Hugo Koch. Enigma a fost folosita comercial de la inceputul anilor 1920, fiind adoptata si de armatele si serviciile guvernamentale ale mai multor tari, cel mai celebru caz fiind cel al Germaniei naziste inainte si in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. De-a lungul timpului, au fost produse o varietate de modele diferite ale masinii Enigma, dar modelul armatei germane, Wehrmacht Enigma, este versiunea cel mai adesea studiata. Istoria Wehrmacht Enigma, incepe in anul 1926, atunci cand marina Germana, achizitioneaza un model Enigma, care bineinteles va suferi adaptari si modificari. Cativa ani mai tarziu, in 1928 Armata Germana va achizitiona aceeasi masina, iar in 1933 germanii vor dota si aviatia cu masina Enigma. Masina a devenit cunoscuta, deoarece criptologii aliatilor au reusit sa decripteze un mare numar de mesaje care fusesera cifrate cu aceasta masina. Decriptarea a devenit posibila in 1932 datorita criptografilor polonezi Marian Rejewski, Jerzy Rozycki si Henryk Zygalski de la Biroul de Cifruri. La 25 iulie 1939, in Varsovia, cu cinci saptamani inainte de invazia Poloniei de catre armata nazista, metodele de reconstructie si descifrare au fost prezentate de Polonia, Regatului Unit si Frantei. Fiecarei delegatie, le-a fost promis cate un exemplar din masina Enigma produsa de polonezi. Demonstratia a reprezentat o baza vitala pentru continuarea efortului britanic de mai tarziu. Informatiile obtinute din aceasta sursa, denumite cu numele de cod "Ultra", au reprezentat un ajutor semnificativ pentru efortul de razboi al aliatilor. Influenta exacta a Ultra nu este stiuta cu exactitate, dar o evaluare des intalnita este cea, ca sfarsitul razboiului din Europa a venit cu doi ani mai devreme datorita decriptarii cifrurilor germane. Desi cifrurile Enigma au slabiciuni criptografice, in practica, doar in combinatie cu alti factori semnificativi, greseli de operare, defecte procedurale, o masina sau un caiet de coduri capturate ocazional, criptografii aliatilor au reusit sa descifreze mesajele. Se mai pastreaza inca masini Enigma functionale, in muzee, unele chiar in stare de functionare, iar valoarea lor in licitatii este de ordinul zecilor de mii de dolari. Rolul istoric al acestor masini si al criptanalizei lor a fost reflectat in unele lucrari artistice, mai ales in Polonia, tara care a avut o contributie semnificativa la descifrarea mesajelor Enigma. Descriere. Masina "Enigma" permitea unui operator sa tasteze un mesaj care apoi era batut dupa inteles de 3 sau 5 rotite zimtate care aratau litere diferite din alfabet. Cel care primea mesajul trebuia sa cunoasca foarte bine mecanismul acestor rotite pentru a putea descifra mesajul. Masina este dotata cu o tastatura prin care se introduce textul clar simbol cu simbol, iar la capatul celalalt, o imprimanta sau un tablou cu becuri, rezulta simbolurile criptate. Acestea sunt calculate in functie de starea rotoarelor, care se actualizeaza cu fiecare tasta apasata, rotoare care controleaza traseele circuitelor electrice de la intrare la iesire. Versiunile initiale au fost simple, dar in mod constant s-au adaugat complicatii la mecanism, pentru cresterea securitatii cifrului, cum ar fi cresterea numarului de rotoare si adaugarea unui tablou de prize prin care se puteau substitui suplimentar perechi de simboluri.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).