Inochentie Micu Klein - Activitatea si importanta actiunii lui

Extras din referat Cum descarc?

Iluminismul se caracterizeaza prin cosmopolitism, o perspectiva universala asupra lucrurilor, e deschis fata de diversitatea culturilor. Iluministul vorbeste mai multe limbi, are explicatii pentru tot ceea ce se intampla, trece la dimensiunea rationala a lucrurilor, la interpretarea si coordonarea lor. Ca si miscare culturala, iluminismul porneste de la o eroare politica, si anume increderea in posibilitatea de a schimba structurile sociale existente, cele feudale, prin lamurirea organelor de decizie, monarhia si curtea, asupra primarii unor institutii social-politice si economice, a necesiatii modernizarii lor. Ceea ce va declansa, in ultimele decade ale secolului al XVIII-lea in Europa Centrala unde se profileaza ideile curentului, o ampla campanie de propagare a ideologiei iluministe, asociindu-se acestei tentative de revolutionare politica pe cale culturala si eforturi de comunicare in jos pe scara sociala, mai ales catre elemente ale tinerei burghezii in ascensiune. 
Ceva mai tardiv, in tarile din estul Europei, iluminismul isi asociaza in plus si revendicari nationale acolo unde este cazul, si anume in Imperiul Habsburgic. Iluminismul a insemnat peste tot unde si-a implantat radacinile, primul pas efectiv catre faurirea Europei moderne, rationaliste si pragmatice.
Romanii din Transilvania se raportau la Bucuresti, nu la Viena. Ei nu aveau drepturi egale cu sasi si secui din Transilvania, iar ortodoxia din Transilvania nu avea aceleasi drepturi cu cea catolica sau calvina. Greco-catolicismul a constituit ocazia Transilvaniei, reprezenta prima legatura intre lumea romaneasca si Occident. Inochentie Micu Klein e primul lider al acestei biserici, este primul episcop, in jurul lui se formeaza un mediu intelectual si religios. Este primul illuminist la noi, iar in lucrarea de fata ma voi opri asupra actiunilor si revedicarilor sale pentru drepturi sociale, culturale si confesionale.
In comparatie cu Occidentul, Centrul si Sud-Estul au resimtit mai tarziu valul de cultura. Cu toate acestea vedem ca acolo unde intelectualii luministi au ajuns la practica sociala, acolo au avut un oarecare succes. In provinciile Imperiului Habsburgic s-au intalnit cele mai diverse popoare si, deci, cele mai diverse miscari de idei. 
Pe acest fond, fiecare popor a luptat pentru a-si pastra sau a-si dobandi drepturile, libertatea, identiatea spirituala; romanii, sarbii, croatii, maghiarii sau slovacii au descoperit posibilitatea legaturii cu Europa, au gasit calea de acces spre scrieri, ideologii, concepte politice si religioase. Mai tarziu, reformismul lui Iosif al II-lea a deschis drumul iluminismului, a cucerit intelectualitatea progresista a popoarelor aflate in inferioritate politica. Noile scoli infiintate in Transilvania, in Serbia si Ungaria, dar mai ales frecventarea marilor centre universitare precum Viena, Roma si Gottingen au contribuit la formarea unei elite in randul careia exceleaza clerul si profesiunea .
,,Luminile" au patruns in tinuturile romanesti venind din doua directii opuse. Din vest si din est. Eugen Lovinescu nu greseste sustinand in ,,Istoria civilizatiei romane moderne", ca dupa ce, in epoca veche religioasa, nu venise lumina din rasarit, in perioada redactarii marilor cronici moldave- din Polonia,adica din nord, in epoca moderna lumina se revarsa spre noi din apus, insa aceste formulari fixeaza - memorabil-, doar repere, fara mentionarea cailor pe care s-a realizat "luminarea". 
Dupa Renastere, societatile din estul si sud-estul Europei nu puteau primi lumina, de la sine inteles, decat din Occident, insa traseele pe care lumina le-a urmat pana sa ajunga la noi nu au fost intotdeauna directe.
Pentru cunoasterea Occidentului, romanii nici nu trebuiau, de altminteri, sa plece neaparat de acasa. Venea Occidentul la ei. Venea din doua- trei parti: direct din spatiul propriu, sub infatisarea unor dascali, refugiati politici, preceptori, artisti, dar mai ales prin sud-est, adus in permanenta de tot mai numerosii greci atrasi de Principatele Romane, intermitent si prin Rusia.
In Ardeal situatia era diferita fata de cea din celelalte tari romanesti. Principat inclus in Imperiul Habsburgic, Ardealul se gasea, politic, sub regimul absolutismului luminat, instaurat de imparatul Iosif al II-lea. In conformitate cu principiile din care se revendica, fusesera introduse anumite reforme, insa de pe urma lor nu beneficiau, in Ardeal locuitorii lui de cea mai veche obarsie si care formau covarsitoarea majoritate a populatiei. Asadar, romanii nu erau inclusi in randul ,,natiunilor politice", fiind considerati doar ,,tolerati" in propria lor tara, exclusi de la drepturile acordate in principiu tuturor cetatenilor imperiului. Nici macar unirea, in 1701, a unei bune parti a romanimii ardelene cu biserica Romei nu a determinat o schimbare radicala. Un castig real il reprezenta si posibilitatea de a se trimite bursieri romani in institutiile de invatamant catolice din Budapesta, Viena si Roma, cultura si constiinta nationala datorand mult acestei posibilitati.


Fisiere in arhiva (1):

  • Inochentie Micu Klein - Activitatea si importanta actiunii lui.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1.Albu Corneliu,Pe urmele lui Ion-Inochentiu Micu Klein, Editura Sport -Turism, Bucuresti 1983.
2.Bocsan Nicolae, Contributii la istoria iluminismului romanesc, Editura Facla, Timisoara 1986.
3.Bunea Augustin, Din istoria romanilor. Episcopul Ioan-Inocentiu Klein (1728-1751), Blaj 1900.
4.Munteanu Romulus, Contributia Scolii Ardelene la culturalizarea maselor, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 1992.
5.Neumann Victor, Interferente luministe si romantice sud-est europene, extras din Revista de istorie si teorie literara 4 -1984, -1-1985.
6.Neumann Victor, Tentatia lui Homo Europaeus, Editura Polirom, Iasi 2006.
7.Prodan David, Supplex Libellus Valachorum, Editura Stiintifica, Bucuresti 1997.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!