Regimurile politice au fost definite in literatura de specialitate ca reprezentand anumite modalitati prin care puterea politica este organizata intr-o tara determinata. Intr-o alta conceptie regimul politic insumeaza modul de organizare si functionare a mecanismelor prin care se infaptuieste puterea politica, in stransa legatura cu situatia drepturilor si libertatilor democratice. Regimurile constitutionale sunt de fapt sunt modalitati prin care regimurile politice se exprima pe plan juridic si al organizarii constitutionale. Constitutia va consacra in anumite forme si modalitati juridice, ideile politice si modalitatile de organizare pe care le reflecta sistemul politic respectiv. Un sistem politic de drept liberal bazat pe o larga recunoastere a drepturilor si libertatilor cetatenesti, pe consacrarea primordialitatii drepturilor individuale, se va reflecta intr-o constitutie ce va contine ample capitole consacrate drepturilor si libertatilor. Sistemele autoritare vor restrange drepturile si libertatile recurgand la diferite pretexte, sau le vor subordona anumitor interese, considerate a fi primordiale in raportul dintre individ si stat. In toate cazurile, norma juridica si in primul rand norma constitutionala va fi haina care va cauta sa confere o anumita legitimitate regimului politic insusi. Regimul prezidential Considerat ca fiind primul dintre regimurile politice, atat datorita faptului ca SUA- principala democratie a lumii - practica cu succes de peste doua secole acest regimul urmat de numeroase tari, cat si datorita faptului ca el ofera o clara separatie a puterilor intre executiv, legislativ si judiciar, regimul prezidential confera un numar considerabil de atributii presedintelui, dar acestea pot fi neutralizate si corectate printr-o procedura ce poate permite transparenta si controlul opiniei publice, inclusiv tragerea la raspundere a sefului de stat in situatia in care s-a indepartat de la mandatul ce i-a fost conferit. Forta si vitalitatea democratiei americane se bazeaza pe traditii, pe drepturile omului dar si pe un sistem eficient de guvernare, care permite sefului de stat sa exercite un numar considerabil de responsabilitati, dar numai cu conditia de a le folosi corect si in serviciul intregii natiuni. Alcatuirea Congresului pe baza bicamerala nu urmareste numai ca prin crearea Senatului sa se asigure o reprezentare pariara a statelor ce formeaza federatia nord - americana ci, si ca, fractionandu-se puterea legiuitoare, aceasta sa nu fie concentrata in mainile unei singure adunari, care, ar putea dobandi un rol politic excesiv. Esecul institutiei prezidentiale intr-o serie de state fost socialiste se datoreaza nu faptului ca institutia prezidentiala ca atare nu ar contine elemente democratice, ci datorita imprejurarii ca ea nu se integra in mod armonios intr-un sistem de control valabil pentru institutiile statului care erau subordonate puterii prezidentiale. Regimul prezidential constituie o forma eficienta si viabila de organizare a puterilor ce decurg din constitutie, cu conditia ca el sa fie permanent raportat la un sistem de control si de verificare a modului in care presedintele isi exercita prerogativele. Regimul seni-prezidential Regimul semi-prezidential cauta sa suplineasca o serie de dezavantaje alea sistemului prezidential si de imperfectiuni ale regimului parlamentar. Intre un sistem care acorda presedintelui prerogative foarte largi si un sistem care nu-i acorda deloc regimul semi-prezidential imagineaza o cale de mijloc in care presedintele ales de intregul popor devine un arbitru intre puterile statului iar puterea executiva apartine de fapt Guvernului, in fruntea caruia se gaseste primul - ministru. Aceasta reprezinta prima si cea mai importanta deosebire intre regimul semi-prezidential si cel prezidential deoarece in regimurile prezidentiale presedintele este totodata seful puterii executive. Ca element comun intre cele doua regimuri este posibilitatea de punere sub acuzatie a presedintelui in anumite situatii grave, dar, in timp ce in regimurile semi-prezidentiale, in anumite situatii cu totul specifice, presedintele poate dizolva Parlamentul, acest lucru nu-l poate face niciodata presedintele intr-un regim prezidential.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.